تشدید نظارت بر جذب سرمایه‌های خارجی در اروپا

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۱۲

گروه جهان| بروکسل در واکنش به انتقادهای گسترده از اتحادیه اروپا مبنی بر سهل‌انگاری در تدوین سیاست‌های حمایتی از شرکت‌های این منطقه، قوانین تجاری جدیدی را تدوین می‌کند که هدفش سختگیری بیشتر نسبت به سرمایه‌گذاری‌های خارجی در منطقه یورو، به‌ویژه از طرف چین است.  به گزارش فایننشال تایمز، ژان کلود یونکر رییس کمیسیون اتحادیه اروپا قرار است چهارشنبه (امروز) در جریان یک سخنرانی طرح‌های خود را در این باره اعلام کند. چین احتمالا از نزدیک اخبار مربوط به تصمیم‌گیری‌های جدید سیاستمداران اروپایی را دنبال خواهد کرد چراکه عمیقا نگران افزایش فشارهای سیاسی در اروپا برای محدود کردن سرمایه‌گذاری شرکت‌های چینی در بخش‌های صنعتی حساس است.  فایننشال تایمز نوشته، یونکر که خود را یکی از مدافعان سرسخت توافقنامه‌های تجاری بین‌المللی (نه توافق‌های تجارت آزاد کورکورانه) می‌داند، متقاعد شده برای حمایت از شرکت‌های اروپایی در برابر موج سهمگین سرمایه‌گذاری‌های خارجی به‌ویژه از جانب چین به قوانین سختگیرانه‌یی نیاز است.

بلومبرگ هم پیش‌تر گزارش داده بود که اتحادیه اروپا قصد دارد با اعمال تعرفه‌های سنگین علیه شرکت‌های چینی که قصد قیمت‌شکنی در بازار اروپا را داشته باشند از نگرانی شرکت‌های اروپایی بکاهد. در حالی که چین زمان زیادی است که خواستار روابط تجاری و اقتصادی بهتری با اتحادیه اروپاست، ولی شرکت‌های اروپایی به‌شدت نگران دامپینگ و قیمت‌شکنی صادرکنندگان چینی هستند. یکی دیگر از نگرانی‌های شرکت‌های اروپایی موانع سرمایه‌گذاری خارجی در بازار چین است.  یونکر چندی پیش با انتقاد از موانع سرمایه‌گذاری شرکت‌های اروپایی در چین گفته بود که دو طرف در همه‌چیز جز مسائل تجارتی همنوا هستند. به گزارش دویچه‌وله، سرمایه‌های چینی در اتحادیه اروپا در سال گذشته میلادی ۷۷ درصد تورم داشته است. اما یونکر گفته که خلاف سرمایه‌گذاری اروپایی در جمهوری خلق چین یک‌چهارم کاهش یافته است. یونکر این موضوع را عدم توازن تجاری خوانده و گفته است: «این نشان می‌دهد که هنوز هم چقدر می‌تواند مشکل باشد که در چین یک کار و بار را شروع کنیم.» یونکر همچنان با انتقاد از ظرفیت مازاد چینی در بازار فولاد از ابزار اتحادیه اروپا در مقابله با شیوه‌های تجارت ناعادلانه دفاع کرده است: «تجارت نمی‌تواند تنها آزاد باشد؛ باید عادلانه هم باشد.»

گرچه چین دومین شریک بزرگ اقتصادی و تجاری اتحادیه اروپا پس از امریکا به‌شمار می‌رود ولی اتحادیه اروپا چین را به همراه بلاروس و کره‌شمالی در زمره کشورهایی قرار داده که شرایط اقتصاد بازار را ندارند. به همین دلیل پس از سال‌ها بن‌بست، اتحادیه اروپا در ماه نوامبر تصمیم گرفت وضعیت اتخاذ تدابیر ضددامپینگ علیه چین را ارتقا دهد.

 

ارسال نظر