لهستان از آلمان غرامت جنگی می‌خواهد

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۱۰

گروه جهان

لهستان ممکن است بر پایه گزارش کارشناسی پارلمان این کشور مبلغ ۸۴۰میلیارد یورو غرامت جنگی از آلمان طلب کند، اما کارشناسان آلمانی گزارش پارلمان لهستان را نادرست می‌دانند.  در گزارش کارشناسی ۴۰ صفحه‌یی پارلمان لهستان نتیجه‌گیری شده است که آلمان باید بابت خسارت‌هایی که در طول جنگ جهانی دوم به بار آورده، به لهستان غرامت بپردازد. در ورشو سخن از حدود ۸۴۰میلیارد یورو در میان است. هنوز معلوم نیست که دولت لهستان مطالبات خود را در دادگاهی بین‌المللی یا به‌طور مستقیم با دولت آلمان مطرح می‌کند.

به گزارش نشریه آلمانی «اشپیگل»، در عمل ارتش هیتلر در هیچ کشور دیگری به‌اندازه لهستان ویرانی و کشتار به بار نیاورد؛ از جمعیت ۳۵میلیونی لهستان در سال ۱۹۳۹، تنها پنج و نیم میلیون نفر در برابر لشکرکشی‌های ارتش آلمان نازی جان سالم به در بردند. آلمان‌ها روستاها، شهرها و آثار فرهنگی بسیاری را در لهستان نابود کردند. با این حال، کارشناسان آلمانی برداشت حقوقی لهستان را صحیح نمی‌دانند و می‌گویند لهستان در سال ۱۹۵۳ از گرفتن غرامت جنگی چشم‌پوشی کرد و دلیلی برای تردید در این مورد از لحاظ حقوقی وجود ندارد.

به گفته کارشناسان آلمانی، لهستان در سال ۱۹۷۰ نیز اعلام کرد که از گرفتن غرامت چشم می‌پوشد. در آن زمان لهستان و آلمان عادی‌سازی روابط میان دو کشور را امضا کردند. گرگور شولگن، تاریخدان آلمانی گفت: لهستان می‌توانست سال ۱۹۹۰ از آخرین فرصت برای مطرح کردن درخواستش استفاده کند، اما برای آنکه به رسمیت شناخته شدن مرز «اودر – نایسه» از سوی آلمان متحد را به خطر نیندازد، سکوت کرد.

آلمان خساراتی را که به لهستان وارد آورده، بیش از هر چیز با بخشیدن بخش‌هایی از خاک خود به لهستان جبران کرده است؛ کشورهایی پیروز در جنگ جهانی دوم بین خود توافق کردند که بخش‌هایی از پروس شرقی، شلزین، پومرن و شرق براندنبورگ را از آلمان جدا کنند. میلیون‌ها آلمانی از این مناطق بیرون رانده شدند. همچنین قربانیان لهستانی تا سال ۱۹۹۱ حدود ۲۲۵میلیون یورو غرامت دریافت کردند. آلمان یک‌میلیارد هم به کارگران لهستانی اردوگاه‌های کار اجباری پرداخت کرد. زندانیان اردوگاه‌های مرگ و قربانیان آزمایش‌های شبه‌پزشکی نیز در دهه ۱۹۷۰ نیم میلیارد یورو دریافت کردند.

 

ارسال نظر