سیلی شورای امنیت به کره‌ شمالی

۱۳۹۶/۰۶/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۸۰۷
سیلی شورای امنیت به کره‌ شمالی

 گروه جهان|

 شورای امنیت سازمان ملل متحد در واکنش به ششمین آزمایش هسته‌یی کره‌شمالی، ‌تحریم‌ها علیه پیونگ‌یانگ را به اتفاق آرا تشدید کرد. این تحریم‌ها صادرات منسوجات کره‌شمالی و واردات نفت خام به این کشور را هدف قرار می‌دهد. این نهمین قطعنامه تحریمی علیه کره‌شمالی از ۲۰۰۶ تاکنون است. کره‌شمالی در این سال‌ها با نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت، برنامه هسته‌یی و موشکی خود را توسعه داده است.  رویترز نوشته، با وضع تحریم‌های جدید علیه کره‌شمالی حدود 75درصد از واردات گاز و 55 درصد از واردات بنزین به این کشور قطع می‌شود. علاوه بر این هیچ‌گونه منسوجاتی هم از کره‌شمالی صادر نخواهد شد که به تنهایی800 میلیون دلار به اقتصاد این کشور ضربه می‌زند. در شرایط کنونی حدود 90درصد از کل صادرات کره‌شمالی تحت این ممنوعیت‌ها قرار گرفته است. همچنین از این پس به آن دسته از کارگران کره‌شمالی که درآمدهای خود را به کشورشان می‌فرستند نیز اجازه داده نخواهد شد که در کشورهای دیگر کار کنند.  گفته شده، ایالات متحده ابتدا پیش‌نویس قطعنامه‌یی را ارائه داده بود که خواستار تحریم نفتی کره‌شمالی، قطع صادرات نساجی و ممنوعیت معاملات مالی و سفرهای خارجی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی شده بود. در نهایت اما واشنگتن برای جلب آرای مثبت روسیه و چین متن قطعنامه را تعدیل کرده است. در پیش‌نویس جدید قطعنامه تحریم کیم جونگ اون و تحریم نفتی کره‌شمالی حذف شده اما منع صادرات نساجی از سوی کره‌شمالی به قوت خود باقی است. بر این اساس، تحریم‌ها علیه واردات نفت خام کره‌شمالی در همان سطح قبلی حفظ می‌شود. کره‌شمالی درحال حاضر حدود 5/4میلیون بشکه نفت تصفیه‌ شده و دیگر محصولات پالایشی و 4میلیون بشکه نفت خام وارد می‌کند.  صادرات منسوجات کره‌شمالی پس از زغال سنگ بالاترین رقم را در صادرات این کشور تشکیل می‌دهد و این کشور در سال ۲۰۱۶ از صادرات منسوجات ۷۵۲میلیون دلار درآمد داشته است. ۸۰ درصد صادرات منسوجات کره‌شمالی به چین می‌رود. بخش اصلی واردات گاز، محصولات پتروشیمی و نفت خام کره‌شمالی نیز از چین صورت می‌گیرد.  کره‌شمالی هفته گذشته اعلام کرد که یک بمب هیدروژنی را با موفقیت کامل آزمایش کرده است. به ‌دنبال تشدید تحریم‌ها در شورای امنیت، وزارت خارجه کره‌شمالی تهدید کرده به اقداماتی فوری دست خواهد زد و شدیدترین عذاب به اقدامات علیه پیونگ‌یانگ متوجه امریکا خواهد شد.

  هشداری سخت‌گیرانه

وزارت خارجه کره‌جنوبی تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی را «هشداری سخت‌گیرانه» به این کشور خوانده است. در بیانیه این وزارتخانه آمده: «کره‌شمالی باید این هشدار سخت‌گیرانه از سوی جامعه جهانی را بپذیرد که ادامه اقدامات تحریک‌آمیز تنها منجر به بیشتر شدن انزوا و فشارهای اقتصادی بر این کشور خواهد شد.»

سئول تاکید کرده که به همکاری در سطح بسیار بالا با جامعه جهانی ادامه می‌دهد تا مطمئن شود که تحریم‌های شورای امنیت منجر به خلع سلاح اتمی کره‌شمالی و صلحی پایدار در شبه‌جزیره کره خواهد شد. شینزو آبه، نخست‌وزیر ژاپن نیز از تحریم‌های جدید شورای امنیت علیه کره‌شمالی استقبال کرده و آن را یک قطعنامه تحریمی فوق‌العاده سخت توصیف کرده است. آبه سه‌شنبه در توکیو گفته:«این مهم است که فشاری بی‌سابقه به کره‌شمالی وارد ‌آید تا سیاست‌هایش را تغییر دهد.»

نیکی هیلی، نماینده امریکا در سازمان ملل هم پس از تصویب قطعنامه تحریمی علیه کره‌شمالی گفته تحریم‌های تازه، شدیدترین تحریم‌هایی است که تاکنون علیه پیونگ‌یانگ تصویب شده است. هیلی گفته است:«این تحریم‌ها باعث خواهد شد تا بهتر بتوان درآمدهای حکومت کره‌شمالی که صرف پیشبرد برنامه هسته‌یی و موشکی‌اش می‌شوند را هدف قرار داد. این تحریم‌ها بخش اعظم درآمدهای حاصل از صادرات پیونگ‌یانگ را هدف قرار می‌دهند.»

  چشم‌انداز تحولات بعدی

تحلیل‌گران بر سر اینکه مرحله بعدی بحران پیرامون برنامه هسته‌یی کره‌شمالی چه می‌تواند باشد، اتفاق‌نظر ندارند. یورونیوز نوشته درحالی که برخی کارشناسان از احتمال اقدامات تحریک‌آمیز بیشتر پیونگ‌یونگ سخن می‌گویند، برخی دیگر با اشاره به سابقه تبدیل پاکستان به یک قدرت هسته‌یی و توقف آزمایش‌های اتمی پس از 6 آزمایش اتمی پیش‌بینی می‌کنند که از این پس امکان برگزای مذاکره میان قدرت‌های جهانی و پیونگ‌یانگ وجود دارد. دسته نخست امکان آزمایش موشک‌های قاره‌پیمای دیگر را از طرف رژیم کره‌شمالی منتفی نمی‌دانند. این درحالی است که «مون جائه ‌این» رییس‌جمهوری کره‌جنوبی خواستار قوی‌ترین مجازات علیه کره‌شمالی شده بود.

با این حال اکثر کارشناسان امکان بروز جنگ بر سر برنامه تسلیحاتی کره‌شمالی را بعید می‌دانند. از نظر این تحلیل‌گران، پیونگ‌یانگ قصد دارد از برنامه موشکی و هسته‌یی خود به جای سلاح تهاجمی به عنوان یک برگ برنده استفاده کند. در نهایت اما می‌توان نگران‌کننده‌ترین جنبه بحران کنونی بر سر برنامه موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی را جنبه پیش‌بینی‌ناپذیر آن دانست.

اغلب تحلیل‌گران بر این باورند در صورت بروز جنگ بر سر برنامه موشکی و اتمی کره‌شمالی، این جنگ نه با برنامه‌ریزی قبلی بلکه به طور اتفاقی و بر سر یک حادثه آغاز خواهد شد. گزینه اول هیچ کدام از طرف‌های درگیر در شرایط فعلی استفاده از سلاح هسته‌یی نیست. کره‌شمالی با آزمایش‌های اتمی و موشکی به ‌دنبال تثبیت جایگاه خود در منطقه همچنین به عنوان یک قدرت هسته‌یی است. در وضعیت کنونی ضمانتی برای محدود ماندن یک جنگ محدود وجود ندارد. هر کدام از طرف‌ها که به ‌دنبال آغاز جنگ محدود باشد، می‌تواند در نهایت با جنگی تمام عیار رو‌رو شود.

 

ارسال نظر