آتش‌بس موقت یک‌طرفه شبه‌نظامیان روهینگیایی

۱۳۹۶/۰۶/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۶۴۵

گروه جهان|

پس از حدود دو هفته درگیری در استان راخین میانمار که با خشونت‌های شدید علیه مسلمانان روهینگیا همراه بود، شبه‌نظامیان روهینگیایی از یک‌شنبه به‌طور یک‌جانبه آتش‌بس یک‌ماهه را به اجرا گذاشتند که امکان امدادرسانی به بحران‌زدگان در شمال‌غربی میانمار و در نزدیکی مرز مشترک با بنگلادش را برای آژانس‌های امدادرسانی فراهم می‌آورد.

به گزارش رویترز، از آغاز موج جدید درگیری‌ها در 25 ماه آگوست تاکنون حدود ۳۰۰هزار روهینگیایی به بنگلادش فرار کرده و ۳۰هزار غیرنظامی غیرمسلمان پس از عملیات ارتش میانمار علیه آنچه تحریکات «ارتش رهایی آراکان روهینگیا» می‌خوانند، در داخل این کشور آواره شده‌اند. در همین حال این گروه شبه‌نظامی روهینگیایی با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «ما قویا عوامل کمک‌رسان را ترغیب می‌کنیم تا در دوره آتش‌بس کمک‌های انسان‌دوستانه را به همه قربانیان بحران انسانی به دور از سوابق مذهبی یا قومی افراد ازسر بگیرند.» ارتش رهایی آراکان روهینگیا در بیانیه خود همچنین از ارتش میانمار خواست سلاح را کنار بگذارد و اجازه دهد تا کمک‌های انسانی به دست مردم آسیب‌دیده برسد.

تاثیر این اقدام هنوز مشخص نیست. به نظر نمی‌رسد که این گروه بتواند علیه نیروهای ارتش که عملیات سرکوبگرانه گسترده‌یی را پیش گرفته، مقاومت کند. در دو هفته گذشته، هزاران خانه به آتش کشیده شده، روستاها از سکنه خالی شده و هزاران نفر در حال حرکت به سمت مرز بنگلادش هستند. موج گسترده آوارگان سازمان‌های کمک‌رسان و جوامع محلی را تحت فشار قرار داده است؛ این در حالی است که آژانس‌های امدادرسانی از پیش برای کمک‌ به صدها هزار آواره ناشی از موج‌های قبلی خشونت در میانمار درگیر بودند.

 سازمان ملل متحد روز جمعه از یافتن ده‌ها هزار مهاجر در بنگلادش خبر داد که پیش‌تر شمارش نشده بودند و از این رو، شمار مهاجرانی که پیش‌تر ۱۶۴هزار نفر برآورد شده بود، در حقیقت ۲۷۰هزار نفر بود و این آمار هم با افزایش ۲۰ هزار نفری در روزهای اخیر، به ۲۹۰ هزار نفر افزایش یافت. آژانس‌های امداد در مورد ادامه خشونت‌ها هشدار داده‌ و گفته‌اند یک بحران انسانی جدی در میانمار و در آن سوی مرز در بنگلادش در حال وقوع است.

 

ارسال نظر