کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۸۴

پیش‌بینی‌ تشدید محاصره قطر با پایان حج

منابع در کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس پیش‌بینی کرده‌اند که با پایان مراسم حج، بحران میان برخی کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس با قطر به ‌لحاظ سیاسی و رسانه‌یی شدت بگیرد و عربستان که راهبری کشورهای تحریم‌کننده قطر را برعهده دارد، دست به اقدامات جدیدی بزند. به گزارش رای‌الیوم، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان اخیرا تاکید کرده که کشورش برای ادامه بحران با قطر تا دو سال دیگر هم آمادگی دارد. عربستان، بحرین، امارات و مصر اوایل ژوئن روابط دیپلماتیک خود را با قطر به‌ اتهام حمایت این کشور از گروه‌های افراطی و تروریسم قطع کرده و تحریم‌هایی را علیه این کشور اتخاذ کردند.

حمایت حکمتیار از تخریب مجسمه‌های بودا

سخنگوی طالبان در واکنش به اظهارات حزب اسلامی افغانستان به رهبری گلبدین حکمتیار درباره نقش این گروه در تشدید کشتار مسلمانان میانمار به دلیل تخریب مجسمه بودا در بامیان مدعی شد که حکمتیار در آن زمان از تخریب مجسمه بودا حمایت کرده بود. به گزارش ایرنا، طالبان اسفند 1379 پس از تسلط بر استان بامیان، مواد منفجره را در بدنه مجسمه‌های بودا جاسازی و آنها را منفجر کردند. تخریب مجسمه‌های بودا بازتاب گسترده‌یی در محافل بین‌المللی داشت. تحلیلگران معتقدند، تخریب این مجسمه‌ها، بوداییان را نسبت به مسلمانان افراطی بدبین کرده است.

 171خبرنگار در ترکیه در زندان هستند

حزب اپوزیسیون ترکیه اعلام کرده در حال حاضر 17۱خبرنگار ترکیه‌یی در زندان به سر می‌برند. به گزارش حریت، حزب اپوزیسیون «مردم جمهوری‌خواه» در آخرین گزارش خود درباره خبرنگاران بازداشت شده خواستار آزادی این خبرنگاران شده و همچنین از دولت خواسته بحث اجرای یونیفرم‌های یکسان و خاص برای زندانیان کودتا را کنار بگذارد. در حال حاضر 17۱خبرنگار در زندان بوده و ۱۸۷رسانه در سال‌های اخیر به خصوص پس از کودتای ۱۵جولای ۲۰۱۶ در سراسر ترکیه تعطیل شده‌اند.

عذرخواهی ائتلاف امریکا در افغانستان

فرمانده بلندپایه امریکایی در افغانستان به‌دلیل اعلامیه تبلیغاتی موهن نظامیان این کشور که در آن آیاتی از قرآن درج شده عذرخواهی کرد. به گزارش ایسنا، این اعلامیه تبلیغاتی سه‌شنبه از جانب نیروهای امریکایی در استان پروان منتشر شد. ژنرال جیمز لیندر با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرده است: «طرح این اعلامیه‌ها به اشتباه حاوی یک عکس شدیدا توهین‌آمیز هم برای مسلمانان و هم برای دین اسلام بود. صادقانه از این بابت عذرخواهی می‌کنم. ما برای اسلام و شریکان مسلمان خود در جهان احترام زیادی قائلیم.» این مقام امریکایی وعده داد که تحقیقاتی انجام خواهد شد تا علت این اتفاق مشخص شده و مسوولان آن باید پاسخگو باشند.

 

 

ارسال نظر