سود سرمایه‌گذاران امریکایی در سهام‌ اروپایی

۱۳۹۶/۰۶/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۸۳

گروه جهان| سرمایه‌گذاران امریکایی پس از کسب بالاترین سود و درآمد حاصل از سرمایه‌گذاری در بازار سهام اروپا در ۸ سال اخیر، همچنان به‌دنبال کسب سود بیشتر هستند. به گزارش اقتصاد ایرانی به نقل از بلومبرگ، کسانی که سهام اروپایی را با دلار خریداری کرده‌اند، امسال تاکنون بیش از ۱۷درصد سود داشته‌اند و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذاران کسب سود بیشتر همچنان آنها را مایل به حفظ سهام اروپایی و خرید بیشتر آن کرده است.

براساس این گزارش، دو صندوق بزرگ سرمایه‌گذاری در بورس اوراق بهادار امریکا بیش از 8.7میلیارد دلار جذب کرده‌اند که این میزان پول بیشتر از مجموع ۲۰۱۶ بوده است. گرچه تشدید تنش‌های کر‌ه‌شمالی و گمانه‌زنی‌های مربوط به سیاست‌های پولی بانک مرکزی اروپا اخیرا به ضرر سود صندوق‌های سرمایه‌گذاری شده ولی این رقم بخشی از سرمایه‌یی است که صندوق‌های سرمایه‌گذاری اروپایی شاهد جذب آن بوده‌اند.

متیو بارتولینی تحلیلگر ارشد اقتصادی، می‌گوید: «باتوجه به ادامه روند رو به رشد درآمد و سود، کاهش نرخ ارز اروپا، سرمایه‌گذاری برای امریکایی‌ها در بازار سهام اروپا را بی‌معنا نخواهد کرد. اگر به‌دنبال کسب درآمد و سود هستید، بازار سهام اروپا هنوز فرصت‎های زیادی برای سرمایه‌گذاران امریکایی دارد. بیشترین رشد سود و درآمد مربوط به نرخ ارز بوده به جای آنکه مربوط به رشد ارزش سهام باشد.»

برمبنای یورو، شاخص استاکس ۶۰۰ اروپا تنها به میزان یک‌پنجم رشد برمبنای دلار امریکا، افزایش داشته است. ارزش یورو پس از کاهش متوالی در روزهای اخیر، بار دیگر روند صعودی گرفته و هر یورو در برابر 1.20 دلار امریکا داد و ستد شده است. این مساله تنها چند روز پیش از برگزاری نشست بانک مرکزی اروپا و کنفرانس خبری ماریو دراگی رییس این بانک اتفاق افتاده است، آن هم در شرایطی که گمانه‌زنی‌هایی درباره تغییر سیاست پولی بانک مرکزی اروپا مطرح شده است. برای سرمایه‌گذاران دلاری، افزایش ارزش یورو منجر به سود بیشتر در منطقه نسبت به امریکا خواهد شد، سود ۱۷درصدی در اروپا بهترین عملکرد از ۲۰۰۹ است. این درحالی است که شاخص «اس‌اندپی۵۰۰» بورس وال‌استریت در این مدت ۱۱درصد رشد داشته است. این شکاف تاثیر زیادی بر تصمیم‌گیری سرمایه‌گذاران داشته است. هفته گذشته بازار سهام امریکا برای نخستین‌بار از اواسط جولای شاهد ورود سرمایه بوده است. چیزی که می‌تواند تاثیر زیادی بر مبادلات بازار سهام داشته باشد، معکوس شدن روند صعودی یورو در برابر دلار است. با وجود این سهام اروپایی از اواسط ماه مه ‌با روند نزولی روبه‌رو شده است. به اعتقاد کارشناسان، بهبود اوضاع اقتصادی منطقه همراه با ریسک سیاسی پایین‌تر، سرمایه‌گذاران را برای نخستین‌بار پس از بحران مالی، به بازار سهام جذب کرده است.

 

ارسال نظر