کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۱۴

قطر بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه را افتتاح کرد

امیر قطر بزرگ‌ترین بندر خاورمیانه را افتتاح کرد. به گزارش الجزیره، بندر «حمد» بزرگ‌ترین و پیشرفته‌ترین بندر قطر محسوب می‌شود. این بندر که در منطقه «ام‌الهول» در جنوب دوحه قرار دارد، شامل بخشی برای انبار کردن کالاهای مواد غذایی است و ذخایر راهبردی کافی برای 3 میلیون نفر به مدت 2 سال در آن نگهداری خواهد شد و نیز 200درصد از نیازهای بازار داخلی این کشور را تامین خواهد کرد. مقامات قطری امیدوارند افتتاح این بندر، هزینه واردات این کشور را کاهش دهد و 35درصد از تجارت خاورمیانه را به خود اختصاص دهد.

پاکستان بیانیه بریکس را رد کرد

وزیر دفاع پاکستان ادعاهای مطرح شده در بیانیه پایانی نشست اخیر سران کشورهای عضو گروه قدرت‌های اقتصادی نوظهور معروف به بریکس مبنی بر حضور برخی گروه‌های خطرناک در خاک پاکستان را رد کرد. در بند 48 بیانیه سران بریکس که اخیرا به میزبانی چین برگزار شد، آمده است: «ما نگرانی خود را نسبت به اوضاع امنیتی در منطقه و خشونت‌هایی که توسط طالبان افغانستان، داعش، القاعده، شبکه حقانی، لشکر طلیبه، جِیش محمد، طالبان پاکستان و حزب التحریر انجام می‌شود، اعلام می‌کنیم.» در این بند از بیانیه اگرچه نامی از پاکستان برده نشده، اما مورد حمایت هند قرار گرفته است. هند مدعی است گروه‌های نامبرده پناهگاه‌های امن در داخل خاک پاکستان دارند و از آنجا علیه هند اقدام می‌کنند.

هشدار درباره کودتای سیاسی در عراق

معاون رییس‌جمهوری عراق نسبت به آغاز کودتای سیاسی در عراق در سایه درخواست‌هایی برای لغو انتخابات هشدار داد. به گزارش سومریه‌نیوز، نوری مالکی گفته اصلاح روند سیاسی از طریق طرح اکثریت سیاسی صورت خواهد گرفت. مالکی تاکید کرده که انتخابات آتی یک اقدام تعیین‌کننده است. تنش‌های سیاسی و اختلافات میان فراکسیون‌های پارلمان و دولت یک نقطه ضعف در اجرای هرگونه مصوبه‌یی است به‌ویژه اینکه اگر این اختلافات ابعاد سیاسی و قومیتی و منطقه‌یی داشته باشند.

کشته شدن یک خبرنگار در کابل

یک خبرنگار افغان در منطقه مکرویان کابل توسط افراد ناشناس کشته شد. به گزارش ایرنا، شاکر طاهریان در گذشته خبرنگار ایستگاه رادیویی سلام وطندار بود بارها توسط زورمندان، طالبان و گروه‌های تروریستی تهدید شده بود. از سال 2001 تاکنون 73خبرنگار در افغانستان کشته شده‌اند که پرونده 95درصد آنان مورد بررسی قرار نگرفته است.

ترکیه هنوز خواهان پیوستن به اتحادیه اروپاست

وزیر خارجه ترکیه اعلام کرده آنکارا همچنان به‌دنبال پیوستن به اتحادیه اروپاست. به گزارش اسپوتنیک، مولود چاووش‌اوغلو گفته با وجود روابط آسیب‌دیده میان آنکارا و بروکسل، کشورش درصدد آن است که به اتحادیه اروپا بپیوندد. وزیر خارجه ترکیه تاکید کرده که کشورش می‌خواهد به عضویت اتحادیه اروپا درآید.

 

ارسال نظر