ماکرون رهبری تحریم‌های اروپا علیه ونزوئلا را برعهده می‌گیرد

۱۳۹۶/۰۶/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۴۱۳

گروه جهان| دو روز پس از آنکه لیلیام تینتوری فعال برجسته ونزوئلایی، ممنوع‌الخروج شد، ماکرون رییس‌جمهور فرانسه با رهبران اپوزیسیون ونزوئلا دیدار و درباره بحران سیاسی و انسانی این کشور گفت‌وگو کرد. رهبران آلمان، اسپانیا و بریتانیا نیز قرار است در چند روز آینده با اعضای کنگره تحت کنترل اپوزیسیون ونزوئلا دیدار کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، سفرای چهار کشور خارجی تینتوری را تا فرودگاه همراهی کردند اما در فرودگاه با توقیف گذرنامه اجازه خروج به وی داده نشد. خورخه آریزا وزیر خارجه ونزوئلا، اعلام کرده که از سفرای این چهار کشور خارجی به خاطر مداخله در امور داخلی ونزوئلا شکایت کرده است. آریزا گفته است: «چنین بیانات و ابراز نظرها برای عملکرد دموکراسی ونزوئلا و نهادهایش نامعقول و توهین‌آمیز هستند.» این در حالی است که خولیو بورخس رییس کنگره تحت کنترل مخالفان ونزوئلا و فردی گوئورا معاون اولش، نشست‌های برنامه‌ریزی شده قریب‌الوقوع با رهبران اروپایی را پیش می‌برند. این نشست‌ها با هدف افزایش فشار بین‌المللی بر نیکلاس مادورو رییس‌جمهور ونزوئلا، برای برگزاری انتخابات، احترام به تعادل قدرت و اجازه ارسال کمک‌های بشردوستانه صورت می‌گیرد.

برخس و گوئورا در دیدار با ماکرون گفته‌اند که مردم ونزوئلا شدیدا نیازمند نیازهای اولیه خود از جمله غذا و دارو هستند آن هم در زمانی که دولت مادورو حقوق اولیه شهروندان را نقض می‌کند. بورخس گفته در جریان این نشست ماکرون چندین‌بار پیشنهاد فراهم کردن کمک‌های بشردوستانه برای ونزوئلا را مطرح کرده که به احتمال زیاد مادورو آن را رد می‌کند.

به گزارش آسوشیتدپرس، چند ساعت پس از این دیدار دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه در بیانیه‌یی اعلام کرد که ماکرون آماده است تا موضوع اعمال تحریم‌های اروپا علیه دولت مادورو را پیش ببرد. ماکرون ضمن محکوم کردن سرکوب اپوزیسیون گفته که فرانسه آماده است تا مذاکراتی را با اروپا برای اعمال تحریم علیه مسببان این وضعیت در ونزوئلا برگزار کند. تینتوری یک فعال اپوزیسیون برجسته است که قرار بود در این دیدار با ماکرون حضور داشته باشد اما مقامات مهاجرت ونزوئلا پاسپورت وی را در فرودگاه مصادره کردند. هنوز هیچ توضیح رسمی درباره علت ممنوعیت خروج تینتوری اعلام نشده اما این مساله یک روز پس از آن صورت گرفت که به وی دستور داده شده بود تا برای پاسخگویی به سوالاتی مربوط به کشف مقدار زیادی پول نقد در دادگاه حاضر شود. افرادی که توانستند به این سفر بروند قرار است با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا و ماریانو راخوی نخست‌وزیر اسپانیا دیدار کنند.

 

ارسال نظر