یارکشی چین در برابر ترامپ

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۳۲
یارکشی چین در برابر ترامپ

   گروه جهان|

 شی‌جین‌پینگ رییس‌جمهوری چین که کشورش میزبان رهبران کشورهای عضو بریکس است از همتایان خود خواسته برای مقابله با سیاست‌های حمایت‌گرایانه در عرصه تجارت متحد شوند. اعضای بریکس نیز در اطلاعیه‌یی بر لزوم مخالفت با سیاست‌های حمایت‌گرایانه تاکید کردند. هفته گذشته مقام‌های چین از تصمیم امریکا برای بررسی شیوه تجارت با چین انتقاد کرده بودند و آن را حمایت‌گرایانه و علیه نظام تجاری بین‌المللی خواندند. اجلاس سران اقتصادهای نوظهور جهان، چین، هند، برزیل، روسیه و آفریقای‌جنوبی در شیامن چین در جریان است.  به گزارش رویترز، رییس‌جمهوری چین دوشنبه خطاب به رهبران برزیل، روسیه، هند و آفریقای‌جنوبی از آنها خواسته یک‌صدا سخن بگویند و تاکید کرده که این کشورها باید همکاری خود در عرصه‌های مختلف چون تجارت و سرمایه‌گذاری را گسترش داده و نقش سازنده‌یی در رفع کردن چالش‌های منطقه‌یی و بحران‌های جهانی داشته باشند. شی‌جین‌پینگ در این راستا پیشنهادهایی را مطرح کرده است.  برخی ناظران با اشاره به سخنان شی‌جین‌پینگ بر این باورند که چین درصدد است، پس از سازمان همکاری شانگهای که عمدتا کشورهای آسیای مرکزی تا جنوب آسیا را در بر می‌گیرد، با تقویت موقعیت سیاسی بریکس به عنوان تشکلی فرامنطقه‌یی ابزارهای لازم برای مهار سیاست‌های تهاجمی سیاسی و اقتصادی دولت ترامپ را فراهم آورد. به نظر می‌رسد که نگرانی‌های چین پس از تشدید بحران کره بیشتر شده است. پکن یک روز پیش از آغاز نشست بریکس در واکنش به تهدیدهای رییس‌جمهوری امریکا مبنی بر تحریم کشورهای درگیر در تعاملات تجاری با کره‌شمالی، چنین اقدامی را غیرقابل قبول خوانده است.  چین بزرگ‌ترین شریک تجاری کره‌شمالی است به‌طوری که بیش از سه‌چهارم صادرات و واردات کره‌شمالی به چین صورت می‌گیرد. سهم روسیه در تجارت با کره‌شمالی بسیار کمتر است اما همچنان این کشور دومین شریک کره‌شمالی در حوزه واردات و سومین شریک آن در حوزه صادرات است.

 حذف دلار در تجارت جهانی

رییس‌جمهوری روسیه نیز در نشست بریکس با اشاره به گسترش همکاری در ابعاد مختلف و پیشبرد روابط مشارکتی این گروه بر ایجاد اقتصاد باز جهانی، مخالفت با حمایت‌گرایی تجاری و رشد پایدار و همچنین ایفای نقش سازنده در مسائل بین‌المللی، منطقه‌یی و حفظ مشترک صلح و ثبات جهانی تاکید کرده است.

ولادیمیر پوتین همچنین در آستانه آغاز نشست بریکس در نامه‌یی سرگشاده از ضرورت اصلاح نظام مالی ناعادلانه جهانی و رفع لزوم استفاده از ارزهای خاص (دلار) برای تجارت و ذخیره دارایی‌های خارجی سخن گفته است. پوتین در این نامه از تمایل کشورش برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی با دیگر کشورهای بریکس صحبت کرده و گفته است: «نظام مالی جهانی یک نظام ناعادلانه است که در آن کشورها فرصت برابر برای پیشرفت و رشد اقتصادی ندارند. کشورهای بریکس باید به کمک هم به کاستی‌های نظام مالی جهانی پایان دهند و لزوم استفاده از ارزهای خاص (دلار) برای تجارت و ذخیره خارجی را از میان بردارند.»

 پوتین پیشنهاد داده است که اعضای گروه بریکس به‌طور فعال در اصلاح نظام مالی و اقتصاد جهانی گام بردارند تا شرایط برای توسعه و رشد اقتصادی کشورهای درحال توسعه در محیطی عادلانه فراهم شود. پوتین همچنین در بخشی از این نامه با بیان ضرورت سودمندی متقابل همه اعضا از تجارت دوجانبه و چندجانبه بر افزایش تجارت بین اعضای گروه بریکس و بهره‌مندی از مزایای آن تاکید کرده است. علاوه بر این پوتین بر ضرورت افزایش سهم کشورهای بریکس در نظام‌های حاکم بر صندوق بین‌المللی پول و بانک جهانی نیز تاکید کرده است. در حال حاضر این نهادهای بین‌المللی تحت تسلط امریکا و کشورهای اروپایی قرار دارند.

بریکس از 5کشور چین، روسیه، هند، برزیل و آفریقای‌جنوبی تشکیل شده که از نظر جمعیتی بیش از ۴۰درصد جمعیت جهان را شامل می‌شود. این گروه بیش از ۱۰سال پیش و با هدف تقویت روابط تجاری و اقتصادی کشورهای در حال توسعه و همچنین ایجاد نهادهای موازی بین‌المللی همچون بانک‌های توسعه‌یی و نظام تجاری جدید شروع به کار کرده است.

 

 

ارسال نظر