سقوط آزاد روابط امریکا و روسیه

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۶۴

گروه جهان| نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل با اشاره به تنش‌های پیش آمده در روابط با امریکا در مسائل دو جانبه و بین‌المللی هشدار داده که مناسبات واشنگتن ـ مسکو به سطح پایین و غیرقابل قبولی سقوط کرده است. واسیلی نبنزیا، نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل گفته است:«روابط روسیه و امریکا در سطح بسیار پایینی قرار گرفته و این مساله نه فقط برای مناسبات دو کشور مثبت نیست بلکه بر اوضاع بین‌المللی هم تاثیر می‌گذارد. روابط روسیه و امریکا عاملی مهم است که شرکای ما روی آن حساب می‌کنند.»

اظهارات نماینده دایمی روسیه در سازمان ملل پس از آن ایراد شده که مقام‌های امریکایی کنترل 3 مرکز دیپلماتیک روسیه در خاک ایالات متحده را در دست گرفتند. این اقدام پس از دستور به تعطیلی و ترک این اماکن صورت گرفته است. کرملین در اعتراض به اقدامات اخیر، معاون سفیر امریکا در مسکو را احضار کرده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، وزارت خارجه امریکا به کنسولگری روسیه در سان‌فرانسیسکو و ساختمان دیپلماتیک این کشور در واشنگتن و نیویورک اطلاع داده بود که باید تا ساعت 2 بعدازظهر دوم سپتامبر(یک‌شنبه) این مراکز را تعطیل کنند. دستور به تعطیلی و ترک این مراکز در واکنش به اقدام مسکو برای کاهش شمار دیپلمات‌های امریکایی صورت گرفته است. خواست مسکو برای کاهش دیپلمات‌های خود در واکنش به تحریم‌های جدید کنگره ایالات متحده مطرح شد. این‌ اقدامات بخشی از تنش‌ها، کنش‌ها و واکنش‌های دیپلماتیک تازه میان دو کشور محسوب می‌شود. سخنگوی وزارت خارجه روسیه گفته بود، ماموران پلیس فدرال امریکا قصد دارند پس از تعطیلی کنسولگری سان‌فرانسیسکو از این مکان دیپلماتیک بازرسی کنند. این درحالی است که دو طرف درباره تعطیلی مرکز تجاری روسیه در واشنگتن پس از پایان مهلت اعلام‌ شده، روایت‌های مختلفی ارائه کرده‌اند. مسکو اعلام کرده که مقام‌های امریکایی تهدید کرده‌اند در ورودی را خواهند شکست. وزارت خارجه امریکا اما این اتهام‌ها را رد کرده و گفته در هر 3 مرکز، مقام‌های امریکایی همراه کارمندان روسیه به طور مشترک در محل قدم زده‌اند تا از ترک پرسنل از ساختمان‌ها اطمینان حاصل شود. وزارت خارجه امریکا در بیانیه‌یی گفته که بازرسی‌ها برای ایجاد امنیت و محافظت از اماکن و برای تایید اینکه دولت روسیه محل را واگذار کرده، صورت گرفته است. وزارت خارجه روسیه گفته آنتونی گادفری، معاون سفیر امریکا در مسکو را برای اعلام اعتراض رسمی خود احضار کرده است. به‌ گفته این وزارتخانه مراکز دیپلماتیک ممکن است توسط نیروهای ویژه امریکایی برای انجام تحریکات ضد روسی مورد استفاده قرار گیرد.

 

ارسال نظر