لندن: سوچی درمورد مسلمانان میانمار کاری کند

۱۳۹۶/۰۶/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۲۶۳

گروه جهان|

بوریس جانسون وزیر خارجه بریتانیا، ابراز امیدواری کرده که آنگ‌ سان‌‌سوچی رهبر مخالفان میانمار، از توانایی‌های خود برای پایان دادن به خشونت‌ها علیه مسلمانان روهینگیا استفاده کند.

به گزارش رویترز، جانسون با انتشار بیانیه‌یی گفته است: «آنگ سان‌سوچی را به‌درستی به‌عنوان یکی از الهام‌بخش‌ترین چهره‌های عصر خود می‌شناسیم؛ اما متاسفانه وضعیت روهینگیا اعتبار میانمار را خدشه‌دار می‌کند. امید دارم که او اکنون از همه توانایی‌های خود برای متحد کردن کشورش در راستای توقف خشونت‌ها و پایان دادن به تبعیضی که مسلمانان و سایرین را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، استفاده کند.»

رییس‌جمهوری ترکیه نیز در گفت‌وگوی تلفنی با رهبران قزاقستان، سنگال و نیجریه مساله بحران میانمار و موج جدید خشونت‌ها علیه مسلمانان را مورد بررسی قرار داد. به گزارش خبرگزاری آناتولی، رجب طیب اردوغان در تماس‌های تلفنی با رهبران جهانی به‌مناسبت عید قربان، بر اهمیت همکاری برای یافتن راه‌حلی فوری برای بحران انسانی در میانمار تاکید کرد. اردوغان پیش‌تر در مورد بحران مسلمانان در میانمار با رهبران پاکستان، ایران، موریتانی، قطر، عربستان‌سعودی، کویت، آذربایجان و بنگلادش تلفنی گفت‌وگو کرده بود. مقامات کمیساریای عالی سازمان ملل در امور آوارگان اعلام کرده‌اند که ۵۸ هزار و 60نفر از مسلمانان بر اثر خشونت‌ها از میانمار به بنگلادش گریخته‌اند. به گفته این مقامات، امدادگران امکانات لازم را برای کمک به این افراد ندارند. طبق اعلام دولت میانمار، در یکی از مرگبارترین خشونت‌ها علیه اقلیت مسلمان در روهینگیا در چند دهه گذشته، بیش از 2 هزار و 600 خانه متعلق به مسلمانان این منطقه به آتش کشیده شد. مقامات میانمار گروه اسلامی «ارتش رهایی‌بخش آرکان روهینگیا» را در آتش‌ زدن این خانه‌ها مقصر می‌خوانند. این گروه پیش‌تر مسوولیت حمله‌های هماهنگ هفته گذشته به پایگاه‌های امنیتی را که باعث درگیری و ضدحمله نظامی گسترده شد، برعهده گرفته است. در همین‌ حال، روهینگیایی‌ها بر این باورند که عملیات نظامی برای سوزاندن خانه‌ها و کشتار مردم از جانب ارتش میانمار و با هدف وادار کردن آنها به ترک کشور صورت گرفته است. در موج جدیدی از خشونت‌ها در میانمار علیه مسلمانان، تاکنون نزدیک به 400نفر کشته شده‌اند.

 

ارسال نظر