نگرانی غرب از سیاست باز اقتصادی یونان

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۴۴

 

گروه جهان| دولت چپگرای یونان از زمان روی کار آمدن، سیاست باز اقتصادی و روابط چند جانبه‌یی را در پیش گرفته که موجب نگرانی دیگر کشورهای غربی و اروپایی شده است. به گزارش ایرنا و به نقل از نشریه یونانی «فلش»، سرمایه‌گذاری چین در کشورهای فقیر اتحادیه اروپا که با بحران مالی دست و پنجه نرم می‌کنند، باعث شده این کشورها به همراهی خود با پکن بیفزایند. در حالی که حدود 2 ماه پیش کشورهای عضو اتحادیه اروپا قصد داشتند طرح محکومیت چین را به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال کنند، یونان مانع انجام آن شد. کشورهای فقیر اتحادیه اروپا نیز مخالفت خود را با این طرح اعلام کرده بودند و به نظر می‌رسد که حضور سرمایه‌گذاران چینی در این کشورها و از جمله یونان، باعث ایجاد دو دستگی و نگرانی در جمع کشورهای غربی شده است.

پس از روی کار آمدن دولت چپگرای یونان، این دولت سیاست تعامل با همه کشورها را در پیش گرفت و سفرهای مکرر مقامات عالی‌رتبه یونان به روسیه، چین، ایران و دیگر کشورها صورت گرفت که این امر تفاوت عمده‌یی با عملکرد دولت‌های قبلی این کشور دارد که معمولا به کشورهای اروپایی و غربی سفر می‌کردند و به ندرت باب تعامل را با این کشورها می‌گشودند.  چین بندر پیراس که مهم‌ترین بندر یونان و یکی از بنادر مهم اروپا در مدیترانه است را برای مدت 25 سال از یونان اجاره کرده و در واقع کنترل این بندر مهم اروپایی را در دست دارد. چین همچنین تمایل دارد که بخشی یا تمام راه‌آهن دولتی یونان را خریداری کند. در همین حال حضور کالاهای چینی و مغازه‌های رنگارنگ آن در آتن و دیگر شهرها به‌طور روزانه افزایش یافته و اجناس را به قیمت ارزان در اختیار مردم قرار می‌دهند.

اروپا نگران است که توسعه روابط یونان و چین باعث کاهش حضور تولیدات اروپاییان از یک‌سو و کاهش نیاز این کشور به کشورهای اروپایی از سوی دیگر شود زیرا دولت یونان یک دولت چپگراست و به نظر می‌رسد سیاست خارجه فراگیری را در جهان و برای ارتباط با کشورهای دیگر دنبال می‌کند و این چیزی است که اروپا نگران آن است. در این میان سفر نخست وزیر چین در راس هیات بلندپایه تجاری و سیاسی به یونان و در مقابل سفر آلکسیس سیپراس نخست وزیر یونان، در راس هیات بلندپایه سیاسی و اقتصادی در چند ماه گذشته و برگزاری انواع همایش‌های اقتصادی و فرهنگی نشان از آن دارد که یونان در پی اجرای سیاست خارجه مستقل، نیرومند و چندجانبه برای توسعه روابط خود با دیگر کشورهای جهان است.

 

 

ارسال نظر