واکنش کره ‌شمالی به انتقادها: تازه اول راه است

۱۳۹۶/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۰۴۲

گروه جهان

  کره شمالی با اعلام اینکه پرتاب موشک بر فراز ژاپن نخستین مرحله از یک عملیات نظامی در اقیانوس آرام است از برنامه‌ خود برای پرتاب موشک‌های بیشتر خبر داده است. خبرگزاری رسمی کره‌‌شمالی(KCNA) چهارشنبه ضمن اعلام این خبر بار دیگر تهدیدهای پیونگ یانگ مبنی بر هدف گرفتن جزیره گوام را تکرار و پایگاه نظامی امریکا در این جزیره تحت حاکمیت این کشور را پایگاهی پیشرفته برای تهاجم توصیف کرده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد سه‌شنبه با انتشار بیانیه‌یی به عنوان نتیجه رایزنی‌ها در جلسه‌یی غیرعلنی، پرتاب جدید موشکی کره‌شمالی را به‌ شدت محکوم کرده است. اما کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی در واکنش به بیانیه شورای امنیت سازمان ملل وعده داد از حریم هوایی ژاپن برای آزمایش‌های موشکی بیشتری استفاده می‌کند و تاکید کرد که اقدامات تحریک‌آمیز کنونی«تنها آغاز کار» است. به گزارش رویترز در این بیانیه که از سوی امریکا تهیه و توسط 15عضو شورای امنیت تایید شده، کره‌شمالی به خاطر اقدامات خصمانه و تهدید یک کشور از اعضای سازمان ملل(ژاپن) محکوم شده است. همچنین از پیونگ‌یانگ خواسته شده همه برنامه‌های اتمی خود را در فرآیندی برگشت‌ناپذیر متوقف کند. اما وضع تحریم‌های جدید در دستور کار شورای امنیت نیست و تنها بر لزوم اجرای کامل تحریم‌های کنونی توسط همه کشورها تاکید شده است.

شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن و مون جائه این، رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز در گفت‌وگویی تلفنی درباره اقدام خشن همسایه خود کره‌شمالی صحبت و توافق کردند تا فشارها بر کره‌شمالی را به حداکثر برسانند. اما واسیلی نبنزیا، نماینده دایم روسیه در سازمان ملل گفت:«درحالی که همه اعضای شورای امنیت به راه‌حل‌های دیپلماتیک و سیاسی و تماما صلح‌آمیز برای حل مساله کره‌شمالی متعهد هستند هرگونه اقدام نظامی منتفی است.»

در همین حال، رسانه دولتی کره‌شمالی تهدیدها علیه جزیره گوام را تکرار و اعلام کرد، کیم جونگ اون بر شلیک موشک میان برد بالستیک هواسونگ 2 نظارت داشته و این شلیک در واقع واکنشی به رزمایش نظامی کره‌جنوبی و امریکا بوده است. رهبر کره‌شمالی گفته، شلیک موشک نمایشی نخستین گام از اقدام نظامی این کشور در اقیانوس آرام و اثبات این نکته بوده که گوام در تیررس است.

 

ارسال نظر