فرانسه اصلاحات را دوست ندارد

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۵۶
فرانسه اصلاحات را دوست ندارد

گروه جهان|

تعطیلات تابستانه دولت فرانسه با گردهم‌آیی وزرای کابینه در جلسه‌یی به دستور امانوئل ماکرون، رییس‌جمهوری این کشور به اتمام رسید و با بازگشت مقامات دولتی به سیاست، اپوزیسیون نیز فعالیت‌های خود را از سر گرفت. این درحالی است که میزان محبوبیت ماکرون در ماه آگوست بار دیگر کاهش یافته و رییس‌جمهوری اکثریت مردم فرانسه اکنون تنها از حمایت 40درصد از جمعیت این کشور برخوردار است و با توجه به چالش‌ها و تصمیم‌گیری‌های دشوار پیش رو مخاطره کاهش بیشتر محبوبیت ماکرون نیز وجود دارد.

 فرانسه اصلاح‌ناپذیر

تنها پس از گذشت نزدیک به 4ماه از روی کار آمدن امانوئل ماکرون، محبوبیت رییس‌جمهوری از 62 درصد به 40درصد کاهش یافته و این درحالی است که آغاز به کار مجدد دولت پس از تعطیلات تابستانه به طور قطع با موضع‌گیری‌های دشوار و موانعی مواجه خواهد بود. به ‌گفته گیل اسلیمن، رییس موسسه نظرسنجی اوداکسا، دشواری‌ها تازه آغاز شده‌اند و مخاطره کاهش محبوبیت ماکرون در ماه‌های آینده جدی‌تر خواهد بود.

به گزارش«فرانس‌24» وزرای کابینه قرار بوده در جلسه دوشنبه در کاخ الیزه اصلاحات مربوط به بخش خود را که باید تا سال 2018 صورت بگیرند، بررسی کنند. اما مهم‌ترین مساله کاهش شدید هزینه‌ها در سال آینده میلادی برای کاهش کسری بودجه فرانسه به کمتر از 3درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور در راستای همگام شدن با بسته ثبات اروپایی محسوب می‌شود. در عین حال وزرا احتمالا در مورد راهبرد روابط عمومی دولت نیز گفت‌وگو کرده‌اند؛ چراکه یافتن راهکاری برای قبولاندن اصلاحات و تغییرات پیش رو به عموم مردم اهمیت زیادی دارد و دولت ماکرون هنوز نتوانسته در این زمینه موفق عمل کند.

ماکرون که تا اندازه زیادی پیروزی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را به لحن انقلابی و وعده‌های ایجاد اصلاحات مدیون است، هفته گذشته در سفر به رومانی از شدت اظهارات پیشین در مورد اصلاحات کاست و گفت:«فرانسه کشوری نیست که بتوان آن را اصلاح کرد؛ کشوری است که از اصلاحات متنفر است.

برای ایجاد دولت اروپایی حقیقی در فرانسه باید پیشنهاد تغییر را مطرح کرد.» یکی از مشاوران رییس‌جمهوری نیز در اظهاراتی مشابه گفت:«رییس‌جمهوری، فرانسه را کشوری می‌داند که اصلاح‌ناپذیر است؛ در عین حال لحظاتی وجود دارد که شرایط برای تغییر فراهم می‌آید.» دنیز موزت، کارشناس علوم اجتماعی در این باره گفت:«ممکن است تفاوت معنایی دو واژه اصلاحات و دگرگونی مساله‌یی بی‌اهمیت به نظر برسد اما این بازتاب طرز فکر دولت است. اصلاحات در فرانسه بار معنایی زیادی دارد و در عین حال در دوران ریاست‌جمهوری نیکلای سارکوزی(سال‌های 2007تا 2012) و فرانسوا اولاند(سال‌های 2012تا 2017) ارزش خود را از دست داده است؛ چراکه هیچ یک از آنها نتوانستند دستاوردی در این زمینه داشته باشند اما تغییر واژه‌یی تهاجمی نیست.»

درحال حاضر پرسش این است که ماکرون می‌تواند نظر مردم را به تغییرات پیشنهادی خود جلب کند یا خیر. بدین منظور رییس‌جمهوری باید همانطور که خود به روزنامه لوموند فرانسه گفته است، راهبرد روابط عمومی دولت را تغییر دهد. ماکرون می‌داند که زمان اظهارات اندک به پایان رسیده و باید گفت‌وگویی مستقیم با مردم داشت. مشاور ماکرون در این باره به لوموند گفت:«بازگشت به کار دولت لحظه سیاسی حساس و زمان مناسبی برای سخنرانی رییس‌جمهوری است. برای فراهم آوردن دیدگاهی مناسب برای مردم و برای تعیین یک روند و برای تعیین تاریخ اجرای اصلاحات چیزهایی هستند که باید گفته شوند.»

 درس عبرت گذشتگان

ماکرون آشکارا نگران تکرار اشتباه گذشتگان خود به ‌ویژه فرانسوا اولاند سوسیالیست است اما باز هم در چند ماه اول ریاست‌جمهوری خود با مشکلاتی مواجه بوده و محبوبیت خود را به‌ شدت از دست داده است. وی در اوایل کار خود در کاخ الیزه ژنرال پیر ویلری، فرمانده نیروهای مسلح را برکنار کرد و بودجه بخش دفاع را کاهش داد. اگرچه رییس‌جمهوری جوان در نهایت موفق شد، ژنرال کهنه‌کار را وادار به استعفا کند اما کل ماجرا وجهه ماکرون را به ‌شدت خدشه‌دار کرد.

برنامه کاهش کمک‌ هزینه مسکن به میزان 5 یورو در ماه نیز به دلیل تبلیغات نامناسب نتوانست به دولت کمک کند؛ وزرا بر این مساله تاکید می‌کردند که میزان کاهش تنها 5 یورو بوده درحالی که سازمان‌های خیریه اصرار داشتند برای خانواده‌هایی که زیر خط فقر زندگی می‌کنند، این مبلغ هم زیاد است. یک قانونگذار چپ افراطی حتی در اعتراض به این برنامه همه مواد غذایی که در فرانسه به قیمت 5 یورو فروخته می‌شود به جلسه مجمع ملی آورد تا اهمیت موضوع را نشان دهد. در همان شرایط مباحثات بی‌موقع بر سر اعطای مقام «بانوی اول» به بریجیت، همسر ماکرون به مناقشات دامن زد.

ماه‌های آتی برای ماکرون بسیار خطرناک‌تر از چند ماه اول ریاست‌جمهوری‌ خواهد بود. نخستین برنامه دولت پس از بازگشت از تعطیلات معرفی برنامه جنجالی اصلاحات بازار کار در روز پنج‌شنبه است و حتی پیش از معرفی اصلاحات اتحادیه‌های کارگری خود را برای تظاهرات گسترده آماده کرده‌اند. ژان لوک ملانشون، رهبر حزب چپ افراطی برگزاری تظاهرات گسترده در تاریخ 23سپتامبر را در اعتراض به آنچه«کودتای رفاهی-اجتماعی ماکرون» می‌خواند، خواستار شده است. دو اتحادیه کارگری اعلام کرده‌اند که روزهای 30 آگوست و 12سپتامبر راهپیمایی اعتراض‌آمیز برگزار خواهند کرد و احتمال اعتراض گروه‌های دیگر پس از معرفی اصلاحات در روز پنج‌شنبه وجود دارد.

به‌ علاوه قرار است در پایان ماه سپتامبر در مورد بودجه اجتماعی و امنیتی فرانسه گفت‌وگو شود؛ دولت قصد دارد بودجه هر دو بخش را در اجرای وعده کاهش هزینه‌های دولت کم کند اما چنین اقدامی نیازمند بررسی‌های جدی و توضیح مناسب برای جامعه است و می‌تواند برای محبوبیت ماکرون به ‌شدت خطرآفرین باشد.

 

ارسال نظر