تلاطم موشکی بازارهای جهان

۱۳۹۶/۰۶/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۹۵۵
تلاطم موشکی بازارهای جهان

گروه جهان|

 کره‌شمالی در نخستین ساعات سه‎‎شنبه یک موشک بالستیک شلیک کرد که از فراز جزیره هوکایدو ژاپن عبور کرد. پیونگ‌یانگ پس از این شلیک، امریکا را متهم کرد که شبه‎جزیره کره را تا آستانه انفجار کشانده است. بلومبرگ گزارش داده، با شلیک این موشک و تهدید متقابل دونالد ترامپ، سرمایه‌گذاران به سوی سرمایه‌های امن هجوم برده و سهام آسیایی سقوط کرده است. شاخص‌های امریکا هم با قیمت پایین‌تری باز شدند.

به گزارش رویترز، این موشک با طی مسافت

 2700 کیلومتر در هوا به سه قطعه تقسیم شده و سپس در فاصله ۱۱۸۰ کیلومتری شرق دماغه اریمو در هوکایدو در دریا فرود آمده است. کارشناسان این آزمایش موشکی را یکی از تحریک‌آمیز‌ترین نوع آزمایش‌های کره‌شمالی ارزیابی می‌کنند که در آن از موشک هواسونگ ۱۲ که به‌تازگی توسعه یافته، استفاده شده است.

ساعاتی پس از شلیک موشک کره‌شمالی، شاخص نیکی ژاپن 0.81درصد کاهش یافت. در شبه‌جزیره کره، شاخص کوسپی 1.15درصد و شاخص گسترده‌تر کره، کوسداق 0.41درصد کاهش یافت. بازارهای چین هم تحت‌تاثیر شلیک این موشک قرار گرفته و شاخص هانگ‌سنگ 0.77درصد سقوط کرد. شاخص ترکیبی شانگهای 0.08درصد و شاخص ترکیبی شنزن نیز 0.031درصد افت کردند. شاخص‌های سهام امریکا هم تحت‌تاثیر تحولات سه‌شنبه دستخوش تغییر شد و داو جونز در واکنشی سریع ۱۴۷ امتیاز سقوط کرد و به امتیاز ۲۱۶۴۴ رسید.

ارزش «ین» واحد پول ژاپن اما افزایش یافت. به ‎گفته کارشناسان اقتصادی، دلیل افزایش ارزش ین، افزایش تقاضا از سوی سرمایه‌گذاران نگرانی است که قصد دارند پول خود را در محلی امن نگهداری کنند. به گزارش رویترز، نرخ برابری ین در برابر دلار، در تبادلات اوایل سه‌شنبه به ۱۰۸.۳۲ ین در برابر دلار رسید. تقویت ین اما با افت «وون» کره‌جنوبی همراه بود. «وون» در برابر دلار هم سقوط کرد. آزمایش موشکی کره‌شمالی بر بازارهای اروپا و نرخ برابری دلار و یورو نیز اثر گذاشت؛ به‌طوری که سه‌شنبه هر یورو معادل 1.20 دلار شد و به بالاترین سقف از ژانویه ۲۰۱۵ رسید. عبور موشک کره‌شمالی از فراز ژاپن بازارهای جهانی طلا را هم تکان داد. دویچه‌وله نوشته است: «صبح سه‌شنبه هر اونس طلا به بالاترین قیمت از نوامبر ۲۰۱۷ رسید؛ ۱۳۲۲ دلار.»

 واکنش‌های جامعه بین‌المللی

نخست‌وزیر ژاپن که موشک کره‌شمالی از فراز کشورش عبور کرده جزو نخستین رهبرانی بود که این حمله را محکوم کرده و آن را انزجارآور خوانده است. شینزو آبه گفته این اقدام بی‌ملاحظه کره‌شمالی یک تهدید جدی و بی‌سابقه برای ملت ژاپن است و این کشور از تمام توانش برای محافظت از شهروندانش استفاده می‌کند. نخست‌وزیر ژاپن همچنین از سازمان ملل متحد خواسته فشار بر برنامه موشکی کره‌شمالی را افزایش دهد.

رییس‌جمهور امریکا هشدار داده که همه گزینه‌ها برای پاسخ به کره‌شمالی روی میز هستند. دونالد ترامپ در بیانیه‌یی که توسط کاخ‌سفید منتشر شده گفته است: «جهان پیام اخیر کره‌شمالی را بلند و واضح گرفته است. این حکومت اهانت به همسایگان، همه اعضای سازمان ملل و حداقل استانداردهای رفتار قابل‌قبول بین‌المللی را اعلام کرده است. اقدامات بی‌ثبات‌کننده و تهدیدآمیز تنها انزوای حکومت کره‌شمالی را در منطقه و در میان همه کشورهای جهان افزایش خواهد داد. اکنون همه گزینه‌ها در قبال کره‌شمالی روی میز هستند.» مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز از ارتش این کشور خواسته ظرفیت‌ها و آمادگی‌های دفاعی خود، برای مقابله با حمله احتمالی از طرف کره‌شمالی را نشان دهد. وزارت خارجه کره‌جنوبی هم با انتشار بیانیه‌یی هشدار داده که در صورت ادامه اقدامات تحریک‌آمیز هسته‌یی و موشکی کره‌شمالی، به آن پاسخ قاطع خواهد داد. این در حالی است که وانگ‌یی وزیر خارجه چین، در واکنش به پرتاب موشکی جدید کره‌شمالی از تمام طرفین درگیر خواسته خویشتنداری نشان دهند. وی همزمان اعلام کرده که پکن مخالف شلیک موشک توسط کره‌شمالی در واکنش به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد علیه این کشور است. وزیر خارجه چین همچنین گفته است که تحریم و فشار نمی‌تواند راه‌حلی برای این مشکل باشد و از ایالات‌متحده و کره‌شمالی خواست مذاکرات با یکدیگر را آغاز کنند.  دولت روسیه نیز شرایط موجود در شبه‌جزیره کره را بسیار نگران‌کننده توصیف کرده است. سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه گفته است: «شاهد حرکت اوضاع به سوی وخامت بیشتر هستیم و تحولات کلی این منطقه را خطرناک می‌دانیم.» این مقام روسی، امریکا و کره‌جنوبی را مسوول وخامت اوضاع خوانده و گفته تمرین‌های نظامی مشترک دو کشور در تحریک کره‌شمالی به پرتاب موشکی جدید نقش داشته است.  اشاره ریابکوف به مانور نظامی مشترک امریکا و کره‌جنوبی است که با شرکت چند هزار نفر از ارتش‌های دو کشور ۲۱ آگوست آغاز شد و دو هفته ادامه خواهد داشت. پیونگ‌یانگ این مانور را تمرین عملیات حمله به کره‌شمالی و به‌شدت تحریک‌آمیز خوانده است.

رویترز به نقل از یک قانونگذار روس نوشته: آزمایش موشکی کره‌شمالی نشان می‌دهد که تهدیدهای کره‌شمالی برای شلیک چهار موشک به آب‌های نزدیک گوام، جزیره تحت حاکمیت امریکا در اقیانوس آرام، بلوف نبوده است.  ترزا می نخست‌وزیر بریتانیا و بوریس جانسون وزیر خارجه این کشور نیز آزمایش موشکی اخیر کره‌شمالی را محکوم کرده‌اند. گفته شده، ترزا می‌ اواخر سه‌شنبه عازم ژاپن می‌شود تا با نخست‌وزیر این کشور درباره راهکارهای تشدید فشار بر کره‌شمالی مذاکراه کند.

اتحادیه اروپا نیز اقدام کره‌شمالی را محکوم کرده است. فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، حمایت اتحادیه اروپا از هرگونه مذاکرات بر سر مساله کره‌شمالی را اعلام کرده اما نسبت به اقدامات احتمالی علیه کره‌شمالی پس از نشست‌های شورای امنیت سازمان ملل هشدار داده است.  رییس‌جمهور فرانسه نیز خواهان اتخاذ موضع سخت بین‌المللی علیه کره‌شمالی شده است. امانوئل ماکرون گفته است: «فرانسه آماده انجام هر اقدام ممکن برای آوردن پیونگ‌یانگ به پای میز مذاکره است.»

مالکوم ترنبول نخست‌وزیر استرالیا هم در واکنش به این آزمایش موشکی گفته چین به‌عنوان متحد و شریک تجاری اصلی کره‌شمالی باید پیونگ‌یانگ را تحت فشار بیشتری قرار دهد.  شورای امنیت سازمان ملل سه‌شنبه درباره این موضوع تشکیل جلسه داد. اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش‌تر در ماه جاری میلادی تحریم‌های جدید را علیه برنامه موشکی کره‌شمالی اعمال کردند که اجرایی ‌شدن کامل آنها ممکن است به‌طور قابل‌توجهی از درآمد خارجی کره‌شمالی بکاهد. چین نیز در روزهای گذشته برخی افراد و شرکت‌های کره‌شمالی را مشمول تحریم قرار داده است. شورای امنیت سازمان ملل متحد، آزمایش‌های بالستیک و هسته‌یی از سوی کره‌شمالی را منع کرده است.

 

ارسال نظر