توقف شهرک‌سازی‌ها، دولت نتانیاهو را فرو می‌پاشد

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۱۷

گروه جهان|

جرد کوشنر، مشاور و داماد رییس‌جمهور امریکا در جریان دیدار اخیرش با محمود عباس، رییس حکومت خودگردان فلسطین گفته که توقف شهرک‌سازی در کرانه باختری ممکن نیست؛ چراکه این مساله می‌تواند منجر به فروپاشی دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسراییل شود. یک هیات امریکایی به ریاست کوشنر هفته گذشته برای احیای روند مذاکرات صلح خاورمیانه راهی منطقه شده است. به گزارش الحیات، جرد کوشنر گرچه از راهکار تشکیل دو دولت حمایت می‌کند اما مخالف تعیین مرزهای سال ۱۹۶۷ به عنوان مرزهای کشور فلسطین است و مدعی است که مرزها باید از طریق توافق میان طرفین اسراییلی و فلسطینی مشخص شوند.

منابع فلسطینی گفته‌اند که هیات امریکایی به عباس اعلام کرده در مرحله آینده برای تقویت روابط میان طرفین فلسطینی و صهیونیستی در عرصه‌های اقتصادی، امنیتی و سیاسی قبل از آغاز مجدد مذاکرات تلاش خواهد کرد. گفته شده، محمود عباس ضمن تاکید بر توقف شهرک‌سازی‌ها از دولت امریکا مصرانه خواسته است تا با صدور بیانیه‌یی صریح اعلام کند که هدف از مذاکرات دستیابی به راهکار تشکیل دو کشور در مرزهای سال ۱۹۶۷ است. طرف امریکایی در این دیدار به‌ دلیل احتمال تضعیف بیش از پیش جایگاه نتانیاهو در تل‌آویو با توقف شهرک‌سازی‌ها مخالفت کرده است. این درحالی است که صدها معترض اسراییلی با تجمع مقابل منزل دادستان کل رژیم‌صهیونیستی خواستار تسریع در روند پیگیری قانونی پرونده فساد بنیامین نتانیاهو شده‌اند. آسوشیتدپرس نوشته: تجمع‌های هفتگی معترضان اسراییلی به پیشگامی برای جنبش‌های اعتراضی مردمی علیه اتهامات مالی نتانیاهو و ارتباطات غیرقانونی او با مدیران رسانه‌ها، تجارت بین‌المللی و هالیوود تبدیل شده است. نتانیاهو مکررا این اتهامات را رد کرده است. به اعتقاد ناظران، این رسوایی گرچه نتوانسته تاکنون زمامداری بلندمدت او را تهدید کند اما محبوبیت مردمی او را به طور چشمگیری کاهش داده است.

اعتراض‌های شنبه شب یک هفته پس از آن انجام شد که ده‌ها نفر از سازمان‌دهندگان تجمع‌ها بازداشت شدند همچنین دادگاه عالی اسراییل حکم داد، تجمع‌ها تا زمانی می‌تواند ادامه یابد که تعداد شرکت‌کنندگان از ۵۰۰ نفر فراتر نرود یا شامل استفاده از بلندگو در مناطق مسکونی نشود.

 

ارسال نظر