۷۰درصد از تلعفر عراق آزاد شده است

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۴۵

گروه جهان| وزیر خارجه عراق در کنفرانس مشترک خبری با همتای فرانسوی خود از آزادسازی 70 درصد تلعفر عراق خبر داده است. ابراهیم الجعفری با تایید پیشروی نیروهای عراقی در تلعفر گفته که نیروهای مسلح موفق شده‌اند تا ۷۰درصد از شهر تلعفر را از دست داعش بازپس بگیرند. تلویزیون دولتی عراق هم گزارش داده که نیروهای دولتی شنبه و در هفتمین روز از عملیات آزاد‌سازی تلعفر موفق شدند، مرکز شهر و قلعه قدیمی را تصرف کنند. حشد الشعبی هم با اعلام خاتمه ماموریت خود اعلام کرده که نیروهای ارتش و واحد مبارزه با تروریسم در حال آزاد‌سازی محلات باقیمانده این شهر هستند.

تلعفر در مسیر استراتژیک سنجار و اربیل و در حدفاصل میان سوریه و موصل، مرکز خلافت داعش در عراق قرار دارد. این شهر که بیش از سه سال از اشغال آن توسط نیروهای داعش می‌گذرد، دارای جمعیتی عمدتا ترکمن است. عملیات آزادسازی تلعفر در غرب موصل، هفته گذشته با فرمان حیدرالعبادی نخست‌وزیر و فرمانده کل نیروهای مسلح عراق آغاز شد. بنا به اهمیتی که عملیات تلعفر برای دولت مرکزی و ارتش عراق دارد از آن به عنوان نبرد و عملیات «موصل کوچک» نام برده می‌شود. موصل، دومین شهر بزرگ عراق اخیرا و پس از حدود سه سال از کنترل داعش آزاد شد.

به گزارش یورونیوز، ژان ایو لو دریان وزیر خارجه فرانسه به اتفاق فلورنس پارلی وزیر دفاع شنبه وارد بغداد شده‌اند. هدف سفر وزرای خارجه و دفاع فرانسه اعلام حمایت فرانسه از عراق در جنگ علیه داعش و کمک به بازسازی خرابی‌های ناشی از جنگ و همچنین کمک به پناهجویان عنوان شده است. پاریس دنبال آن است که در بازسازی عراق بعد از پایان جنگ حضور داشته باشد. هزینه بازسازی ویرانی‌های جنگ در عراق بین ۷۰۰ تا هزارمیلیارد دلار برآورد می‌شود. پیش از وزرای خارجه و دفاع فرانسه، جیمز متیس وزیر دفاع امریکا هفته گذشته با آغاز عملیات تلعفر از بغداد دیدار کرد. گفته شده در پی شروع عملیات بازپس‌گیری تلعفر، آخرین سنگر داعش هزاران نفر از ساکنان این شهر خانه و زندگی خود را ترک کرده‌اند. هماهنگ‌ کننده سازمان ملل در امور بشردوستانه در عراق با اعلام اینکه هنوز مشخص نیست چه تعداد غیرنظامی در میان تبادل آتش نیروهای درگیر گرفتارند، اوضاع انسانی تلعفر را بغرنج گزارش کرده است. این مقام مسوول تاکید کرده که در جریان درگیری‌ها نباید چیزی مهم‌تر از حفظ جان غیرنظامیان باشد. گفته می‌شود، دولت عراق با فراهم کردن خدمات حمل‌و‌نقل، مدیریت عملیات بشردوستانه را در اختیار دارد و پس از آنکه آوارگان به اردوگاه‌های تعیین شده می‌رسند، امدادرسانی به آنها آغاز می‌شود.

 

ارسال نظر