ترامپ تحریم‌ها علیه ونزوئلا را تشدید کرد

۱۳۹۶/۰۶/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۷۴۴

گروه جهان|

رییس‌جمهوری امریکا تحریم‌های شدیدی را علیه ونزوئلا وضع کرد و از بانک‌های امریکایی خواست تا از هر گونه معامله مالی با دولت یا شرکت نفتی دولتی ونزوئلا خودداری کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس، دونالد ترامپ جمعه تحریم ونزوئلا را در قالب یک فرمان اجرایی امضا کرد که این اقدام تنش میان دو کشور را تشدید می‌کند و به بحران اقتصادی ونزوئلا دامن می‌زند. کاخ سفید با انتشار بیانیه‌یی در این زمینه اعلام کرد:«این اقدامات طوری تنظیم شده که به دقت یک منبع حیاتی مالی دیکتاتوری مادورو برای ادامه حکومت نامشروع آن را قطع خواهد کرد، نظام مالی ایالات متحده را از همدستی با فساد در ونزوئلا و فقیرسازی مردم این کشور محافظت می‌کند و همزمان اجازه خواهد داد تا کار امدادرسانی صورت گیرد.»

با اعمال تحریم‌های جدید، معامله هر گونه اوراق قرضه و سهام صادره از سوی حکومت و شرکت نفت دولتی ونزوئلا ممنوع شده است. همچنین معامله هر گونه اوراق قرضه مشخص فعلی که مالکیت آن در اختیار بخش عمومی ونزوئلاست به علاوه پرداخت سود سهام به دولت ونزوئلا ممنوع است. اما کاخ سفید گفته است:«این فرمان به وزارت خزانه‌داری اجازه می‌دهد تا مجوزهایی برای مبادلات تجاری و امور بشردوستانه ازجمله تامین مالی مبادلات تجاری، صادرات و واردات محصولات نفتی و مبادلاتی که فقط شعبه امریکایی شرکت نفت دولتی ونزوئلا در آن دخیل است، صادر کند.»

مایک پنس، معاون رییس‌جمهوری امریکا پیش‌تر از وضع این تحریم‌ها خبر داده و در توییتی نوشته بود که ایالات متحده در قبال فروپاشی ونزوئلا ساکت نخواهد نشست. ترامپ ماه گذشته وعده داده بود در صورتی که دولت نیکلاس مادورو برنامه تشکیل مجمع قانون اساسی را پیش ببرد، تحریم‌های شدیدی علیه این کشور وضع خواهد شد. مادورو در واکنش به این تحریم‌ها گفت: طبق بررسی‌های اولیه، تحریم‌های اقتصادی امریکا علیه ونزوئلا به توقف صادرات نفت به امریکا منجر خواهد شد. وی در تلویزیون دولتی این کشور تحریم‌های امریکا را تهاجمی غیرقانونی خواند و افزود:«ونزوئلا هرگز به هیچ قدرت امپریالیستی تسلیم نخواهد شد.» دستور اجرایی ترامپ عملا به بسته شدن شرکت پتروشیمی سیتگو از شرکت‌های تابع شرکت نفت ونزوئلا در امریکا منجر می‌شود.

 

ارسال نظر