هاروی؛ کابوس پیش‌بینی ‌نشده ترامپ

۱۳۹۶/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۶۵۲
هاروی؛ کابوس پیش‌بینی ‌نشده ترامپ

رییس‌جمهوری جنجالی امریکا از زمان ورود به دفتر کارش مدام از یک بحران به سوی بحران دیگر در حرکت بوده اما توفان سهمگین «هاروی» می‌تواند نخستین بحران واقعی باشد که دعوت‌نامه‌یی از طرف دونالد ترامپ برایش ارسال نشده است. ناظران با اشاره به پست‌های خالی دولت امریکا پس از گذشت 8 ماه از زمان آغاز ریاست‌جمهوری امریکا نسبت به تبعات سیاسی این بحران طبیعی هشدار داده‌اند.

در این میان شبکه خبری سی‌ان‌ان هم از پیدا شدن یک ایمیل درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه گزارش داده که می‌تواند چالش‌های آقای رییس‌جمهور را در روزهای آینده عمیقا تشدید کند. 

نشریه هافینگتن پست نوشته، ترامپ برای نخستین‌‌بار از زمان سوگند ریاست‌جمهوری‌اش با بحرانی جدی روبه‌روست که خودش عامل آن نیست. پیش‌بینی شده، هاروی که حالا به ایالت تگزاس رسیده ۲۰۰کیلومتر بر ساعت سرعت داشته باشد و سطح دریا را به اندازه 3متر و ۷۰سانتی‌متر افزایش دهد. هشدار سیل در شمال مکزیک و ایالت لوییزیانا امریکا نیز صادر شده است. این توفان تا شنبه(امروز) ادامه خواهد یافت. 

به گزارش هافینگتن پست، قانون منع مهاجرتی که حالا در پیچ و خم دادگاه‌ها ایالتی سرگردان است، روابط پر تنش ترامپ با سازمان‌های اطلاعاتی و امنیتی به‌دنبال اتهام دخالت روسیه در انتخابات و ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روس‌ها، درگیر شدن با جمهوری‌خواهان کنگره، استفاده مخرب از توییتر، مواضع جنجالی او درباره تظاهرات نیروهای راست افراطی در شارلوتزویل و ترغیب نئونازی‌ها به ادامه رفتارهای نژادپرستانه، ابهامات ناشی از برکناری استیو بنن استراتژیست ارشد کاخ سفید و حتی چرخش آشکار در رویکرد جنگ افغانستان همگی ازجمله دردسرهای ترامپ است که در روزهای آینده نیز ادامه خواهد داشت. البته منشأ تمامی این چالش‌ها به نوعی رفتار و گفتار شخص ترامپ بوده اما توفان هاروی که حالا با نزدیک به 200کیلومتر سرعت تگزاس را درنوردیده چیزی فراتر از ریاست‌جمهوری ترامپ است؛ و جالب اینجاست ترامپ که معمولا درباره همه ‌چیز به سرعت در توییتر اظهارنظر می‌کند، ترجیح داده تا این ‌بار سکوت کند. 

در این گزارش آمده است: در برنامه‌های کاری ترامپ، توفان هاروی پیش‌بینی نشده بود. او روز پنج‌شنبه هم با وجود اخبار متعددی مبنی بر اینکه توفان به سرعت به سواحل تگزاس نزدیک می‌شود، ترجیح داد تا در توییتر بار دیگر به رسانه‌های رسمی، میچ مک‌کونل، رهبر دموکرات اقلیت سنا و جیمز کلاپر، رییس سابق اطلاعات ملی امریکا حمله کند. کلاپر یک روز پیش‌تر هشدار داده بود که سپردن کنترل تسلیحات هسته‌یی امریکا به شخص ترامپ تهدیدی برای امنیت ملی ایالات متحده امریکاست. البته سخنگوی کاخ سفید چند ساعت بعد گفت که ترامپ از نزدیک تحولات مربوط به هاروی را دنبال می‌کند. 

بیزینس اینسایدر نیز نوشته است:«ترامپ در شرایطی با نخستین محک جدی خود برای مدیریت بحران روبه‌رو می‌شود که درباره آمادگی او برای این کار تردیدهای زیادی وجود دارد.»

 توفان پیش ‌بینی نشده و پست‌های خالی

شبکه سی‌ان‌ان نیز در مطلبی با عنوان«ترامپ برای رویارویی با هاروی پاشنه‌اش را ور می‌کشد» نوشته است:«توفان هاروی می‌تواند آزمونی جدی برای ترامپ به عنوان فرمانده کل قوای ایالات متحده باشد. این بلای طبیعی که گفته شده در یک دهه اخیر امریکا بی‌سابقه است، می‌تواند لحظه‌یی تعیین‌کننده برای ریاست‌جمهوری ترامپ باشد آن هم در شرایطی که به ‌دلیل تنش‌های زیادی که از زمان آغاز به کار دولت جدید وجود داشته هنوز بسیاری از پست‌های کلیدی در دولت ازجمله اداره ملی اقیانوسی و جوی(NOAA) خالی مانده است.(این سازمان عهده‌دار و مجری طرح‌های ملی ایالات متحده در زمینه برنامه‌های جوی و اقیانوسی است.) 

از طرف دیگر، وزارت امنیت داخلی که وظیفه‌اش نظارت بر آژانس مدیریت شرایط اضطراری و گارد ساحلی ایالات متحده است نیز مسوولی ندارد چراکه ترامپ تصمیم گرفت تا جان کلی، وزیر امنیت ملی را به عنوان رییس دفتر جدید خود در کاخ سفید معرفی کند و معاون وی، ایلاین دوک را به عنوان سرپرست این وزارتخانه معرفی کند. این درحالی است که دوک تاکنون نه تنها پست‌های کلیدی را در اختیار نداشته بلکه در زمینه مدیریت بحران‌های کلان و فجایع زیست‌محیطی نیز هیچ سابقه‌یی ندارد. مواردی این‌چنینی است که باعث شده تا ناظران نسبت به توانایی ترامپ و نزدیکان او برای اداره بحرانی جدی دچار تردیدهای جدی باشند.  

 افشاگری‌های تازه درباره دردسری قدیمی 

اما این تمام مشکلات ترامپ در روزهای آینده نیست. شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش جدید خود درباره پرونده تماس‌های احتمالی تیم انتخاباتی ترامپ با مقامات روسی از یک ایمیل جدید سخن گفته است، ایمیلی که از تلاش ‌تیم انتخاباتی ترامپ برای تماس با ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهوری روسیه حکایت دارد. 

در این گزارش آمده: یکی از دستیاران ستاد انتخاباتی ترامپ در یک ایمیل از تلاشی خبر داده که تابستان گذشته برای دیدار با پوتین صورت گرفته است. پیش‌تر گزارشی در مورد این ایمیل منتشر نشده بود. در این ایمیل آمده بود که فرد مذکور اهل ‹WV› است که به گفته یک منبع آگاه این حروف اشاره به ویرجینیای غربی دارد. 

براساس این گزارش شخص یاد شده، ریک دیربورن است که پیش‌تر مدیر اجرایی ستاد انتقال قدرت ترامپ بوده و اکنون در جایگاه معاون رییس کارکنان کاخ سفید قرار گرفته است. وی سال گذشته در ایمیل کوتاهی به مقام‌های ستاد تبلیغاتی ترامپ از فردی سخن گفته بود که قرار بوده بین مقام‌های ارشد ستاد تبلیغاتی ترامپ و پوتین ارتباط برقرار کند. تاریخ این ایمیل ژوئن 2016 است یعنی درست زمانی که پسر بزرگ ترامپ با جرد کوشنر داماد ترامپ و پل منافورتف، رییس سابق ستاد انتخاباتی ترامپ در برج او در نیویورک حضور داشتند. 

تاکنون نام دیربورن در رابطه با تحقیقات روسیه ذکر نشده بود. دیربورن قبلا رییس دفتر جف سشنز، سناتور سابق و وزیر فعلی دادگستری بود. وی جزو مشاوران ارشد در ستاد ترامپ بود. حال بازرسان به دنبال روشن شدن این موضوع هستند که آیا وی در ترتیب دادن دو دیدار میان سشنز و سرگئی کیسلیاک، سفیر سابق روسیه در امریکا نقش داشته است یا خیر؟ 

افشای این ایمیل نشان می‌دهد، روسیه تلاش‌های سازماندهی ‌شده فراوانی را برای بی‌اعتبار کردن هیلاری کلینتون، نامزد وقت ریاست‌جمهوری امریکا از حزب دموکرات در دستور کار داشته است. 

ارسال نظر