اختلافات درباره حج بحران قطر را عمیق‌تر کرده است

۱۳۹۶/۰۶/۰۲ - ۰۰:۳۳:۵۵
کد خبر: ۱۰۵۵۶۵

گروه جهان|

 اختلافات درباره مشارکت قطری‌ها در مناسک حج امسال تنش میان عربستان و قطر را بیشتر کرده است. به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، قطر، عربستان را به مانع‌تراشی در دستیابی قطری‌ها به مجور سفر متهم کرده و عربستان می‌گوید قطر سعی دارد مساله حج را برای دستیابی به دستاوردهای دیپلماتیک سیاسی کند. توافقی که هفته گذشته درباره اجازه دادن به بعضی قطری‌ها برای عبور از مرزهای زمینی و رفتن به عربستان حاصل شده بود، گویی نشان‌دهنده کاهش تنش‌ها بود اما به سرعت به تبادل اتهامات منجر شد. بسیاری از قطری‌هایی که مایلند به حج بروند، می‌گویند به دلایل امنیتی یا ترس از سرنوشت‌شان به حج نمی‌روند. مسوولان قطری می‌گویند که امسال تنها تعداد محدودی از قطری‌ها احتمالا به حج می‌روند.

کارشناسان بر این باورند که اختلافات درباره مناسک حج، دامنه درگیری دیپلماتیک میان قطر و کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس را گسترده‌تر می‌کند. تلاش‌ها برای آشتی دادن این کشورها نیز راه به جایی نبرده است. عربستان، امارات، بحرین و مصر روابط‌شان را با قطر قطع کرده و این کشور را به حمایت از تروریسم متهم کردند. مسوولان عربستانی می‌گویند بیش از ۴۰۰ حاجی قطری از طریق زمینی به عربستان رسیده‌اند اما رسانه‌های قطری اعلام کردند که بیشتر کسانی که از مرزها عبور کرده‌اند کشاورزانی هستند که به عربستان بازگشته‌اند. قطر همچنین از پیشنهاد عربستان برای انتقال حجاج قطری از طریق هواپیماهای خطوط هوایی عربستان به جای اجازه دادن به هواپیماهای قطری برای انتقال آنها به مکه انتقاد کرده است. در همین راستا، وزارت اوقاف و امور اسلامی قطر اعلام کرده که هیچ‌گونه همکاری یا پاسخ مثبتی از وزارت حج عربستان دریافت نکرده‌ و این مساله به توقف روند تنظیمات سفر حجاج منجر شده است. در این بیانیه آمده است: «باتوجه به اوضاع کنونی وزارت اوقاف، قطر نگران تکرار مانع تراشی‌های عربستان درباره حجاج قطری است.»

ژوئن گذشته رسانه‌های قطری اعلام کرده بودند که ورود قطری‌ها به مسجدالحرام در مکه ممنوع شده و آنها مجبور شده‌اند منازل خود و خاک عربستان را ترک کنند.

شبکه العربیه چهارشنبه گزارش داده که در ادامه روند تعمیق بحران قطر، بحرین اعلام کرده از دوحه به شورای امنیت سازمان ملل و دادگاه بین‌المللی کیفری شکایت خواهد کرد. علی العرادی نایب‌رییس مجلس بحرین اعلام کرده که منامه کمیته‌یی برای جمع‌آوری مدارک درباره اقدام‌های قطر علیه بحرین تشکیل خواهد داد.

 

ارسال نظر