ترکیه آماده حمله به شمال سوریه است

۱۳۹۶/۰۵/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۴۱۵

 

گروه جهان  رییس‌جمهوری ترکیه آماده حمله به مناطق مرزی کردنشین سوریه است. رجب طیب اردوغان در نظر دارد، جلو تشکیل دولت کرد در شمال سوریه را بگیرد. دویچه‌وله نوشته، ارتش ترکیه هفت هزار سرباز به همراه تانک و توپخانه در مناطق مرزی استان کیلیس متمرکز کرده و به نظر می‌رسد خود را برای پیشروی به خاک کشور همسایه آماده می‌کند.

ترکیه تابستان سال گذشته نیز به سوریه وارد شده بود و هدفش به ادعای دولت، دور کردن تروریست‌های داعش و شبه‌نظامیان کرد «یگان‌های مدافع خلق» (YPG) از نزدیکی مرزهای ترکیه بود. اکنون اردوغان قصد دارد با کردهای شمال سوریه در منطقه عفرین وارد جنگ شود. اردوغان گفته به هیچ قیمتی اجازه نمی‌دهد، کشوری کرد در شمال سوریه تاسیس شود و اگر او با اعزام نیرو در عملیات موسوم به «شمشیر فرات» جنگی را علیه کردهای سوریه آغاز کند، بحران ابعاد جدیدی به خود می‌گیرد.  اشپیگل نوشته، اردوغان پس از آغاز بهار عربی تصمیم گرفت، رهبری در منطقه را به دست آورد. وی فکر می‌کرد با حمایت از اسلام‌گرایان افراطی می‌تواند رییس‌جمهوری سوریه را برکنار کند؛ اما محاسباتش صحیح از آب در نیامدند و او اکنون برنامه دوم خود را برای ممانعت از تشکیل دولت کرد در شمال سوریه آغاز کرده است؛ کردهایی که در جریان جنگ در سوریه به تدریج مناطق بیشتری را تصرف کردند و به دلیل دیدگاه‌های سکولار از حمایت غرب برخوردارند.

از نظر امریکا شبه‌نظامیان کرد در جنگ با داعش نقشی تعیین‌کننده دارند. امریکا با وجود مخالفت‌های شدید ترکیه این مبارزان را در حمله به رقه به سلاح‌های سنگین مجهز کرد. اما ترکیه نیروهای کرد سوری را متحد نزدیک «حزب کارگران کردستان ترکیه (پ‌ک‌ک) » می‌داند و نگران است سلاح‌های یگان‌های مدافع خلق برای مبارزه با ارتش ترکیه در اختیار نیروهای حزب کارگران کردستان قرار بگیرند.

حمله ترکیه به منطقه عفرین تاثیرات شدیدی بر جنگ داخلی سوریه می‌گذارد و به گفته سازمان‌های حقوق بشری می‌تواند به جابه‌جایی قومیت‌ها در منطقه بینجامد. این حمله همچنین می‌تواند بر عملیات رقه تاثیر بگذارد و پیروزی علیه داعش را به خطر اندازد و به همین دلیل روابط امریکا و ترکیه را با مشکل مواجه می‌کند. همچنین به گفته هشیار اوزسوی، معاون حزب دموکراتیک خلق‌ها، کردهای ترکیه حمله به عفرین را حمله به همه کردها می‌دانند و از این رو حمله ترکیه به شمال سوریه احتمالا آتش جنگ را در منطقه شعله‌ور می‌کند.

 

 

ارسال نظر