بوستون در مقابل ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۳۲۹
بوستون در مقابل ترامپ

گروه جهان| طلا تسلیمی|

خیابان‌های بوستون شامگاه شنبه صحنه راهپیمایی مخالفان نژادپرستی بود که در واکنش به خشونت‌های هفته گذشته در شهر شارلوتزویل در ایالت ویرجینیا و اظهارنظرهای دونالد ترامپ در حمایت آشکار از نازیسم تظاهرات کردند. اما این مرتبه رییس‌جمهوری «همه طرفین درگیر» در خشونت‌ها را متهم نکرد و حتی راهپیمایی جناح چپ در بوستون را در مداوای جامعه و قدرتمند شدن آن مفید دانست؛ اگرچه تظاهرکنندگان در توییت اول ترامپ عاملان ایجاد تنش علیه نیروهای پلیس خوانده شدند، اما به نظر می‌رسد انتقادهای شدید هفته گذشته تاثیرگذار بوده و نظر رییس‌جمهوری را دست‌کم اندکی تغییر داده است؛ البته شاید هم این تنها یکی دیگر از نمونه‌های دمدمی‌مزاجی‌ ترامپ باشد!

 مخالفت با نژادپرستی در برابر آزادی بیان

به نوشته نیویورک‌تایمز، حدود 40هزار تظاهرکننده جناح چپ از جمله گروه‌های مدافع حقوق سیاهپوستان و گروه‌ فعال خشونت در بوستون روز شنبه با راهپیمایی به سمت مکانی تاریخی در شهر، نژادپرستی، برتری‌طلبی سفیدپوستان و نازیسم را محکوم کردند. این در حالی بود که شمار اندکی از محافظه‌کاران نیز راهپیمایی حمایت از آزادی بیان راه انداختند؛ اگرچه این گروه آشکارا خود را نئونازی‌ها و طرفداری برتری نژادی که عامل خشونت‌های شارلوتزویل بودند، جدا می‌دانستند.

اعتراضات سراسری روز شنبه یک هفته پس از درگیری معترضان راست‌افراطی با مخالفان برتری نژادی در شهر شارلوتزویل ایالت ویرجینیا برگزار شد؛ خشونت‌هایی که در پی کشته شدن زنی ۳۲ساله و زخمی شدن حدود ۲۰نفر به رویدادی مهلک تبدیل شد. اما اعتراضات روز شنبه نسبتا مسالمت‌آمیز بود. حضور نیروهای امنیتی به‌ویژه پس از انتقادهای مطرح شده در مورد آنها در جریانات شارلوتزویل، به‌شدت سنگین بود. به گزارش نیروهای پلیس، ۳۳ نفر در بوستون بازداشت شدند که اتهام وارده به آنها اخلال در نظم عمومی است. این در حالی بود که گروهی راست‌گرایان نیز در نزدیکی محل تظاهرات ضد نژادپرستی جناح چپ، تجمع اعتراضی با عنوان جنجالی «آزادی بیان» برگزار کردند و با وجود تلاش‌های نیروهای پلیس در نهایت با برخی تظاهرکنندگان جناح مخالف درگیر شدند.

همزمان با راهپیمایی در بوستون، مردم در دیگر نقاط امریکا نیز با تجمع در خیابان‌ها برخورد قاطع مقامات دولت با نژادپرستی و خشونت را خواستار شدند و درخواست جمع‌آوری نمادهای حامی برده‌داری مربوط به سال‌های جنگ شمال و جنوب را مطرح کردند. تظاهرکنندگان در شهرهایی همچون آتلانتا، دالاس، هوستون، ممفیس و نیواورلئان به خیابان‌ها آمدند و نژادپرستی و اظهارات دونالد ترامپ را در واکنش به خشونت‌های شارلوتزویل محکوم کردند.

 رویکرد دوگانه ترامپ

ترامپ در واکنش اولیه به خشونت‌های شارلوتزویل، به جای محکوم کردن حامیان نژادپرستی، همه طرفین درگیر را محکوم کرده بود و اگرچه بعد از انتقادها مجبور به عقب‌نشینی نسبی از موضع خود شد، اما بار دیگر در کنفرانس خبری آشکارا از طرفداران برتری نژادی حمایت کرد که این مساله موجی از انتقادهای سراسری از سوی عموم مردم و همچنین سیاستمداران هر دو حزب را در پی داشت.

به گزارش پایگاه اینترنتی «نیوزویک»، این مرتبه نیز رییس‌جمهوری امریکا در نخستین توییت در واکنش به تظاهرات در بوستون، راهپیمایی‌کنندگان را محکوم کرد و نوشت: «به نظر می‌رسد، شمار زیادی از آشوبگران مخالف پلیس در بوستون هستند. » وی همچنین به نیروهای پلیس به دلیل اینکه «سرسخت و هوشمند» عمل کردند، تشکر کرد. اما در کمتر از دو ساعت، رییس‌جمهوری باز هم رنگ عوض کرد و در توییت دیگری نوشت: «چندین دهه است که کشور بزرگ ما دچار چند دستگی و تفرق شده است. گاهی برای التیام به تظاهرات نیاز است و ما التیام خواهیم یافت و قوی‌تر از همیشه می‌شویم! می‌خواهم به شمار زیاد تظاهرکنندگان در بوستون که علیه نفرت و تعصب سخن گفتند، آفرین بگویم. کشور ما به زودی متحد و یکپارچه می‌شود.»

توییت‌های ترامپ مردم را در فضای مجازی گیج و آشفته کرده بود. از یک سو، واکنش‌های هفته پیش ترامپ به تظاهرات شارلوتزویل و از سوی دیگر، اشتباه نوشتاری در واژه التیام «heel به جای heal» این شائبه را برانگیخت که شاید رییس‌جمهوری در اظهارات خود چندان صادق نبوده است. اما در عین حال، این خوش‌بینی وجود دارد که توییت‌های شنبه ترامپ نشان‌دهنده روند تدریجی و آهسته تطبیق‌ وی با سمت رییس‌جمهوری در نتیجه انتقادها و مشکلات هفته گذشته است. باراک اوباما، رییس‌جمهوری پیشین امریکا گفت که در سال 2013 نامه‌یی از جورج دابلیو. بوش دریافت کرده که سبب شده درک کند، رییس‌جمهور بودن شغلی نیازمند شکسته‌نفسی زیاد است. «یو‌اس‌آ تودی» به نقل از اوباما گزارش داد: «لحظاتی وجود دارد که مرتکب اشتباه می‌شوی. لحظاتی هست که دلت می‌خواهد، می‌توانستی زمان را به عقب برگردانی و آنچه من می‌دانم در مورد رییس‌جمهوری بوش صدق می‌کند و امیدوارم جانشین من نیز در موردم بگوید، این است که ما این کشور را دوست داریم و همه تلاش خود را به کار می‌گیریم.»

در این گزارش آمده: می‌توان امیدوار بود که خوش‌بینی اوباما در مورد ترامپ حقیقت داشته باشد؛ اما برای کسب اطمینان تنها یک راه وجود دارد و آن هم انتظار است. توییت‌های بعدی رییس‌جمهوری همه‌چیز را مشخص خواهد کرد!

 

 

ارسال نظر