ابعاد تازه خطر تروریسم در اروپا

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۶۳

 گروه جهان| پس از پایان به اصطلاح خلافت اسلامی گروه تروریستی داعش در خاورمیانه ممکن است خطر تروریسم در اروپا ابعاد کاملا تازه‌یی به خود بگیرد.  روزنامه آلمانی برلینرسایتونگ با اشاره به حملات تروریستی در اروپا نوشته: تصاویر موصل شهری پژمرده را نشان می‌دهد. خوشبختانه سربازان عراقی پس از 8 ماه و سخت‌ترین جنگ‌های خیابانی در این شهر بر داعش پیروز شده و آن را جشن گرفته‌اند. در عین حال نیروهای سوری تا مرکز شهر رقه(در شمال سوریه) پیش رفته‌اند و پیروان ابوبکر البغدادی(سرکرده گروه تروریستی داعش) اکنون دو سوم از قلمرو سابق خود را از دست داده‌اند و به نظر می‌رسد تنها بقایای این الهه خون آشام در این خرابه‌ها باقی مانده است. با این حال حوادث غم‌انگیز در بارسلون و کامبریل همچنین لندن، منچستر، نیس، بروکسل، پاریس و برلین نشان می‌دهد که قاتلان کاملا در میدان جنگ خاورمیانه شکست نخورده‌اند. برعکس پس از پایان به اصطلاح «خلافت اسلامی» این گروه، تهدیدات تروریستی می‌توانند ابعاد کاملا جدیدی در اروپا داشته باشد و این جنگجویان برای انتقام‌گیری از مبارزه بین‌المللی علیه خود بیش از هر زمان دیگری بر ترورها در دنیای غرب متمرکز شوند.

30هزار جنگجوی خارجی از 100کشور تحت فرمان داعش بودند که بخش قابل توجهی از آنان در جنگ‌ها کشته شده‌اند یا در مرزهای سوریه و عراق باقی مانده‌اند. برخی دیگر که تحت فشار شکست در موصل و شکست قریب‌الوقوع در رقه(سوریه) قرار گرفته‌اند درحال حاضر گروه‌های چریکی خودمختار تشکیل داده و خود دست به اقدام می‌زنند. با این حال از بسیاری از تروریست‌های خارجی عضو داعش هیچ ردی یافت نمی‌شود و هیچ‌کس نمی‌داند کجا هستند. از سوی دیگر چند صد نفر ازجمله زنان و جوانانی که به داعش پیوسته بودند اکنون به کشورهای خود یعنی آلمان، فرانسه، بلژیک و انگلستان بازگشته‌اند و با هر شکست داعش در خاورمیانه شمار بیشتری از اعضای آن به کشورهایشان بازمی‌گردند. در برخی از این افراد ایدئولوژی خشونت از بین رفته است و آنان با مقامات امنیتی محلی همکاری می‌کنند. برخی دیگر از آنها نیز همچنان حساس به بنیادگرایی رادیکال هستند و در مسجدهای وابسته به گروه‌های تکفیری‌های در شهرهای اروپایی رفت و آمد می‌کنند.

اما باید گفت که کماندوهای داعش، تروریسم را با تمام توان خود بین‌المللی می‌کنند به ویژه اروپا را هدف قرار می‌دهند. در واقع خصلت ایدئولوژیک داعش از بین نرفته است حتی اگر آنها در خاورمیانه نباشند.

 

ارسال نظر