مرزهای سوریه داعش‌زدایی می‌شود

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۵۹
مرزهای سوریه داعش‌زدایی می‌شود

گروه جهان|

ارتش لبنان، حزب‌الله و نیروهای ارتش سوریه شنبه حمله‌یی همزمان علیه نیروهای داعش در مرزهای مشترک میان دو کشور را آغاز کردند. نیروهای لبنان مواضع تروریست‌ها از سوی «راس بعلبک» با موشک، حملات توپخانه‌یی و بالگردها هدف گرفته‌اند و حزب‌الله عملیات علیه تروریست‌های داعش را در ارتفاعات قاره و الجراریر در سوریه آغاز کرده است. نیویورک‌تایمز نوشته، داعش در سال 2014میلادی بخش‌هایی از مرز مشترک لبنان و سوریه را به تصرف درآورد و اکنون هدف از این حمله دو جانبه که از مدت‌ها پیش برای آن برنامه‌ریزی شده، شکست داعش در آخرین مواضع آنها و پایان دادن به تهدیدهای تروریستی است که در سال‌های گذشته سوریه را تهدید می‌کرده است. میشل عون، رییس‌جمهوری لبنان که بر آغاز عملیات موسوم به «فجر الجرود» نظارت داشت خطاب به فرماندهان ارتش گفت:«شما ما را ناامید نمی‌کنید؛ فکر و قلب ما با شماست.»

به گزارش وزارت دفاع لبنان، این عملیات اندکی پیش از طلوع آفتاب و با حمله نیروهای ارتش به مواضع داعش در ارتفاعات واقع در شرق کشور آغاز شد. در همین حال، گروه حزب‌الله لبنان و ارتش سوریه نیز گفتند که عملیاتی همزمان و هماهنگ را برای پاکسازی مرزهای سوریه از تروریست‌های داعش در بلندی‌های قلمون آغاز کرده‌اند. حزب‌الله از آغاز درگیری‌ها در سوریه در سال 2013 در کنار نیروهای بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه می‌جنگد. مقامات لبنان تاکید دارند که هیچ هماهنگی با دولت بشار اسد و حتی با نیروهای حزب‌الله صورت نگرفته است که این مساله امریکا را از شرم احتمالی ناشی از همکاری بالقوه با گروهی که تروریستی می‌نامدش، حفظ می‌کند. امریکا یکی از حامیان اصلی ارتش لبنان محسوب می‌شود و شماری از مشاوران رده بالای پنتاگون پیش از آغاز این عملیات به لبنان سفر کرده بودند. با این حال مقامات حزب‌الله در دولت لبنان نفوذ قابل ‌توجهی دارند و این کشور به عملیات موازی نیروهای این گروه با ارتش رسمی عادت دارد.

حضور تروریست‌های افراطی در مناطق مرزی در چند سال گذشته شهرها و روستاهای اطراف را به دردسر انداخته و موارد متعدد گروگان‌گیری، بمب‌گذاری و تخریب را در پی داشته است. خودروهای بمب‌گذاری‌ شده در این منطقه به دیگر مناطق در لبنان ازجمله به بیروت فرستاده شدند و شمار زیادی تلفات داشتند. اما ارتش لبنان در سال گذشته موفق شد با پیروزی‌هایی علیه داعش به تدریج بخش‌هایی از خاک کشور را از تروریست‌ها بازپس بگیرد.

خلاف بیشتر کشورهای منطقه که از آغاز ناآرامی‌ها در سال 2011 بهار عربی را شاهد بودند، دولت لبنان موفق شد، آرامش را در داخل کشور حفظ کند اما نتوانست از تهدیدهای امنیتی ازجمله درگیری‌های جدایی‌طلبانه و بمب‌گذاری‌ها ممانعت کند؛ به ‌ویژه در سال 2014 که جنگجویان وابسته به القاعده و داعش مناطق مرزی را تحت کنترل درآوردند، تهدیدهای امنیتی نیز افزایش یافت و شماری از سربازهای لبنانی ربوده شدند و هنوز اطلاعی از محل نگهداری آنها در دست نیست.

به‌ گفته سیاستمداران لبنانی، داعش منطقه‌یی به وسعت حدودی 300کیلومتر مربع را در میان لبنان و سوریه تحت کنترل دارد که نیمی از این منطقه خاک لبنان است. حدود 600 جهادگرا ازجمله تک‌تیراندازها اکنون در خاک لبنان محاصره شده‌اند و ارتش بر این باور است که آنها تجهیزاتی همچون موشک، خمپاره‌انداز و دیگر تسلیحات سنگین و سبک در اختیار دارند. منطقه عملیاتی از شهر عرسال و روستاهای راس بعلبک و قاع در لبنان آغاز می‌شود و تا حومه منطقه قلمون در سوریه و بخش‌هایی از شهر قُصیر واقع در غرب این کشور ادامه می‌یابد. شهر عرسال در لبنان سال ۲۰۱۴ هدف حمله داعش و جبهه‌النصره قرار گرفت و اینگونه بود که ناآرامی‌های ناشی از جنگ داخلی سوریه به منطقه شمال شرقی لبنان کشیده شد.

خبرنگار الجزیره با اشاره به این عملیات گفته که این منطقه، آخرین بخش از مرز مشترک لبنان و سوریه است که در مقابل حملات گروه‌های مسلح آسیب‌پذیر محسوب می‌شود. نیروهای ارتش لبنان امیدوارند بتوانند نیروهای داعش را به عقب‌نشینی از این منطقه وادار و منطقه مرزی را کاملا پاکسازی کنند؛ کاری که از زمان آغاز ناآرامی‌ها در سوریه غیرممکن به نظر می‌رسیده است.

عملیات نظامی در این منطقه در هفته‌های گذشته با خروج جبهه فتح‌الشام(جبهه‌النصرت سابق) همراه بود. ماه گذشته نیروهای حزب‌الله در عملیات مشترک با ارتش سوریه موفق شدند، جبهه فتح‌الشام و دیگر گروه‌های مخالف سوری را به ترک مواضع مرزی وادار کنند. اما ارتش لبنان در عملیات ماه جولای شرکت نداشت. اما این مرتبه داعش در حمله همزمان ارتش لبنان و حزب‌الله محاصره شده است. حزب‌الله در منطقه قلمون در کنار ارتش سوریه با داعش می‌جنگد و به گزارش شبکه العالم، این نیروها موفق شدند، کنترل دو منطقه وادی مسعود و وادی ابوخضیر را در جراریر بازپس بگیرند.  داعش در چند ماه گذشته به‌ شدت تحت فشار قرار گرفته و در چند جبهه مهم مجبور به عقب‌نشینی شده است. داعش بزرگ‌ترین شکست خود را در نتیجه آزادی کامل موصل در عراق پس از نبردی طولانی‌مدت شاهد بود و پس از آن نیز دولت سوریه و نیروهای متحد بشار اسد مهم‌ترین شهر تصرف شده از سوی داعش را در استان حمص تحت کنترل درآورد. اکنون منطقه مرزی میان لبنان و سوریه آخرین منطقه تحت کنترل داعش در منطقه استراتژیک بلندی‌های قلمون محسوب می‌شود.

 

ارسال نظر