اعلان جنگ پوپولیست راست‌گرا

۱۳۹۶/۰۵/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۲۵۸
اعلان جنگ پوپولیست راست‌گرا

 گروه جهان|

 «ریاست‌جمهوری ترامپ از این پس چیز دیگری خواهد بود.» این نخستین واکنش استیو بنن، استراتژیست ارشد دونالد ترامپ است که در ادامه بحران داخلی کاخ ‌سفید از سمت خود برکنار شده است. بنن ساعاتی پس از اخراجش توسط ترامپ از بازگشت به وب‌سایت راست افراطی «بریتبارت» خبر داده و علیه دشمنانش اعلان جنگ کرده است.  به گزارش یورونیوز، استیو بنن که برخی تحلیلگران او را «رییس‌جمهوری در سایه» می‌خواندند و نقش بسیار زیادی در پیروزی ترامپ در انتخابات داشته، ششمین دستیار یا مشاور رییس‌جمهوری امریکاست که از دولت کناره‌گیری کرده یا برکنار شده است؛ مایکل فلین مشاور امنیت ملی سابق ترامپ، رینس پریباس رییس دفتر سابق ترامپ، شون اسپایسر دبیر مطبوعاتی سابق ترامپ، مایک دابکه و آنتونی اسکاراموچی دو مدیر ارتباطات سابق کاخ‎ سفید ازجمله کسانی هستند که پیش از بنن از سمت خود کناره‌گیری کرده یا برکنار شده‌اند.

 افزایش مخالفت‌ها با بنن

نیویورک تایمز نوشته است، روپرت مرداک از غول‌های رسانه‌یی جهان پیش از حوادث شارلوتزویل از دونالد ترامپ خواسته بود که بنن را کنار بگذارد. جان کلی، رییس دفتر جدید ترامپ نیز از مخالفان بنن به شمار می‌رود و از قول او نقل شده که بیش از این افراد دسیسه‌گر را در کاخ سفید تحمل نخواهد کرد. گفته شده، جان کلی کسی است که توانسته موافقت ترامپ را برای اخراج بنن جلب کند. او که اخیرا جای راینس پریبس، رییس دفتر مستعفی ترامپ را گرفته، تلاش دارد ساختار اداری و ارتباطاتی کاخ‌ سفید را سامان بخشد.  رویترز نوشته، جان کلی و استیو بنن بعد از یک جلسه دو نفره به این نتیجه رسیدند که جمعه آخرین روز حضور بنن در کاخ‌ سفید باشد. کلی که اخیرا جای راینس پریبس، رییس دفتر مستعفی ترامپ را گرفته، تلاش دارد ساختار اداری و ارتباطاتی کاخ ‌سفید را سامان بخشد. با این حال به نظر می‌رسد آنچه باعث شده تا ترامپ به تردیدهای خود برای اخراج بنن پایان دهد، مصاحبه هفته گذشته استراتژیست سابق رییس‌جمهوری امریکا با نشریه امریکایی پراسپکت بوده است. گفت‌وگویی که بنن در آن اظهارنظری در مورد مواجهه با کره شمالی داشت که به تضعیف موضع رییس‌جمهور امریکا در این زمینه تعبیر شده است. خود بنن اما به آسوشیتدپرس گفته، تصور نمی‌کرده سخنان در این مورد قرار است منتشر شود. ترامپ این هفته پس از آنکه در مورد سرنوشت بنن مورد پرسش قرار گرفته بود تنها به ذکر این نکته بسنده کرده که بود:«خواهیم دید بر سر او چه می‌آید!»

بسیاری استیو بنن را استراتژیست مهم راست‌های افراطی امریکا می‌خوانند اما او می‌گوید که تنها یک ناسیونالیست واقعی است و می‌خواهد که کارآفرینان در امریکا بمانند تا کشورش شاهد بیکاری کارگران نباشد. استیو بنن مهاجران را مسبب اصلی مشکلات امریکا می‌داند و برای او مهاجر قانونی و غیرقانونی فرقی ندارند. بنن در آخرین واکنش خود در مقام استراتژیست ترامپ هفته گذشته سفیدپوستان برتری‌جو در شهر شارلوتزویل را گروهی دلقک خوانده بود که از واقعیت‌های امروز جامعه امریکا بسیار عقب هستند.

 اعلان جنگ پس از اخراج

نشریه دیلی‌میل نوشته، استیو بنن کسی که نقش بنیادینی در شکل دادن به شعار «اول امریکا» ترامپ داشت پس از برکناری، دشمنانش را دموکرات‌های بال غربی و جمهوری‌خواهان تشکیلاتی خوانده و علیه آنها اعلام جنگ کرده است. بنن گفته است:«دوباره سلاح‌ سابقم(بریتبارت) را در دست دارم. من در بریتبارت یک ماشین لعنتی ساختم و اکنون به آن بازمی‌گردم و می‌دانم که باید این ماشین را تقویت کنم.»

برخی محافل راست‌گرای نزدیک به بنن می‌گویند، وی اکنون با خروج از کاخ سفید با دستان بازتری برای پیش بردن ‏دیدگاه‌های افراطی علیه رقبای ترامپ وارد عمل خواهد شد. آنها به سخنان بنن پس از اخراجش اشاره می‎‎کنند که گفته«رقبایش فکر نکنند که وی به سادگی کنار خواهد کشید بلکه با تمام ‏قدرت در خارج از کاخ سفید به خاطر ترامپ و برنامه‌هایش خواهد جنگید.» کورت باردلا، سخنگوی سابق بریتبارت پیش‌بینی کرده که بنن توفانی از ‏حملات شدید و تبلیغات علیه اعضای کنگره و جمهوری‌خواهان مخالف ترامپ مانند پل رایان، رییس مجلس نمایندگان به راه ‏اندازد. با این حال یک دستیار نزدیک به بنن گفته احتمالا بریتبارت از این پس جنگی تمام ‌عیار را علیه کاخ سفید آغاز کند و با دونالد ترامپ نیز مثل باراک اوباما رفتار کند. این اظهارنظرهای متناقض باعث شده تا دموکرات‌ها واکنش احتیاط‌آمیزی به اخراج بنن داشته باشند. ‏برنی سندرز، سناتور دموکرات و نامزد سابق انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا با اشاره به بحران‌های پایان‌ناپذیر کاخ ‌سفید در ‏توییتر خود نوشته است:«مشکل هیچ ‌وقت فقط استیو بنن نبود مشکل ترامپ بوده و هست.»

رویترز نوشته که تهدیدهای بنن پس از اخراج شدنش علاوه بر دموکرات‌ها متوجه جرد کوشنر داماد ترامپ، ‌ایوانکا ترامپ دختر وی، ‌گری کوهن مشاور اقتصادی ارشد ترامپ، هربرت مک‌مستر مشاور امنیت ملی ترامپ، پل رایان و میچ مک‌کانل رهبر اکثریت سنای امریکاست.

 ادامه سیاست‌ها بر مدار گذشته

تحلیلگران بر این باورند که اخراج بنن تغییر جدی در سیاست‌های افراطی کاخ سفید به وجود نخواهد آورد به ویژه اینکه گمانه‌زنی‌ها از ‏احتمال جانشینی استفن میلر، مشاور ‏ارشد ترامپ به جای بنن خبر می‌دهند. میلر که 31سال دارد از چهره‌های افراطی نزدیک به ترامپ بوده و نقشی اساسی در آماده کردن فرمان منع سفر ترامپ علیه ‏سفر شهروندان 6 کشور مسلمان به امریکا داشته است.  

نشریه امریکایی آتلانتیک تاکید می‌کند، نقش مهم میلر در آماده کردن فرمان منع سفر ترامپ نشان‌دهنده نزدیکی وی به ترامپ ‏و نفوذ بالای او در کاخ سفید است. در این گزارش آمده:«بسیاری از طرفداران شعارهای عوامگرایانه ترامپ هر چند از خبر اخراج استیون بنن شوکه شدند ولی می‌گویند وجود میلر در ‏کاخ سفید نشان می‌دهد که سیاست‌های ترامپ در داخل و خارج به شکل گذشته تداوم خواهد داشت.» ‏ بنن با اشاره به دوره بعد از خودش گفته است:«فکر می‌کنم که مسیر پیش‌روی ترامپ برای عمل کردن وعده‌هایش درباره ملی‌گرایی اقتصادی و مهاجرت همچنین قابلیت او برای آزادی عمل به ویژه در زمینه مسائل بزرگ مثل ساخت دیوار مرزی و مسائل کلی‌تری که ما برایشان جنگیدیم بسیار سخت‌تر خواهد بود.»

 

ارسال نظر