کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۸

 اردوغان به اردن می‌رود

رییس‌جمهوری ترکیه به دعوت پادشاه اردن دوشنبه به امان خواهد رفت. به گزارش سایت النشره، رجب طیب اردوغان در این سفر یک‌ روزه در دیدار با عبدالله دوم به بررسی روابط دوجانبه دو کشور و برخی مسائل منطقه‌یی مورد توجه دو طرف خواهد پرداخت و بررسی بحران‌های سوریه و عراق و آخرین تحولات مربوط به مساله فلسطین و اقدامات اسراییل علیه فلسطینی‌ها در دستور کار این سفر اردوغان خواهند بود.

 حمایت مالی امریکا از پیشمرگه‌های کرد

سخنگوی وزارت دفاع امریکا (پنتاگون) اعلام کرده از آغاز عملیات علیه داعش در سال ۲۰۱۴، امریکا صدها میلیون دلار به پیشمرگه‌ها داده است. به گزارش الیوم السابع، پنتاگون در جولای ۲۰۱۶ یادداشت تفاهمی را با پیشمرگه‌ها برای تسهیل در پرداخت‌های مالی به نیروهای شرکت‌کننده در نبرد آزادسازی موصل امضا کرد که این پرداخت‌ها در حال حاضر پایان یافته است. گفته شده، واشنگتن همچنین حمایت نظامی از آنها را فراهم کرده و مهمات و تجهیزاتی به آنها داده که این اقدامات با موافقت دولت عراق صورت گرفته است.

 بازجویی از نواز شریف و پسرانش

نخست‌وزیر مستعفی پاکستان و دو پسرش برای پاسخگویی درباره اتهامات اختلاس و پرونده فساد مالی در مقابل اداره حسابرسی ملی پاکستان که یک آژانس ضدفساد است، حاضر شده و مورد بازجویی قرار خواهند گرفت. به گزارش روزنامه داون، دیوان عالی پاکستان از اداره حسابرسی ملی این کشور خواسته پرونده فساد را تا هشتم سپتامبر علیه شریف، دخترش، دو پسر و دامادش و اسحاق‌ دار وزیر دارایی کابینه شریف تشکیل دهد. حسن شریف ۴۱ساله پسر نخست‌وزیر برکنار شده پاکستان که در لندن زندگی می‌کند، دست‌کم ۱۵ خانه و دفتر در بریتانیا دارد و هیچ منبع مشخص درآمدی هم ندارد. او اتهامات علیه پدرش را توطئه دانسته است. شریف سه دوره متفاوت نخست‌وزیر پاکستان بوده اما هرگز نتوانست دوره خود را تکمیل کند.

 انتقاد غنی از نظام آموزشی افغانستان

رییس‌جمهوری افغانستان می‌گوید نظام آموزشی کنونی دانشگاه‌های افغانستان پاسخگوی نیازهای این کشور نیست و تاخیر در اصلاحات در آن فاجعه ملی به بار می‌آورد. به گزارش بی‌بی‌سی، محمد اشرف غنی از آموزگاران خواسته طرح‌های خود برای اصلاح نظام تحصیلی را پیشنهاد کنند تا به سه طرح جایزه داده شده و از آن استفاده شود. در افغانستان ۳۸ دانشگاه و موسسه تحصیلات عالی دولتی وجود دارد که در آن نزدیک به 200 هزار دانشجو درس می‌خوانند.

 آواره شدن هزاران غیرنظامی در تلعفر

همزمان با آغاز حملات جنگنده‌های ائتلاف ضدداعش به شهر تلعفر واقع در غرب موصل پیش از حمله زمینی به این شهر، هزاران غیرنظامی از این شهر آواره شدند. به گزارش سایت العهد، پس از اعلام آزادی موصل در جولای گذشته، تلعفر و مناطق مجاور آن آخرین مناطق تحت تصرف تروریست‌های داعش در استان نینوا محسوب می‌شوند. سازمان ملل اعلام کرده نزدیک به ۴۹ هزار نفر از ماه آوریل گذشته تاکنون از تلعفر در عراق گریخته‌اند.

 

ارسال نظر