قطر خود را برای تداوم بحران آماده می‌کند

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۷

گروه جهان   وزارت خارجه قطر از تصمیم مقامات عربستان سعودی مبنی بر اعطای مجوز ورود به اتباع قطری برای حج استقبال کرد. با این حال محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر ضمن هشدار به سیاسی شدن مناسک حج گفته است: «موضوعی که در نهایت برای ما اهمیت دارد، این است که شهروندان قطری این امکان را دارند که مناسک حج را به جا آورند و ما خواستار سیاسی نشدن این مراسم هستیم.»

نشریه فرانسوی لوموند نوشته: «با وجود بازکردن مرزها از سوی عربستان برای حجاج قطری، گفت‌وگوها میان قطر و همسایگان عرب دوحه همواره در بن‌بست است و قطر خود را برای یک بحران بلندمدت با همسایگانش آماده می‌کند.» این روزنامه در ادامه به خرید نیمار، بازیکن معروف برزیلی توسط تیم فوتبال پاری سن‌ژرمن که در مالکیت قطر است، اشاره کرده و می‌نویسد: «قطر برای این مبارزه طولانی با همسایگان عرب خود از تمام کارت‌هایش در عرصه بین‌المللی و منطقه‌یی سود می‌جوید.»

سلمان بن عبدالعزیز آل‌سعود، پادشاه عربستان سعودی چهارشنبه دستور گشودن مرزها روی حجاج قطری را صادر کرده است. عربستان و شماری از کشورهای مسلمان از جمله مصر، امارات متحده عربی،  بحرین و قطر را به ‌اتهام حمایت از گروه‌های تروریستی تحریم کرده‌اند. قطر اتهام‌های مطرح شده را رد می‌کند. این کشور در آستانه مراسم حج، عربستان را به سیاسی کردن مراسم حج و به خطر انداختن امنیت زائران قطری متهم کرد.  خبرگزاری عربستان سعودی بدون اشاره به جزئیات گزارش داده که دستور بازگشایی گذرگاه مرزی سلوی پس از گفت‌وگوی تلفنی با پادشاه عربستان با رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا و دیدار محمد بن سلمان، ولیعهد جدید عربستان با هیات قطری صادر کرده است. این خبرگزاری نوشته‌، هیات قطری به ریاست شیخ عبدالله بن علی آل‌ثانی به عربستان سفر کرده است. شیخ عبدالله بن علی آل‌ثانی، برادر احمد بن علی آل‌ثانی است که ۱۹۶۰ تا ۱۹۷۲ امیر قطر بود اما توسط پدربزرگ امیر کنونی قطر از قدرت برکنار شد.  در همین حال الجزیره گزارش داده که امیر قطر پیام مکتوبی را برای نخست‌وزیر بریتانیا فرستاده است. گفته شده، تمیم بن حمد آل‌ثانی، امیر قطر پیام مکتوبی را به ترزا می‌ درباره روابط دوجانبه میان قطر و بریتانیا و راه‌های گسترش این روابط فرستاده است. قطر، کشوری با حدود 2.6میلیون نفر جمعیت به‌ دلیل برخورداری از منابع سرشار گاز و نفت یکی از ثروتمندترین کشورهای جهان به‌شمار می‌رود.

 

ارسال نظر