افزایش تنش‌های مرزی بین هند و چین

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۶

گروه جهان  

همزمان با افزایش تنش‌های مرزی، فرماندهان نیروهای زمینی، هوایی و دریایی هند جمعه در نشستی در دهلی‌نو آخرین وضعیت مرزهای مشترک این کشور با چین به‌ویژه در «دوکلم» و «لداخ» را بررسی کردند.

به گزارش ایرنا، در این نشست با ارائه گزارشی از تلاش نیروهای نظامی چین برای نفوذ در نزدیکی دریاچه پانگونگ در لداخ، بر حفظ آمادگی و هوشیاری نیروهای نظامی در مرز مشترک با چین تاکید شد. این نخستین نشست فرماندهان نیروهای سه‌گانه هند پس از آغاز تنش مرزی دو کشور در دوکلم در حدود یک ماه پیش، محسوب می‌شود.

به گفته مقامات ارتش هند، تعدادی از سربازان ارتش چین روز سه‌شنبه پس از نفوذ به منطقه لداخ با سنگ و چوب به مرزبانان هندی حمله کردند که در پی آن، تعدادی از سربازان دو کشور مجروح شدند. هند و چین در سال‌های اخیر با تقویت نیرو و تجهیزات خود در لداخ بارها در این منطقه در برابر یکدیگر صف‌آرایی کرده‌اند. به گفته مقامات نظامی هند، سالانه حدود 400 مورد رویارویی میان نیروهای هندی و چینی از لداخ تا ایالت ارناچال پرادش هند اتفاق می‌افتد.

درگیری اخیر در حالی رخ داد که تنش مرزی بین هند و چین از یک ماه پیش در مثلث مرزی هند، چین و بوتان در دوکلم، در بخش شرقی کوه‌های هیمالیا، با احداث جاده مرزی توسط چین و ورود نظامیان هندی به خاک چین آغاز شد. هند به دنبال افزایش تنش مرزی در مرزهای مشترک با چین، نیروهای خود را درمرزهای مشترک در سکیم تا آرناچال پرادش را افزایش داده است. کارشناسان نظامی و سیاسی با نگرانی از افزایش تنش‌ها میان دو قدرت بزرگ دارنده سلاح اتمی، تنها راه پایان بحران مرزی را عقب‌نشینی نیروهای دو کشور از منطقه مورد مناقشه می‌دانند.  دهلی‌نو و پکن از سال 2003 تاکنون 19 مرتبه در خصوص اختلافات مرزی گفت‌وگو کرده‌اند، اما این‌بار چین می‌گوید تا زمانی که هند نیروهایش را از خاک این کشور عقب نکشد، مذاکره‌یی در کار نخواهد بود. هند و چین در مناطق لداخ، آرناچال پرادش و سکیم بیش از 4هزار کیلومتر مرز مشترک دارند.

 

ارسال نظر