امید واهی به وعده‌های اقتصادی ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۱۹۳
امید واهی به وعده‌های اقتصادی ترامپ

گروه جهان   طلا تسلیمی

سرمایه‌گذاران در بازارهای بین‌المللی جمعه از خرید سهام‌های مخاطره‌آمیز عقب‌نشینی کردند و ارزش دلار نیز در پی نگرانی‌ها درمورد توانایی‌های دونالد ترامپ رییس‌جمهوری امریکا، در پیشبرد دستورکار اقتصادی وعده داده شده کاهش یافته است.

از سوی دیگر، حملات تروریستی در بارسلون و کمبرلیس در اسپانیا بر بازارهای اروپایی تاثیر گذاشته و سرمایه‌گذاران را به سمت خرید اوراق قرضه آلمان و امریکا و خرید طلا سوق داده است. این درحالی است که ارزش‌ شاخص‌های سهام در بازارهای وال‌استریت، آسیا و اروپا پنج‌شنبه نیز در پی رویارویی شماری از مدیران تجاری با ترامپ و از بین رفتن امیدها به اصلاحات مالیاتی، کاهش یافته بود؛ رویارویی که در واکنش‌ به اظهارات رییس‌جمهوری درمورد خشونت‌های شارلوتسویل صورت گرفت. اکنون بسیاری از این مساله نگران هستند که جدایی ترامپ از هم‌حزبی‌ها و متحدان تجاری بر برنامه‌ها برای تسهیل قوانین مالیاتی تاثیر منفی بگذارد.

 دردسرهای شارلوتسویل ادامه دارد

نگرانی‌ها درمورد توانایی ترامپ در پیشبرد اهداف اقتصادی همچون کاهش مالیاتی و هزینه‌ها در زیرساخت‌ها در پی خروج دسته جمعی مدیران اجرایی از دو شورای برجسته تجاری، افزایش یافته و به‌شدت بر معاملات در بازارهای بین‌المللی سهام تاثیر گذاشته است. ارزش شاخص‌های اصلی سهام در وال‌استریت جمعه بین 1.2 تا 19درصد کاهش داشت و شاخص سهام «اس‌‌اند پی» بیشترین افت در

 سه ماهه اخیر را شاهد بود.

به گزارش رویترز، مشاوران اقتصادی ترامپ در واکنش به اظهارات رییس‌جمهوری درمورد درگیری‌های هفته گذشته در شارلوتسویل و حمایت آشکار وی از نژادپرستی، شوراهای تجاری را ترک گفتند.

در عین حال، واکنش ترامپ در تقبیح پایین کشیدن مجسمه مربوط به برده‌داری در جنگ جهانی دوم که عامل اصلی تنش‌های نژادی هفته پیش بود، نگرانی‌ها را در مورد احتمال کناره‌گیری مسوولان سیاست‌گذاری و مشاوران رییس‌جمهوری افزایش داد و بیشترین نگرانی نیز به احتمال استعفای‌ گری کوهن رییس شورای ملی اقتصاد، مربوط می‌شود و از این رو، بیانیه کاخ سفید در مورد نیت کوهن برای ادامه همکاری با دولت ترامپ توانست اندکی بازار را آرام کند. با این حال استفان اینز رییس موسسه تجاری «اوآندا» در سنگاپور، گفت: «از بین رفتن حمایت جناح غربی از رییس‌جمهوری چه از سوی تاجران و چه از سوی متحدان سیاسی، به اعتماد سرمایه‌گذاران به دستورکار اقتصادی ترامپ لطمه می‌زند. دلار همچنان در وضعیتی نامعلوم مانده و ارزش آن به‌شدت نوسان دارد؛ چراکه از یک‌سو، اطلاعات اقتصادی امریکا به افزایش ارزش آن منجر می‌شود و از سوی دیگر، افزایش آشفتگی‌ها در کاخ سفید از ارزش دلار می‌کاهد.»

اظهارات جنجالی ترامپ در محکوم کردن مخالفان نژادپرستی در خشونت‌های شارلوتسویل، با کناره‌گیری شماری از رهبران تجاری همراه شد و شورای مشاوران و کاخ سفید اعلام کردند که برنامه‌های دولت برای مشاوره درخصوص زیرساخت‌ها منتفی شده است. این اتفاقات همچنین سبب شدند شماری از متحدان سیاسی رییس‌جمهوری وی را ترک کنند و همین مساله امیدها را به کاهش مالیاتی و هزینه‌ها در زیرساخت‌ها از بین برد؛ کاهش مالیاتی بزرگ‌ترین وعده اقتصادی ترامپ بود که اوایل امسال به افزایش ارزش شاخص‌های سهام در بازارهای جهانی، رشد بازارهای نوظهور و افزایش ارزش مستغلات کمک کرد.

جیم رید استراتژیست دویچه بانک، با ارسال یادداشتی به مشتریان گفت: «این هفته با نگرانی در مورد جنگ هسته‌یی آغاز شد، اما بازار خیلی زود از تاثیرات این نگرانی خلاصی یافت و افت ارزش سهام در معاملات پنج‌شنبه بیشتر واکنش به نگرانی‌ها از این مساله بود که راهبردهای ترامپ برای اقتصاد و تجارت در حال فروپاشی است. در آخر هم که حمله تروریستی فاجعه‌آمیز در بارسلون را شاهد بودیم.»

 وعده کاهش مالیاتی

جدایی ترامپ از هم‌حزبی‌های جمهوری‌خواه و جامعه تجاری با نگرانی فزاینده در مورد اولویت‌های حزب در برنامه‌ها برای باقی‌مانده سال جاری میلادی، یعنی پیشبرد برنامه کاهش مالیاتی و تسهیل قوانین مالیات، همراه بود. به گزارش واشنگتن پست، رهبران جمهوری‌خواه در کنگره هنوز در تلاش هستند تا شکست در جایگزینی لایحه خدمات درمانی «اوباماکر» را جبران و اعضای حزب را در زمینه اصلاحات مالیاتی متحد کنند؛ اما ترامپ در هفته‌های اخیر به‌ویژه با واکنش به خشونت‌ها در شارلوتسویل، بر مناقشات داخلی حزب دامن زده است.

بسیاری از قانون‌گذاران بر این عقیده‌اند که ترامپ باید بر تبلیغات برای پیشبرد برنامه مالیاتی جمهوری‌خواهان در زمان بازگشت کنگره از تعطیلات در ماه سپتامبر، تمرکز کند؛ چراکه آنها نگران این مساله هستند که تصویب بسته اصلاحات گسترده مالیاتی بدون مداخله و ایفای نقش رییس‌جمهوری عملا غیرممکن باشد.

کوین برادی رییس کمیته ابزار و شیوه‌ها در مجلس نمایندگان، با اشاره به اینکه اصلاح مالیاتی «امضای ریاست‌جمهوری کنونی» است، گفت: «در نهایت امر، ترامپ نقشی حیاتی در موفقیت این مساله دارد.» اما درخواست برای حمایت رییس‌جمهوری در زمانی مطرح می‌شود که سطح اعتماد و همکاری میان دولت و اعضای حزب جمهوری‌خواه به‌شدت افت کرده است.

در پی اظهارات آشکار نژادپرستانه ترامپ، شماری از مدیران تجاری و قانون‌گذاران حزب از رییس‌جمهوری فاصله گرفته‌اند و سیل انتقادها، تنش‌ها میان دولت و جمهوری‌خواهان را افزایش داده است. اما کارلوس کربلو نماینده جمهوری‌خواه نیز همانند برادی معتقد است که تلاش‌ اعضای حزب برای پیشبرد اصلاحات مالیاتی در شرایط ناخوشایند کنونی تنها با کمک رییس‌جمهوری در جلب‌توجه عمومی به جزئیات سیاست‌گذاری و عدم تمرکز بر رسوایی‌های هر روزه موفق خواهد بود. کربلو گفت: «کمیته‌های مربوطه همچنان کار خود را انجام می‌دهند؛ اما به‌طور قطع معرفی اصلاح مالیاتی به مردم در زمانی که توجه هیچ کسی به موضوع جلب نمی‌شود، دشوار خواهد بود.»

اگرچه برخی گروه‌های ذی‌نفع در خارج از دولت ازجمله سازمان‌های محافظه‌کار در تلاش هستند تا جای خالی ترامپ را در تبلیغات برای برنامه کاهش مالیات پر کنند و میلیون‌ها دلار در لابی‌گری و برگزاری نظرسنجی‌های عمومی صرف می‌کنند تا فضای مناسب برای معرفی و پیشبرد بسته اصلاحات مالیاتی را فراهم آورند، اما باتوجه به مشغولیت‌های فکری که ترامپ هر روز برای امریکایی‌ها ایجاد می‌کند، جلب حمایت از لایحه قانونی که احتمالا به جمعیت زیادی از سطح متوسط و پایین جامعه منجر می‌شود، دشوار خواهد بود. پیتر جی. روسکام نماینده دیگر جمهوری‌خواه، تاکید کرد: «باید بگویم که ما در این زمینه مسوولیت داریم. زمانی می‌رسد که باید بر برخی مشکلات‌مان سرپوش بگذاریم و به جلو پیش برویم و راه‌حل را بیابیم. این مساله از هر رییس‌جمهوری مهم‌تر است.» اما باید دید ترامپ دست‌کم برای عمل به وعده بزرگ خود به جمهوری‌خواهان و همکاران قدیمی، تصمیم به مصالحه و همکاری می‌گیرد یا خیر.

 

ارسال نظر