کوتاه از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۴۹

 تشکیل کمیسیون مشترک تجاری عربستان و عراق

عربستان‌سعودی و عراق کمیسیون مشترک تجاری تشکیل می‌دهند. خبرگزاری رسمی عربستان با انتشار این خبر گزارش داده است که وزیر تجارت و سرمایه‌گذاری عربستان مامور تشکیل این کمیسیون شده است. وزرای نفت و انرژی عربستان و عراق هم هفته گذشته اعلام کردند که همکاری بین دو کشور برای کاهش سطح تولید بیشتر خواهد شد و دو طرف تلاش خواهند کرد سیاست‌های نفتی خود را هماهنگ کنند. دو کشور در ۲۵ سال اخیر روابط دیپلماتیک نداشتند.

 آغاز طرح جدید امنیتی منطقه سبز کابل

مقام‌های امنیتی کابل طرح جدید امنیتی شهر کابل را اعلام کردند که بیشتر به ایجاد پاسگاه‌های امنیتی مجهز در مناطق دیپلماتیک شهر متمرکز است. به گزارش بی‌بی‌سی، ایجاد ۲۶ پاسگاه امنیتی جدید در مناطق دیپلماتیک و کارگزاری ۲۷ مانع امنیتی برای جلوگیری از رفت‌وآمد وسایط نقلیه بزرگ به داخل شهر، بخشی از این برنامه است. مقام‌های امنیتی می‌گویند که در این طرح جدید، ۱۰ مسیر را برای عبور و مرور وسایط نقلیه بزرگ در حالات اضطراری مانند آتش‌سوزی درنظر گرفته‌اند. پس از حمله خونین دو ماه گذشته در کابل و در پی به خشونت ‌کشیده‌ شدن تظاهرات شهروندانی رهبران حکومت وحدت ملی و مسوولان امنیتی را به بی‌کفایتی متهم کردند.

 آلمان: فشارهای اقتصادی علیه ترکیه موفق بود

وزیر خارجه آلمان گفته که اعمال فشارهای اقتصادی علیه ترکیه تاثیرگذار بوده است. به گزارش اشپیگل، زیگمار گابریل همچنین با انتقاد از دستگیری پیتر اشتویتنر فعال حقوق بشر و چند آلمانی‌ دیگر در ترکیه، درباره سرمایه‌گذاری شرکت‌های آلمانی در ترکیه هشدار داد. رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه، فهرستی از 680شرکت آلمانی مظنون به همکاری با تروریسم از جمله دایملر را ارائه داده بود که این فهرست در ایجاد ناآرامی در اقتصاد آلمان تاثیر بسزایی داشت. پس از آن گابریل توصیه کرد که سرمایه‌گذاری و صادرات به ترکیه متوقف شود.

 شاهین‌های عربستان در جشن استقلال پاکستان

گروهی از جنگنده‌های عربستان موسوم به «شاهین‌های عربستانی» به‌مناسبت هفتادمین سالگرد استقلال پاکستان در قالب نمایشی هوایی بر فراز آسمان اسلام‌آباد به پرواز درآمدند. به گزارش ایسنا، در این مراسم رییس‌جمهور پاکستان، سفیر عربستان در این کشور، برخی مسوولان برجسته نظامی و غیرنظامی پاکستان، روسای هیات‌های دیپلماتیک و جمعی از مردم پاکستان حضور داشتند. ناظران نمایش هوایی جنگنده‌های عربستانی را نشان‌دهنده نزدیکی روابط بیش از پیش دو کشور می‌دانند.

 

ارسال نظر