عقب‌نشینی به سبک«کیم جونگ‌اون»

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۴۴
عقب‌نشینی به سبک«کیم جونگ‌اون»

گروه جهان|

 رهبر جوان کره‌شمالی پس از چند هفته تهدیدهای جنجالی، سه‌شنبه گفت که آماده است تا پیش از دستور به حمله موشکی برنامه‌ریزی شده به جزیره گوام، اقدامات امریکا را اندکی بیشتر بررسی کند. کیم جونگ‌اون بدین‌ترتیب پس از چند ماه مناقشه برای نخستین مرتبه در جنگ لفظی با دونالد ترامپ، وقفه انداخت؛ اما در عین حال گفت که اگر اقدامات تحریک‌آمیز بیشتری از «یانکی‌های احمق» مشاهده کند، آب‌های اطراف گوام را با موشک هدف می‌گیرد.

خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی (کی‌سی‌ان‌اِی) به نقل از کیم جونگ‌اون نوشت: «امریکا که خودش اول تجهیزات راهبردی متعدد هسته‌یی را به نزدیکی ما آورد، باید شروع به تصمیم‌گیری صحیح کند و با اقدامات مناسب نشان دهد که به‌دنبال کاهش تنش‌ها در شبه ‌جزیره کره و جلوگیری از رویارویی خطرآفرین نظامی است.»

نشریه گاردین نوشته، اظهارات اخیر رهبر کره‌شمالی که پس از بررسی نیروهای راهبردی ارتش بیان شده از تلاش‌های وی برای کاهش تنش‌های موجود حکایت دارد. در همین حال، عکس‌هایی از کیم جونگ‌اون منتشر شده که وی را در حال بررسی نقشه‌یی نشان می‌دهد که مسیر موشک‌ها از شمال شرقی کره‌شمالی بر فراز غرب ژاپن و به سمت جزیره گوام روی آن علامت‌گذاری شده است.

جیمز ماتیس وزیر دفاع امریکا، پیش‌تر هشدار داده بود که حمله موشکی کره‌شمالی برای هدف گرفتن خاک امریکا می‌تواند خیلی سریع به جنگی تمام‌عیار تبدیل شود. وی گفته بود که نیروهای امریکایی خیلی سریع از اینکه موشک کره‌شمالی به سمت گوام حرکت می‌کند یا نه، آگاه خواهند شد. امریکا یک پایگاه نظامی با حدود 160 هزار نیرو در گوام دارد. به گزارش کی‌سی‌ان‌اِی، رهبر کره‌شمالی گفته است که اگر امریکایی‌ها بر اقدامات به‌شدت خطرناک و بی‌محابای خود در شبه‌ جزیره کره و اطراف آن ادامه دهند، با شلیک 4 موشک بالستیک میان‌برد از نوع «هواسانگ-12» موافقت خواهد کرد. با این حال، هیچ توضیحی درمورد اینکه پیونگ‌یانگ کدام اقدامات امریکا را بی‌محابا و خطرناک می‌داند، توضیحی داده نشده است؛ اما واشنگتن و سئول قصد دارند از تاریخ 21 آگوست به مدت دو هفته‌ در منطقه رزمایش مشترک برگزار کنند. اگرچه امریکا و کره‌جنوبی تاکید دارند که رزمایش سالانه آنها ماهیت دفاعی دارد، اما کره‌شمالی همواره این رزمایش‌ها را آماده‌سازی شرایط برای حمله به خاک خود می‌دانسته و از آن به‌عنوان توجیهی برای تهدید واشنگتن و سئول استفاده کرده است.

به نظر می‌رسد که کره‌شمالی در تمایل به

فرو نشاندن آتش مناقشات در منطقه تنها نیست. در نشانه دیگری از کمرنگ شدن لفاظی‌های ترامپ و کیم که عامل اصلی بروز بحران کنونی بود، رییس‌جمهوری امریکا و همتای ژاپنی وی بر اهمیت همکاری با جامعه بین‌المللی برای جلوگیری از حمله موشکی کره‌شمالی تاکید کردند. ترامپ و شینزو آبه سه‌شنبه در گفت‌وگوی تلفنی 30 دقیقه‌یی خود توافق کردند که گفت‌وگو به تنهایی بی‌معناست. شینزو آبه به خبرگزاری کیودو ژاپن گفت: «ما هر دو آگاه هستیم که مهم‌ترین مساله جلوگیری از پیشروی کره‌شمالی به سمت پرتاب موشک‌هاست.»

در همین حال مون جائه‌این رییس‌جمهوری کره‌جنوبی نیز گفته پیونگ‌یانگ می‌تواند شرایط مناسب برای گفت‌وگو را از طریق متوقف کردن آزمایش‌های هسته‌یی و موشکی بعدی فراهم آورد. وی در اظهاراتی در هفتاد و دومین سالگرد آزادی کره از استعمار ژاپن، افزود: «به‌طور قطع بحران هسته‌یی باید به شیوه‌یی صلح‌آمیز حل شود.» وی همچنین هشدار داد که امریکا باید از هرگونه اقدام نظامی در منطقه بدون مشورت با کره‌جنوبی، خودداری کند. رییس‌جمهوری کره‌جنوبی که تعامل با همسایه شمالی را خواستار است در ادامه گفت دولت وی برای جلوگیری از جنگ دیگری در شبه جزیره کره هر آنچه در توان دارد به‌کار می‌گیرد.

لازم به ذکر است که شینزو آبه برای اینکه از دامن زدن به تنش‌های منطقه‌یی و برانگیختن خشم سئول و پکن خودداری کند، طبق روال هر ساله از معبد یاسکونی دیدار نکرد. ژاپن در جریان جنگ جهانی دوم یکی از کشورهای متجاوز بود که سرزمین‌های بسیاری از کشورهای همسایه و پهنه وسیعی از اقیانوس آرام را تحت سلطه داشت و معبد یاسکونی نیز آرامگاه جنجالی کشته‌شدگان جنگ جهانی دوم است. دیدارهای پیشین رهبران ژاپنی از این معبد همواره با خشم دولت‌های چین و کره‌جنوبی همراه بود و چالشی در روابط منطقه‌یی محسوب می‌شد.

ترامپ هفته پیش هشدار داد که هرگونه تهدید بیشتر از سوی کره‌شمالی را با «خشم و آتش» پاسخ می‌دهد و پیونگ‌یانگ نیز در واکنشی نسبتا فوری، تهدید موشکی علیه جزیره گوام را مطرح کرد. لفاظی‌ها و خط و نشان کشیدن‌ها با تهدید ترامپ به اینکه نیروهای نظامی «آماده به خدمت» هستند، ادامه یافت. جیمز ماتیس هم روز دوشنبه گفت اگر موشک‌های کره‌شمالی گوام را هدف بگیرند، امریکا مداخله و آنها را از مسیر خارج می‌کند. ژاپن نیز در کسب آمادگی برای حمله موشکی احتمالی کره‌شمالی، سامانه‌های دفاع موشکی را مستقر کرده است؛ اما شک‌ و تردیدهایی در مورد توانایی ژاپن در مقابله با موشک‌ها در زمانی که از حریم هوایی این کشور می‌گذرند، وجود دارد. ژنرال ژوزف دانفورد رییس ستاد مشترک ارتش امریکا، روز دوشنبه در سفر به سئول گفت که واشنگتن در مقابله با کره‌شمالی در وهله اول بر ابزار اقتصادی و دیپلماتیک اتکا دارد. وی افزود: «اولویت نظامی امریکا حمایت از تلاش‌های دولت در جهت دستیابی به هدف دیرینه خلع سلاح هسته‌یی شبه جزیره کره از طریق فشارهای دیپلماتیک و اقتصادی است. ما گزینه نظامی را برای شرایطی که این تلاش‌ها موفق نباشند، در نظر داریم.»

 

ارسال نظر