حمله بزرگ در تلعفر آغاز شد

۱۳۹۶/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۰۴۳
حمله بزرگ در تلعفر آغاز شد

گروه جهان|

 حدود یک ماه پس از آزادسازی شهر موصل، مقام‌های عراقی از آغاز بمباران هوایی و عملیات بازپس‌گیری شهر تلعفر، بزرگ‌ترین پایگاه داعش در استان نینوا خبر دادند. نیروهای مسلح در گام بعدی به مرزهای عراق مسلط شده و آن را از نیروهای تروریستی داعش پاک‌سازی خواهند کرد. شهر تلعفر در شمال‌غرب موصل یکی از معدود شهرهای مهم باقی مانده در دست داعش در عراق است که ترکیب جمعیتی ترکمان، کرد، عرب، شیعه، سنی و مسیحی آن باعث حساسیت‌های منطقه‌یی و بین‌المللی شده است.

به گزارش رویترز، در حملات هوایی روز سه‌شنبه یک کارگاه بمب‌سازی در غرب تلعفر هدف قرار گرفته اما آمار دقیقی از تلفات داعش گزارش نشده است. مقام‌های عراقی گفته‌اند که نیروهای مشترک منتظر پایان حملات هوایی به مواضع داعش هستند تا حمله زمینی را آغاز کنند. در همین حال جبار المعموری از فرماندهان حشد الشعبی اعلام کرده که داعش صدها نفر را از محله‌های مختلف تلعفر جمع‌آوری کرده تا از آنان به عنوان سپر انسانی استفاده کند. وی گفته است: «داعش می‌داند که در جنگ تلعفر شکست خواهد خورد از همین رو از همه روش‌ها استفاده می‌کند و هدفش ویرانی کامل تلعفر است.»

در حال حاضر 200 نفر از عناصر داعش در این شهر حضور دارند که عمدتا از کشورهای عربی، ترکیه، جمهوری آذربایجان و مراکش هستند. خبر بمباران مواضع داعش در تلعفر سه روز پس از آن منتشر شد که داعش مسوولیت حمله به نیروهای امریکایی در غرب موصل و نیروهای عراقی در کربلا را به عهده گرفت.

در همین حال منابعی از داخل تلعفر گفته‌اند که در روزهای اخیر شهر از حالت عادی خارج شده و فرماندهان داعش از طریق بلندگوهای مساجد مردم و نیروهایش را برای حفر کانال فراخوانده‌اند. همچنین داعش نیروهایش را در چند محور سازماندهی کرده که مسوولیت هیچ یک از این محورها را به عناصر بومی محول نکرده است. برخی منابع از اعدام رهبران عراقی توسط نیروهای خارجی این گروه تروریستی خبر داده‌اند. گفته شده، داعش تلاش دارد با استفاده از کانال‌های ایجاد شده، مانع پیشروی نیروهای مشترک عراقی شود که در حال آماده‌سازی یک حمله بزرگ برای آزادی این شهر هستند.

عملیات گسترده بازپس‌گیری تلعفر در شرایطی آغاز شده که برخی منابع از تلاش‌های داخلی و خارجی برای دور نگه داشتن نیروهای مردمی حشد الشعبی از این عملیات خبر داده بودند. هفته گذشته یکی از فرماندهان حشد الشعبی اعلام کرده بود که این گروه به‌دلیل فشارهای بین‌المللی و داخلی در عملیات شرکت نخواهند کرد. جواد الطبیباوی با انتشار بیانیه‌یی، ایالات‌متحده و مسعود بارزانی رییس اقلیم کردستان عراق را به تلاش برای دور نگهداشتن

حشد الشعبی از شرکت در عملیات آزادسازی تلعفر متهم کرده و چنین اقداماتی را مغایر با اصل حق حاکمیت عراق خوانده بود.

تلعفر در 55 کیلومتری غرب موصل، الحویجه در جنوب غرب کرکوک و القائم در غرب استان الانبار و در نزدیکی مرزهای سوریه سه شهر مهمی هستند که هنوز در اشغال داعش است. منابع عراقی می‌گویند پس از شکست کامل داعش در موصل و اعلام تلعفر به عنوان مرکز جدید این گروه تروریستی در عراق، هسته رهبری داعش در عراق تلعفر را به‌عنوان ولایتی مستقل در خلافت خودخوانده داعش اعلام کردند. رویترز نوشته برخی فرماندهان ارشد داعش‌ زاده شهر تلعفر هستند.

یورونیوز نوشته، با آغاز حمله گسترده نیروهای عراقی صدها نفر از غیرنظامیان روستاهای اطراف تلعفر خانه و زندگی خود را ترک کرده‌اند. به‌ گفته منابع محلی، تنها در هفته گذشته نزدیک به دو هزار نفر با گذشتن از خط مقدم نبرد خود را به غرب موصل رسانده‌اند. این در حالی است که نیروهای عراقی برای جلوگیری از نفوذ افراد وابسته به داعش در اردوگاه‌ جنگ‌زدگان تدابیر ویژه‌یی اندیشیده‌اند از جمله اینکه مردان را از دیگران جدا کرده و آنها را مورد بازجویی قرار می‌دهند.

حیدرالعبادی نخست‌‌وزیر عراق، روز ۱۹ تیر به شهر موصل برگشت و در نبرد علیه داعش اعلام پیروزی کامل کرد. مسجد النوری موصل در سال ۲۰۱۴ شاهد اعلام خلافت اسلامی از سوی ابوبکر البغدادی رهبر داعش بود؛ خبری که خاورمیانه و کشورهای غربی را در شوک فرو برد. بازپس‌گیری موصل در شمال عراق توسط نیروهای نظامی و شبه‌نظامیان این کشور سه سال پس از تصرف این شهر توسط داعش انجام شد. در پی آزادسازی موصل، مقامات دولت عراق اعلام کردند که پس از پیروزی بر داعش در شهر موصل نوبت شهر تلعفر خواهد بود.

 تهدید داعش به قوت خود باقی است

سازمان ملل هفته گذشته اعلام کرد، باوجود شکست‌های سنگین داعش در عراق و سوریه، این گروه همچنان انگیزه و توان لازم برای انجام حملات در کشورهای جهان و حمایت مالی از هوادارانش را دارد. در این گزارش ۲۴ صفحه‌یی که برای ارائه به اعضای شورای امنیت تهیه شده، آمده که داعش اعضای خود را در گروه‌های کوچک به خارج اعزام کرده که ردگیری آنها را با مشکل مواجه می‌کند. در این گزارش افزایش حملات در اروپا در راستای همین استراتژی ارزیابی شده است.

بر پایه این گزارش، داعش غیر از اروپا، دنبال محکم کردن جا پای خود در جنوب آسیاست؛ این گزارش نبردهای خونین در جنوب فیلیپین که تنها در طول دو ماه ۷۰۰ کشته برجای گذاشته، در همین راستا دانسته است.

این گزارش یادآور می‌شود که شمار جنگجویان خارجی که به عراق و سوریه سفر می‌کنند همچنان روند کاهشی دارد و وضعیت مالی این گروه هم رو به وخامت گذاشته است. به عقیده نظر نویسندگان این گزارش، پس از «آزادسازی» موصل فرماندهی این گروه کاملا متلاشی نشده و هنوز تهدید عمده نظامی به‌شمار می‌رود. این گزارش یادآور شده که داعش، با تغییر کاربری پهپادهای موجود در بازار آنها را برای عملیات شناسایی بمباران به‌کار می‌گیرد.

 

ارسال نظر