مشاوران ارشد ترامپ راهی منطقه می‌شوند

۱۳۹۶/۰۵/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۲۵

گروه جهان    

کاخ سفید اعلام کرده که مشاوران دونالد ترامپ به عربستان، امارات، بحرین، قطر، مصر و اسراییل و فلسطین سفر می‌کنند. به نوشته روزنامه فرامنطقه‌یی الحیاه، کاخ سفید اعلام کرده سفر جارد کوشنر و دینا پاول دو مشاور دونالد ترامپ، رییس‌جمهور امریکا و جیسون گرینبلات هماهنگ‌کننده روند صلح خاورمیانه به عربستان، امارات، بحرین، قطر، مصر و اسراییل و فلسطین در روزهای آتی در راستای تلاش‌ها برای حل بحران قطر، احیای روند صلح و کاهش خشونت است و قرار است این هیات به تل‌آویو، قدس و رام‌الله برود.

کاخ سفید گفته ترامپ مشاوران ارشدش را مسوول به جریان انداختن روند صلح بین فلسطین و اسراییل کرده و این بدان معناست که امریکا باز می‌خواهد به‌طور مستقیم وارد این پرونده شود. در بیانیه کاخ سفید آمده، ترامپ تصور می‌کند بازگشت آرامش و ثبات به قدس در پی بحران اخیر در مسجدالاقصی یک فرصت برای ادامه بررسی‌هاست و تلاش‌هایی فراهم کرده که ترامپ در ابتدای روی کار آمدن جرقه آن را زد.  براساس بیانیه کاخ سفید، ترامپ با مقامات دولتش ازجمله رکس تیلرسون وزیر خارجه، جان کلی رییس دفتر کاخ سفید، مک‌مستر مشاور امنیت ملی امریکا، جارد کوشنر داماد و مشاور ارشدش، گرینبلات و نیز سفیر امریکا در اسراییل رایزنی کرده و تصمیم گرفته به‌زودی تیمی سه نفره از گرینبلات، کوشنر و پاول را به منطقه بفرستد تا با شرکای منطقه‌یی درباره حمایت بهتر از روند صلح رایزنی کنند.  در این بیانیه آمده، ترامپ از آنها خواسته روی ایجاد راهی برای انجام مذاکرات صلح، مبارزه با افراط‌گرایی، وضعیت غزه و راه‌های کاهش بحران انسانی در آنجا و تقویت روابط با شرکای منطقه‌یی به مذاکره بپردازند.

کاخ سفید گفته، ترامپ معتقد است صلح در منطقه ممکن است. اخیرا ریاض مالکی وزیر خارجه فلسطین اعلام کرده بود که هیاتی امریکایی به‌زودی به منطقه سفر می‌کند. کوشنر و گرینبلات پیش‌تر نیز برای احیای روند صلح میان فلسطین و اسراییل به منطقه سفر کرده بودند. دور آخر مذاکرات مستقیم میان فلسطین و اسراییل آوریل سال ۲۰۱۴ برگزار شده بود. بحران قطر نیز موضوع دیدار و گفت‌وگوی مشاوران ترامپ با مقامات منطقه خواهد بود. پیش‌تر مصر، عربستان، امارات و بحرین، قطر را به حمایت از تروریسم متهم و این کشور را تحریم کردند.

 

ارسال نظر