بی‌طرفی مشروط چین در بحران کره

۱۳۹۶/۰۵/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۷۴۹
بی‌طرفی مشروط چین در بحران کره

گروه جهان|

«در صورتی که کره‌شمالی به امریکا حمله کند چین باید بی‌طرف بماند، اما اگر جنگ از سوی امریکا آغاز شود در این صورت چین باید مداخله کند.» این بخشی از سرمقاله جنجالی روزنامه دولتی گلوبال‌تایمز چین در واکنش به بالا گرفتن تنش‌های واشنگتن ـ‌ پیونگ‌یانگ است.

در بخشی از این سرمقاله آمده است: «تاکنون پکن نتوانسته واشنگتن و پیونگ‌یانگ را از اتخاذ مواضع تند منصرف کند اما اکنون زمان آن است که موضع روشنی در قبال تمام طرف‌ها اتخاذ کند و به آنها بفهماند که اگر اقدامات‌شان منافع چین را به خطر بیندازد با قاطعیت با آنها برخورد خواهد شد... در صورتی که امریکا و کره جنوبی مخاصمه مسلحانه را آغاز و تلاش کنند تا نظام سیاسی شبه جزیره کره را تغییر دهند چین جلوی آن را خواهد گرفت.»

یورونیوز نوشته، چین اصلی‌ترین متحد دیپلماتیک و مهم‌ترین شریک تجاری کره‌شمالی است و همزمان با تشدید تنش میان واشنگتن و پیونگ‌یانگ بارها هر دو طرف را به خویشتنداری فراخوانده است. با اینکه پکن مخالفت خود را با آزمایش‌های هسته‌یی و بالستیکی کره‌شمالی اعلام کرده اما از سوی دیگر رفتار امریکا و کره‌جنوبی در قبال پیونگ‌یانگ و به‌ویژه استقرار سامانه ضد موشکی را تحریک‌کننده خوانده است.

تنش میان پیونگ‌یانگ و واشنگتن به‌ویژه زمانی شدت گرفت که ترامپ در واکنش به آزمایش‌های موشک‌های قاره‌پیمای کره‌شمالی گفت: «اگر این کشور به تهدیدهایش ادامه دهد با آتش و خشمی که دنیا تاکنون به خود ندیده مواجه خواهد شد.»

در مقابل این سخنان کره‌شمالی اعلام کرده طرحی برای حمله موشکی به جزیره گوام که جزو قلمروی امریکاست، در دست تهیه دارد. ترامپ نیز پنج‌شنبه در واکنش گفت که استفاده از واژه‌های آتش و خشم در قبال کره‌شمالی به اندازه لازم کافی و شدید نبوده و بهتر است پیونگ‌یانگ خود را جمع و جور کند تا همانند برخی کشورها دچار گرفتاری نشود. ترامپ همچنین جمعه توئیت کرده است: «اگر کره‌شمالی غیرعقلانی عمل کند، راهکارهای نظامی اکنون کاملا آماده هستند. امیدوارم کیم جونگ اون راه دیگری بیابد.»

 تردید درباره توانایی امریکا

به نظر می‌رسد امریکا مصمم است هر موشکی را که توسط کره‌شمالی به سمت آ‌ب‌های اطراف گوام شلیک می‌شود، سرنگون کند. آسوشیتدپرس هم نوشته ترامپ قصد دارد بودجه برنامه‌های ضدموشکی ایالات‌متحده را چندین میلیارد دلار افزایش دهد. با این حال کارشناسان هشدار می‌دهند فارغ از برنامه‌ها و اما و اگرهای آینده، در حال حاضر هیچ تضمینی وجود ندارد که سیستم‌های دفاع موشکی امریکا به‌خوبی کار کند. این در حالی است که پیونگ‌یانگ پنج‌شنبه از برنامه بالقوه خود برای پرتاب آزمایشی و همزمان چهار موشک به سمت اهدافی در حدود 30کیلومتری گوام خبر داده است.

آدام ماونت عضو ارشد مرکز تحقیقات پیشرفت امریکا از مشاوران امنیت ملی، گفته که به سیستم دفاعی امریکا اطمینان دارند. افرادی چون ماونت در ایالات‌متحده معتقدند ارتش این کشور می‌تواند برای متوقف کردن هر پرتابی از سوی پیونگ‌یانگ، از سامانه موشکی ضدبالستیک تاد یا پدافند هوایی «Aegis» استفاده کند. آنها بر این باورند که با پیشرفت‌های کنونی و با توجه به سطوح مختلف سیستم دفاع موشکی، امریکا می‌تواند نه تنها از گوام و اطراف آن، بلکه از تمام قاره امریکا دفاع کند. اما بروس بنت تحلیلگر ارشد در موضوعات دفاعی امریکا با احتیاط به توانایی‌های سیستم دفاع موشکی امریکا می‌نگرد و معتقد است از آنجا که این یک سیستم مبتنی بر تجربه است، نمی‌توان مطمئن بود با موفقیت اجرا خواهد شد.

آدام ماونت نیز با این ایده موافق است و می‌گوید شاید تلاش امریکا برای سرنگون کردن موشک‌های کره‌شمالی دقیقا همان چیزی باشد که پیونگ‌یانگ به‌دنبال آن است. زیرا شکست امریکا در سرنگونی حتی یک موشک، شرمندگی بزرگی برای ارتش امریکا به‌دنبال خواهد داشت. سیستم دفاع موشکی موسوم به تاد که اخیرا در کره‌جنوبی مستقر شده، قادر به متوقف کردن موشک‌هایی که به سمت آب‌های گوام پرتاب می‌شوند نیست و تنها می‌تواند پس از پرتاب این موشک‌ها، به سرعت آنها را به کمک رادار شناسایی کند.

دیگر سیستم پدافند موشکی امریکا یعنی «Aegis» می‌تواند موشک‌ها را در مسافتی دور و حتی پیش از ورود دوباره آنها به جو زمین هدف قرار دهد اما به‌گفته بروس بنت، لازم است که امریکا سیستم «Aegis» را در منطقه‌یی بسیار نزدیک به گوام مستقر کند و این کار بستگی به تصمیم رییس‌جمهوری امریکا دارد.

همچنین اگر کره‌شمالی قصد تهدید سرزمین اصلی امریکا را داشته باشد، آنگاه گران‌ترین و بحث برانگیزترین سپر موشکی امریکا شامل ۳۶ موشک رهگیر در فورت گریلی آلاسکا و در کنار آن تجهیزات رادار و حسگرهای مرتبط با سیستم‌های فرماندهی و کنترل در پایگاه نیروی هوایی وندنبرگ استفاده خواهد شد.

آخرین آزمایش این مجموعه عظیم و پیچیده که قادر به شناسایی و نابودی کلاهک‌های ورودی از فضاست، در سال ۲۰۱۴ میلادی انجام شد. اگرچه نتیجه این آزمایش موفق بود اما سه آزمایش پیش از آن به شکست انجامید و این پرسش را مطرح کرد که آیا در زمان روی دادن یک بحران واقعی، سیستم همان‌طور که درباره آن تبلیغ شده است عمل خواهد کرد؟ گزینه دیگر برای موفقیت در مقابله با موشک‌های کره‌شمالی، این است که نه با یک موشک رهگیر بلکه با تعداد قابل‌توجهی از این دست موشک‌ها به هدف حمله کرد. با این حال به نظر می‌رسد در مجموع موضوع موفقیت در هدف قرار دادن موشک‌های دور برد در فضا، هنوز در حد رویا باقی مانده است؛ رویایی که نخستین‌بار تحت عنوان «ابتکار دفاع استراتژیک» مشهور به «جنگ ستارگان» در دوران رونالد ریگان مطرح شد.

 

آماده‌باش روسیه برای بحران شبه جزیره کره

تشدید تنش‌ها در شبه جزیره کره، سامانه پدافند موشکی روسیه در خاور دور را به حال آماده‌باش کامل در آورد. به گزارش اسپوتنیک، ویکتور اوزروف عضو شورای فدراسیون روسیه، گفت: «اوضاع پیرامون کره‌شمالی موجب نگرانی شدید و احساس ضرورت اتخاذ تدابیر بیشتر برای تامین امنیت مناطق خاور دور روسیه شده است.»

اوزروف با اعلام اینکه نیروهای پدافند موشکی و هوافضای روسیه در منطقه خاور دور نیز تقویت شده‌اند، گفته است: «واحدهای نظامی روسیه اوضاع پیرامون کره‌شمالی را زیرنظر دارند و محدوده‌های پرتاب احتمالی موشک‌های این کشور را به دقت پایش می‌کنند.» گمانه‌زنی‌ها درباره وقوع جنگ در شبه جزیره کره در شرایطی بالا گرفته که جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، گفته واشنگتن هنوز رویکرد دیپلماتیک را نسبت به تهدید کره‌شمالی ترجیح می‎دهد چراکه بروز جنگ فاجعه‌بار خواهد بود.

 

 

ارسال نظر