سایه جنگ بر سر بازارهای جهان

۱۳۹۶/۰۵/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۷۶
سایه جنگ بر سر بازارهای جهان

 گروه جهان|

 ارتش کره‌شمالی پس از اینکه دونالد ترامپ تهدید کرد، پیونگ‌یانگ در صورت ادامه تهدیدهای خود با آتش و خشم بی‌سابقه امریکا روبه‎رو خواهد شد، اعلام کرده که عملیات حمله به جریزه گوام با موشک‌های بالستیک میان‌-دوربرد را بررسی می‌کند. به‌دنبال افزایش تنش‌ها، بازارهای سهام از امریکا گرفته تا اروپا و آسیا تحت تاثیر سایه تهدید جنگ قرار گرفتند.  رویترز نوشته، در بیانیه چهارشنبه ارتش کره‌شمالی به‌طور ویژه بر این موضوع تاکید شده که هدف پایگاه نیروی هوایی اندرسون خواهد بود که در آن بمب‌افکن‌های استراتژیک امریکا مستقر شده‌اند. در حال حاضر حدود ۱۶۰هزار نفر از جمله هزاران نیروی امریکایی و خانواده‌های آنها در جزیره گوام زندگی می‌کنند.  کره‌شمالی پس از آن اعلام کرد که حمله به گوام را بررسی می‌کند که دونالد ترامپ در باشگاه گلف شخصی خود در بدمینستر نیوجرسی گفت: «بهتر است کره‌شمالی بیش از این تهدید نکند، در غیر این‌صورت تهدیدها با خشم و آتشی پاسخ داده می‌شود که جهان مثل آن را ندیده است.» وزارت خارجه کره شمالی نیز سه‌شنبه اعلام کرد که در صورت ادامه تهدیدهای امریکا آماده است تا درسی جدی به این کشور بدهد. به اعتقاد ناظران، لحن تهدید ترامپ نسبت به کره‌شمالی، دست‌کم از زمان ریاست‌جمهوری جورج دبلیو بوش بی‌سابقه به‌نظر می‌رسد. در پی افزایش آزمایش‌های موشکی کره‌شمالی، شورای امنیت سازمان ملل متحد ششم آگوست تحریم‌های جدیدی علیه این کشور وضع کرد که با واکنش تند پیونگ‌یانگ مواجه شد.

 واکنش بازار به تهدیدها

خط و نشان جدی واشنگتن و پیونگ‌یانگ بازارهای مالی امریکا و آسیا را به هم ریخت. فایننشال تایمز نوشته، بازارهای بورس امریکا کاملا بازار قرمزپوش شده است. شاخص داو جونز 15صدم درصد، «اس‌اندپی» 24درصد، نزدک 21صدم درصد و نایزکامپوزیت 32صدرم درصد کاهش یافته است. بازارهای بورس اروپا از جمله بریتانیا، آلمان، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا با کاهش مواجه شده‌اند. به عنوان مثال رویترز گزارش داده که شاخص‌های داکس بورس آلمان 0.64 درصد، شاخص «کک40» فرانسه 0.84درصد، «ام‌ای بی‌30» بازار سهام ایتالیا 0.55 درصد و شاخص‌ «ایبکس 35» اسپانیا نیز 0.42 درصد کاهش داشته‌اند.  شاخص بازارهای مالی بورس آسیا نیز روند کاهشی داشته‌ است؛ به‌طوری که شاخص نیکی ژاپن کاهش 1.3درصدی را تجربه کرد و در کره‌جنوبی شاخص کاسپی با افت ارزش 2378.56 واحدی مواجه شد. شاخص بورس معاملات شانگهای در چین نیز با از دست دادن ارزش 0.2درصدی، به 3273.71 واحد تنزل یافت و شاخص بازارا هنگ‌کنگ هم با 0.2 درصد تنزل ارزش، به 27803.55 واحد کاهش یافت.

 انتقادهای داخلی از ترامپ

تهدیدهای ترامپ علاوه بر واکنش بازارهای امریکایی و جهانی، صدای منتقدان دونالد ترامپ را نیز بلند کرد. جان مک‌کین، سناتور جمهوری‌خواه و یکی از منتقدان سرسخت ترامپ در واکنش به تهدیدهای اخیر رییس‌جمهوری امریکا علیه پیونگ‌یانگ گفته است: «ترامپ بهتر است که در تهدیدهای خود بیشتر جانب احتیاط را رعایت کند، چرا که ممکن است نتواند سخنان خود را عملی کند. تا آنجایی که دیده‌ام رهبران بزرگ لب به تهدید باز نمی‌کنند مگر اینکه واقعا آماده انجام آن باشند. ولی الان مطمئن نیستم که ترامپ برای عملی کردن تهدیدش آمادگی داشته باشد.» الیوت آنجل، سناتور دموکرات نیز گفته که سخنان اخیر ترامپ اعتبار امریکا را به دلیل تعیین خط قرمزهای پوچ و توخالی تضعیف می‌کند.»

دان سولیوان سناتور جمهوری‌خواه نیز به ترامپ هشدار داده که برای انجام حمله پیشگیرانه علیه کره‌شمالی نیازمند مجوز کنگره است.

سولیوان گفته است: «یکی از گزینه‎های دولت ترامپ، جنگ پیشگیرانه در شبه‌جزیره کره است که توسط امریکا انجام خواهد شد. به‌نظر من روشن است که این اقدام نیازمند اخذ مجوز از کنگره است.»

  زمان مذاکره فرا رسیده است

خبرگزاری بلومبرگ چهارشنبه در بخشی از گزارش خود با عنوان «جنگ امریکا و کره‌شمالی چگونه خواهد بود؟» آورده است: «با از میان رفتن فرصت ترامپ برای جلوگیری از دستیابی کره‌شمالی به موشک‌های بالستیک بین‌قاره‌یی هسته‌یی، ناظران کم‌کم از گزینه نظامی پیشروی رییس‌جمهوری امریکا صحبت می‌کنند. اما واقعیت این است که حمله نظامی امریکا به کره‌شمالی نمی‌تواند آن‌طور که باید و شاید کارساز باشد، چرا که تاسیسات موشکی و هسته‌یی کره‌شمالی پراکنده و در سراسر خاک این کشور کوهستانی پنهان شده است. ناتوانی و شکست امریکا در هدف قرار دادن این تاسیسات جان 10 میلیون انسان در سئول (پایتخت کره‌جنوبی) و 38 میلیون نفر در توکیو (پایتخت ژاپن) را به خطر می‌اندازد. البته باید تهدید جدی کره‌شمالی علیه ده‌ها هزار نیروی امریکایی و خانواده‌های آنان که هم‌اکنون در پایگاه‌های امریکا در جنوب شرق آسیا مستقر هستند را نیز به این تعداد اضافه کرد. اما این همه داستان نیست. حتی اگر ایالات متحده موفق شود که همه‌چیز را نابود کرده و از میان ببرد، کره‌جنوبی و به‌ویژه سئول همچنان در معرض حملات توپخانه‌یی کره‌شمالی قرار خواهد داشت.  همچنین باید این نکته را در نظر داشت که حتی اگر ایالات متحده بخواهد به یک حمله محدود در کره‌شمالی بسنده کند این احتمال وجود دارد که کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی به اقدام تلافی‌جویانه هسته‌یی دست بزند؛ مگر اینکه واشنگتن پیش‌تر به پیونگ‌یانگ و چین جدی‌ترین متحد آن این پیام را داده باشد که حمله محدود بوده و قصدش براندازی رژیم حاکم بر کره‌شمالی نیست.  از سوی دیگر در صورتی که امریکا به هرگونه اقدامی نظامی علیه کره‌شمالی دست بزند، احتمالا نخستین واکنش فوری پیونگ‌یانگ آغاز حملات توپخانه‌یی به سئول خواهد بود. اقدام بعدی این کشور می‌تواند شلیک موشک‌های بالستیک به کره‌جنوبی، ژاپن یا پایگاه‌های نظامی امریکا در منطقه باشد... به همین دلیل است که تحلیلگران می‌گویند زمان آغاز گفت‌وگوها برای جلوگیری از بدتر شدن شرایط فرا‌رسیده است.»

 

ارسال نظر