بالاگرفتن جنگ قدرت در ونزوئلا

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۰۵

گروه جهان| تنش‌ها میان دولت ونزوئلا و اپوزیسیون این کشور که اکثریت پارلمان را در اختیار دارد، بالا گرفته است. به‌ گفته مخالفان دولت، نمایندگان مجلس جدید قانون ‌اساسی ساختمان پارلمان را اشغال کرده‌اند. با این حال اپوزیسیون همچنان مقاومت می‌کند و برگزاری تظاهرات گسترده را خواستار شده است. این در حالی است که یک حمله سایبری گسترده علیه ده‌ها وب‌سایت دولتی ونزوئلا شامل نهادهای دولتی در این کشور امریکای لاتین صورت گرفته است.

نمایندگان پارلمان ونزوئلا که در انتخاباتی دموکراتیک انتخاب شده‌اند، اکنون با مجلس جدید موسسان مواجه هستند؛ مجلسی که از سیاست‌های نیکلاس مادورو پشتیبانی می‌کند. پارلمان اکنون در تلاش است تا به هر شکل ممکن جلو سلب اختیارات خود را بگیرد. شماری از نمایندگان پارلمان ونزوئلا گفتند که دوشنبه شب شماری از اعضا و کارکنان مجلس تازه تاسیس موسسان با همراهی نفرات ارتش به ساختمان پارلمان حمله و آن را اشغال کردند. تصاویری که این نمایندگان در رسانه‌های اجتماعی منتشر کرده‌اند، افرادی را در تالار تشکیل جلسات مجمع ملی نشان می‌دهد. ظاهرا دلسی رودریگز، وزیر خارجه پیشین و رییس کنونی مجلس موسسان نیز در میان مهاجمان بوده است.

از زمان تشکیل پارلمان جدید در سال گذشته، بین اکثریت پارلمانی و رییس‌جمهوری در زمینه‌های مختلف از جمله آزادی زندانیان سیاسی، رسیدگی و برخورد با فساد در تشکیلات دولتی، سوء‌مدیریت و نحوه مقابله با بحران عمیق اقتصادی، اختلاف‌نظر وجود داشت. در خبری دیگر در مورد ونزوئلا، ارتش این کشور اعلام کرد که جست‌وجو برای یافتن و بازداشت فرماندهان حمله ناموفق به یک پایگاه نظامی در شهر والنسیا همچنان ادامه دارد. فرماندهان این عملیات در یک نوار ویدیویی اقدام خود را «قیام مشروع» علیه دیکتاتوری توصیف کردند و «پایان استبداد مادورو» و تشکیل دولت انتقالی و برگزاری انتخابات را خواستار شدند. یک گروه هکری نیز در حمایت از این حمله پایگاه‌های دولتی ونزوئلا را هدف قرار داد. به گزارش دویچه‌وله، گروه هکری موسوم به «نگهبان‌های مضاعف» که در این حمله سایبری دست داشتند، حمایت خود را از کمپین شورشیان و معترضان به سیاست‌های مادورو اعلام کرده‌اند. این گروه پورتال‌های دولتی، دادگاه عالی و مجلس موسسان را به همراه چند وب‌سایت دیگر هدف حمله سایبری قرار داد تا حمایت خود را از شورشیانی که به پایگاه نظامی حمله کردند، اعلام کند. «نگهبان‌های مضاعف» اعلام کرد: «چالش ما در فضای سایبری است. شما خیابان‌ها را می‌بندید و ما شبکه‌های اینترنتی و وب‌سایت‌ها را.» در پی این حمله چندین وب‌سایت تا ساعات پایانی روز دوشنبه از دسترس خارج بودند و وب‌سایت رسمی مادورو نیز بعد از تلاش کارشناسان به حالت عادی بازگردانده شد.

 

ارسال نظر