«دوترته» فیلیپین را بهترین دوست امریکا خواند

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۰۳

گروه جهان|

رییس‌جمهوری فیلیپین که پیش‌تر بارها از دولت امریکا انتقاد کرده و گفته بود زمان خداحافظی با واشنگتن رسیده، در تغییر موضعی آشکار اعلام کرد که کشورش دوست امریکا در جنوب شرق آسیاست!

به گزارش آسوشیتدپرس، رودریگو دوترته در مانیل در حاشیه نشست آسه‌آن با رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا دیدار کرد. اگرچه دوطرف در این دیدار درباره نگرانی‌های امریکا درباره دولت دوترته گفت‌وگو کردند، اما هیچ‌یک در کنفرانس خبری به این مساله نپرداختند و در مقابل بر اتحاد میان دو کشور و مساله کره‌شمالی متمرکز شدند.

دوترته بعد از خوشامدگویی به رکس تیلرسون اعلام کرد که نگرانی‌های امریکا درباره برنامه موشکی پیونگ‌یانگ را درک می‌کند. وی خطاب به تیلرسون گفت: «از دیدارتان خوشحالم. شما زمانی بر سر کار آمدید که اوضاع جهان چندان خوب نیست. به خصوص در شبه‌جزیره کره و البته مشکلات همیشگی در دریای چین.» وی همچنین اعلام کرد: «من دوست شما در جنوب شرق آسیا هستم.» این در حالی بود که دوترته پیش‌تر با فاصله گرفتن از امریکا و فحاشی به رییس‌جمهوری پیشین این کشور گفته بود، زمان خداحافظی با امریکا فرارسیده است. تیلرسون گفت: «هیچ‌گونه اختلافی درباره کمک ما به آنها وجود ندارد. امریکا به فیلیپینی‌ها برای مبارزه با شبه‌نظامیان به تبادل اطلاعات، ارائه آموزش‌ها، عملیات رهگیری کمک می‌کند و تجهیزاتی مانند تعداد کمی پهپاد و جنگنده داده است.»دوترته در کنفرانس خبری بعد از دیدار دوجانبه بدون پاسخ مستقیم به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر در فیلیپین گفت که نباید از او در مورد «حقوق بشر حرامزاده» سوالی بپرسند. رییس‌جمهوری فیلیپین افزود: «نیروهای پلیس به خاطر من کشته می‌شوند؟ جنگ اکنون در ماراوی برپاست. چه چیزی غیر از جز مواد مخدر باعث وقوع این جنگ شده است؟ اگر درباره حقوق بشر می‌پرسید، به آنجا نروید.»

اما ارنستو آدلا، سخنگوی دفتر ریاست‌جمهوری دوترته در آستانه این دیدار گفته بود: «اگر سوالی در این زمینه پرسیده شود، ما نگرانی‌هایی مانند حقوق بشر را پاسخ خواهیم داد. ما همواره در گفت‌وگوهایمان با امریکایی‌ها به این مساله پرداخته‌ایم. » امریکا پیش از این گفت‌وگو اعلام کرده بود که رسیدگی به مساله حقوق بشر از جمله موضوعات در دستور کار این دیدار است.

 

ارسال نظر