حذف «تغییرات جوی» از واژگان دولت امریکا

۱۳۹۶/۰۵/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۶۰۰
حذف «تغییرات جوی» از واژگان دولت امریکا

گروه جهان|

در میانه مناقشات بر سر خروج امریکا از توافق کنترل تغییرات آب ‌و هوایی پاریس در دولت دونالد ترامپ، ایمیل‌های رد و بدل شده میان کارکنان وزارت کشاورزی این کشور از قوانین جدید اعمال شده بر زبان مورد استفاده از سوی کارکنان در مورد تغییرات جوی حکایت دارد. کاخ سفید دستور حذف عبارت «تغییرات جوی» از ساختار واژگانی نهادهای دولتی صادر کرده و استفاده از عبارت شدت جوی (weather extremes) را به‌عنوان واژه جایگزین، خواستار شده است.

نشریه گاردین در گزارشی اختصاصی نوشته است: طبق یک‌سری ایمیل‌های رد و بدل شده میان کارکنان خدمات محافظت از منابع طبیعی، واحد ناظر بر محافظت از زمین‌های کشاورزی در وزارت کشاورزی، دولت ترامپ حتی بر زبان مورد استفاده ازسوی کارکنان دولت فدرال در مورد «تغییرات جوی» نیز اعمال‌نظر می‌کند و توصیه کرده است که از واژه‌هایی همچون تغییرات آب ‌و هوایی و سازگاری با تغییرات جوی استفاده نشود. در این فهرست جدید، عامل انسانی تغییرات آب‌ و‌ هوایی تحت عنوان «گازهای گلخانه‌یی» نیز از واژه‌های ممنوعه به‌شمار می‌رود و «استفاده کارآمد از مواد مغذی خاک» عبارت جایگزین به‌شمار می‌آید.

بیانکا موبایس کلان رییس بخش سلامت خاک، در نامه‌یی به کارکنانش به تاریخ 16 فوریه امسال، گفته است که زبان جدید به اطلاع کارکنان رسیده و انتظار می‌رود از این پس واژه‌های جدید مورد استفاده قرار بگیرند. این مقام دولت ترامپ گفته است: «الگوها تغییری نمی‌کنند و فقط شیوه سخن گفتن ما درباره آنها تغییر خواهد کرد.»

بنا بر این گزارش، جیمی برامبلت معاون برنامه‌ها در خدمات محافظت از منابع طبیعی ایالات‌متحده، در تاریخ 24 ژانویه و تنها چند روز پس از تحلیف ترامپ، در ایمیل جداگانه‌یی گفته: «مشخص شده است که یکی از اولویت‌های دولت قبلی با اولویت‌های دولت جدید همخوانی ندارد و آن اولویت تغییرات آب‌ و‌ هوایی است. لطفا با کارکنان دیدار و آنها را از این تغییر دیدگاه در دستگاه اجرایی آگاه کنید.» وی افزوده بود که در مباحثات در مورد گازهای گلخانه‌یی باید «احتیاط» بیشتری درنظر گرفته شود و احتمال متوقف شدن فعالیت‌های این آژانس در زمینه کاهش این گازها وجود دارد.

دیگر ایمیل‌ها اغلب مباحثاتی پیچیده و سردرگمی کارکنان در مورد موارد ممنوعه را شامل می‌شوند. تیم هافنر یکی از کارکنان، در نیمه ماه فوریه خطاب به برامبلت نوشته است: «لطفا واژه‌های صحیحی را که باید به جای تغییرات آب ‌و‌ هوایی و هر چیزی که به کربن مربوط می‌شود، بگویید. می‌خواهم مطمئن باشم که از واژه‌های صحیحی که آژانس آنها را تایید می‌کند، استفاده می‌کنم.» سوزان بیکر یکی از کارمندان خدمات محافظت از منابع طبیعی در نیویورک، روز 5 آوریل این سوال را مطرح کرده است که آیا کارکنان اجازه دارند مقالاتی از خارج از وزارت کشاورزی را که از واژه «تغییرات آب ‌و ‌هوایی» در آنها استفاده شده، منتشر کنند یا خیر.

در مقابل، برخی ایمیل‌ها نیز از نارضایتی کارکنان از نظام زبانی جدید دولت ترامپ حکایت دارند و برخی کارکنان گفته‌اند که ترجیح می‌دهند از همان واژگان و زبان همیشگی استفاده کنند و تاکید کرده‌اند: «مهم است که یکپارچگی در مطالعات در این زمینه حفظ شود.»

با این حال، کاوه صادق‌زاده از خدمات محافظت از منابع طبیعی ایالات‌متحده گفته که سازمان وی هیچ‌گاه دستوری از وزارت کشاورزی یا دولت مبنی بر لزوم تغییر در شیوه برقراری ارتباط در مورد تغییرات آب‌ و‌ هوایی یا هیچ موضوع دیگری، دریافت نکرده است.

دونالد ترامپ چه در زمان کارزارهای انتخاباتی خود و چه پس از پیروزی در انتخابات ریاست‌جمهوری، بارها صحت تحقیقات در زمینه تغییرات آب ‌و هوایی را زیر سوال برده و حتی آنها را بخشی از فریب‌های گسترده چین توصیف کرده است. رییس‌جمهوری امریکا که باوجود انتقادهای گسترده داخلی و بین‌المللی روند خروج کشورش از پیمان پاریس را آغاز کرده است به آژانس‌های محافظت از محیط‌زیست دستور داده تا قوانین متعدد برای کاهش گازهای گلخانه‌یی را نادیده بگیرند. فرهنگ لغت دولت نیز با تغییر اولویت‌ها تغییر کرد. اشارات به مخاطرات تغییرات آب ‌و‌ هوایی از پایگاه‌های اینترنتی کاخ سفید و وزارت کشور حذف شده‌اند و آژانس محافظت از محیط‌زیست در ماه آوریل فعالیت کل بخش تغییرات جوی را «تا زمان ایجاد تغییرات واژگانی که رویکرد دولت جدید را منعکس کنند»، به حالت تعلیق درآورد.

مگ تاونسند یکی از وکلای فعال در مرکز گوناگونی‌های بیولوژیکی، در این باره گفته است: «همه این مسائل حاکی از سانسور شدن فعالانه علم در دولت ترامپ به بهانه تغییر در دستور کار سیاسی است. حتی تفکر در مورد اینکه کارمندان یک آژانس دولتی که در مورد هوا، آب و خاک گزارش می‌دهند و بر سلامت کشور ما نظارت دارند، با اظهارات ضدعلم ترامپ مواجه هستند، ترسناک است و این مساله برای امریکا و در مقیاس وسیع‌تر برای جامعه مخاطراتی دربر خواهد داشت.» مرکز گوناگونی‌های بیولوژیکی در چندین پرونده از آژانس‌های دولتی همچون آژانس محافظت از محیط‌زیست و وزارت کشور شکایت کرده تا آنها را وادار کند که اطلاعات مربوط به «سانسور» واژه‌های مربوط به تغییرات آب‌ و هوایی را منتشر کنند.

اگرچه در ظاهر امر وزارت کشاورزی تغییرات زبانی در پرداختن به مساله تغییرات آب ‌و هوایی را نقض می‌کند، اما تغییرها در پایگاه‌های اینترنتی دولتی و رایا‌نامه‌های کارکنان وزارت کشاورزی به وضوح نگرانی کارکنان را در مورد دستورالعمل‌های جدید و عواقب نادیده گرفتن آنها، نشان می‌دهند.

صنعت کشاورزی امریکا یکی از منابع عمده گازهای گرم‌کننده زمین محسوب می‌شود و 15درصد از گازهای گلخانه‌یی این کشور در نتیجه فعالیت‌های کشاورزی تولید می‌شوند. برنامه وزارت کشاورزی برای رسیدگی به تاثیرات «بلندمدت» تغییرات آب‌و‌هوایی همچنان در دست اجراست. با این حال، سم کلاویس نامزد معرفی شده از سوی ترامپ به‌عنوان دانشمند ارشد وزارت کشاورزی، تحقیقات در زمینه تغییرات آب ‌و ‌هوایی را «علم بی‌مصرف» توصیف کرده است.

 

ارسال نظر