تنگ‌تر شدن حلقه محاصره علیه ترامپ

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۱۵
تنگ‌تر شدن حلقه محاصره علیه ترامپ

گروه جهان|

رابرت مولر دادستان ویژه تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در گام جدیدی در جریان تحقیقات خود، یک هیات منصفه عالی تشکیل داده است. با انتشار خبر تشکیل این هیات منصفه، ارزش سهام در بازار بورس امریکا سقوط کرده است. سی‌ان‌ان نوشته شاخص سهام «اس‌اندپی500» سه درصد کاهش داشته و ارزش اوراق قرضه10 ساله دولتی امریکا هم 2.22 درصد سقوط کرده است. ارزش دلار در برابر «ین» ژاپن نیز تضعیف شده است.

رویترز به نقل از دو منبع مطلع نوشته، این هیات منصفه قرار است که با توجه به شواهد و مدارک موجود درباره دیدار پسر ارشد دونالد ترامپ و ارتباط داماد او با وکیل روسی تصمیم‌گیری کنند. این هیات منصفه عالی که اعضای آن را شهروندان عادی تشکیل می‌دهند، به‌طور محرمانه و در پشت درهای بسته تعیین خواهند کرد که آیا اسناد و مدارک ارائه شده توسط دادستان می‌تواند برای اعلام جرم علیه افراد و نهادها استفاده شود یا خیر.

به اعتقاد ناظران، تشکیل هیات منصفه عالی ابزار گسترده‌یی را در اختیار مولر می‌گذارد تا به پیگیری شواهد، احضار افراد و بررسی اسناد بپردازد. از دیگر موضوعات مورد بررسی توسط این هیات، ارتباطات مالی ترامپ و خانواده او با روسیه است. هنوز مشخص نیست که آیا هیات منصفه شاهدانی را برای ادای توضیحات فرا خواهد خواند تا تنها به بررسی مدارک و شواهد به دست آمده اکتفا خواهد کرد.

پل کالان، دادستان سابق امریکایی در این باره به رویترز گفته است: «این پیشرفتی بزرگ در جریان تحقیقات رابرت مولر است. با توجه به اینکه مولر تحقیقات خود را دو ماه پیش آغاز کرده، تشکیل چنین هیات منصفه‌یی نشان می‌دهد که مولر اطلاعاتی کارآمدی را در این زمینه به دست آورده است. اما پرسش اساسی اینجاست که این اطلاعات علیه چه کسانی است.»

با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره افراد درگیر در این پرونده، برخی نزدیکان ترامپ تاکید کرده‌اند که این تحقیقات متوجه شخص رییس‌جمهور نیست. این در حالی که بلومبرگ نوشته، تیم تحقیقاتی رابرت مولر در چند هفته اخیر روی تجارت‌های خانوادگی ترامپ و نزدیکانش از جمله جرد کوشنر، دامادش که حالا مشاور ارشد ترامپ در کاخ سفید شده و پل مانفورت، شریک تجاری او متمرکز شده است. سی‌ان‌ان نوشته که تحقیقات جدید از مانفورت پس از آن شکل گرفت که شنودهایی از گفت‌وگوهای مقام‌های روسیه به دست آمده که در آنها به نام مانفورت اشاره شده است.

گفته شده، رابرت مولر از کاخ سفید درخواست کرده تا تمام اطلاعات مربوط به نشست ژوئن 2016 پسر ارشد دونالد ترامپ و جرد کوشنر را با ناتالیا وسلنیتسکایا و همچنین رینات اخمتشین، لابیگر روس-امریکایی که سابقا مامور اطلاعاتی اتحاد جماهیر شوروی بوده را به تیم تحقیقات ارائه دهد.

دونالد ترامپ عصر پنج‌شنبه در واکنش به این خبر، بار دیگر مخالفت خود را با انجام این تحقیقات اعلام و رقیبان دموکرات خود را به استفاده از این بهانه برای رسیدن به منافع سیاسی خودشان متهم کرد. ترامپ در جمع حامیانش در هانتینگتون در غرب ویرجینیا گفته است: «داستان‌هایی که درباره روسیه مطرح می‌شود کاملا ساختگی است؛ دلیلی که دموکرات‌ها تنها درباره موضوع روسیه صحبت می‌کنند این است که غیر از این هیچ پیامی، هیچ دستورالعملی و هیچ آینده‌یی ندارند.»

رییس‌جمهوری امریکا طرح موضوع دخالت روسیه در انتخابات امریکا را توهینی به مردم، کشور و قانون اساسی ایالات متحده توصیف کرد. دونالد ترامپ پیش‌تر حزب دموکرات را متهم کرده بود که برای توجیه شکست خود موضوع دخالت روسیه در انتخابات را به دروغ مطرح کرده است.

ترامپ همچنین در صفحه توییتر خود نوشته که روابط میان واشنگتن و مسکو در حال حاضر به پایین‌ترین سطح خود رسیده که بسیار خطرناک است. او در ادامه با مقصر دانستن کنگره امریکا به دلیل وضع تحریم‌های جدید علیه روسیه، گفته که باید در این باره از کنگره سپاسگزار بود، از مردمی که حتی نمی‌توانند پوشش درمانی ما را مهیا کنند.

اظهارات ترامپ یک روز پس از امضای طرح تحریم‌های گسترده روسیه، ایران و کره شمالی از سوی وی بیان می‌شود. کنگره امریکا هفته گذشته به اتفاق آرا این تحریم‌ها را تصویب کرد و چاره‌یی جز امضای آن پیش روی ترامپ نگذاشت. این تحریم‌ها در حالی تصویب شد که رییس‌جمهوری امریکا بارها خواستار بهبود مناسبات با روسیه شده بود. او با شکایت از اینکه کنگره دست او را برای کاهش تحریم‌های مسکو در آینده بسته است، چنین طرحی را مانع اعمال اختیارات ریاست‌جمهوری در امور سیاست خارجی دانست.

 واکنش روسیه به تحریم‌ها

مسکو این تحریم‌ها را یک جنگ تجاری تمام عیار اقتصادی خوانده و اینکه امیدها برای روابط بهتر با دولت ترامپ را بر باد داده است. دیمیتری مدودف نخست‌وزیر روسیه، چند ساعت پس از امضای رسمی تحریم‌های امریکا علیه روسیه، گفت که دولت ترامپ با سرخم کردن در برابر کنگره، به شیوه تحقیرآمیزی از خود ضعف نشان داد.

روزنامه روس کومسومولسکا نیز در این باره نوشت: «دیگر موضوع تحریم‌ها مطرح نیست، بلکه این امر نشان داد رییس اصلی امریکا کیست. بهبود روابط با روسیه از این پس برای چهل‌وپنجمین رییس‌جمهوری امریکا، مساله مرگ و زندگی است. اگر او اکنون نتواند به اپوزیسیون نه بگوید، قدم بعدی می‌تواند عزل او باشد.» پیش‌تر نیز ولادیمیر پوتین رییس‌جمهوری روسیه، در واکنش به تصویب این تحریم‌ها در سنا، از امریکا خواسته بود تا تعداد دیپلمات‌های خود در خاک روسیه را کاهش دهد. تحریم‌های امریکا علیه روسیه، همچنین واکنش منفی اتحادیه اروپا به ویژه فرانسه را نیز برانگیخته است.

 

ارسال نظر