روز خوش ترامپ در کاخ سفید

۱۳۹۶/۰۵/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۱۶۰
روز خوش ترامپ در کاخ سفید

گروه جهان| طلا تسلیمی|

دونالد ترامپ در جدیدترین تحولات در دولت 6 ماهه خود، آنتونی اسکاراموچی را که هفته پیش به‌عنوان مدیر روابط عمومی کاخ سفید استخدام شده بود، از این سمت برکنار کرد. حضور اندک اسکاراموچی در کاخ سفید با برکناری شان اسپایسر سخنگوی خبری ترامپ و رینس پریباس رییس کارکنان کاخ سفید، همراه بود و به نظر می‌رسد خودش نیز قربانی جان کلی رییس جدید کارکنان کاخ سفید، شده است.

نیویورک‌تایمز با انتشار گزارشی نوشت: جان کلی بلافاصله پس از سوگند یاد کردن به‌عنوان رییس جدید کارکنان کاخ سفید، از رییس‌جمهوری خواسته است که اسکاراموچی را برکنار کند. در همین حال، کاخ سفید با انتشار بیانیه‌یی اعلام کرد: «اسکاراموچی نقش خود را در کاخ سفید ترک می‌کند چون احساس کرده باید برای جان کلی رییس دفتر جدید، این امکان را فراهم آورد که خودش اعضای تیم موردنظرش را انتخاب کند.» اما به نظر می‌رسد رییس‌جمهوری هیچ‌ یک از این اتفاق‌ها را نشانه بحران در دولت خود نمی‌داند و حتی از شرایط خشنود است. وی بدون اشاره به جزییات در توییتی نوشت: «امروز یک روز فوق‌العاده در کاخ سفید است.» با این حال، بسیاری از منابع آگاه معتقدند که حضور جان کلی در کاخ سفید با یک هدف مشخص یعنی نظم دادن به امور، صورت گرفته است.

 انتصاب نفرین شده

به گزارش ایندیپندنت، بسیاری این احتمال را مطرح کرده‌اند ترامپ که از تلاش‌های ناکافی گروه ارتباطات خود در دفاع از تصمیم‌گیری‌ها به ستوه آمده، هفته پیش آنتونی اسکاراموچی را به‌دلیل وفاداری بی‌حد و مرز به شخص رییس‌جمهوری، به‌عنوان مدیر جدید ارتباطات کاخ سفید منصوب کرده است. اما به نظر می‌رسد این انتصاب از همان ابتدای امر نفرین شده بود. همسر اسکاراموچی بلافاصله پس از آغاز به کار وی در کاخ سفید، درخواست طلاق کرد؛ اما مشکل خانوادگی تنها مانع بر سر راه اسکاراموچی نبود.

اسکاراموچی در کمتر از دو هفته‌یی که در کاخ سفید مشغول به کار بود، دولت را زیر و رو کرد و در گفت‌وگو با گزارشگر «نیویورکر»، پریباس را «شیزوفرنیک پارانویایی» خواند و رییس پیشین کارکنان کاخ سفید را به افشای اخبار دولتی برای خبرنگاران، متهم کرد. یک روز پس از این مساله، ترامپ در توییترش اعلام کرد که جان کلی را جایگزین پریباس می‌کند. این درحالی است که اسپایسر پیش از استعفا به ترامپ در مورد انتصاب مدیر مالی سرمایه‌های دولتی در نیویورک هشدار داده بود. وی که با استخدام اسکاراموچی مخالف بود، به محض آغاز به کار او از دولت استعفا کرد. خبرنگاران روز دوشنبه او را در جناح غربی کاخ سفید و در حال کمک به آماده‌سازی بیانیه برکناری اسکاراموچی از دولت، یافتند. پریباس نیز در پی نگرانی‌ها درمورد سرمایه‌گذاری‌های خارجی اسکاراموچی با انتصاب وی در دولت مخالف بود.

رویترز به نقل از جمهوری‌خواهان نزدیک به ترامپ نوشت، ترامپ روزهای گذشته در پی نگرانی درمورد اسکاراموچی از مشاورانش خواسته بود راهکاری ارائه کنند و همه آنها نیز اتفاق‌نظر داشتند که مدیر ارتباطات باید کاخ سفید را ترک کند. ترامپ از اظهارات اسکاراموچی در گفت‌وگو با نیویورکر و همچنین اشاره‌های مداوم وی به ارتباط نزدیکش با رییس‌جمهوری، خشمگین شده بود. این درحالی است که اسکاراموچی در کمپین‌های انتخاباتی سال 2016، اسکات واکر و جب بوپ دو رقیب ترامپ، را تامین مالی کرده است. مقامات آگاه اعلام کردند رییس‌جمهوری تصمیم گرفت اسکاراموچی را اخراج کند و از آنجا که کلی هم برکناری وی را خواستار بود، بامداد دوشنبه اسکاراموچی را به دفتر خود احضار و در همانجا برکنارش کرد. این یکی از نخستین اقدامات کلی به‌عنوان رییس دفتر جدید کاخ سفید بود. اما «ای‌بی‌سی نیوز» در گزارشی در این باره اعلام کرد که اسکاراموچی استعفانامه خود را به ترامپ تقدیم و درخواست کرده مجددا به‌عنوان مسوول ارشد راهبردها در بانک صادرات و واردات امریکا مشغول به کار شود.

به گزارش گاردین، برکناری اسکاراموچی میزان فشارهای موجود بر استیو بانن مشاور دیرینه ترامپ را کاهش می‌دهد، چراکه موقعیت وی نیز در هفته‌های اخیر در پی اظهارات اسکاراموچی در نیویورکر به خطر افتاده بود. سارا هوکابی سندرز دبیر مطبوعاتی کاخ سفید، در اشاره به مصاحبه اسکاراموچی با نیویورکر گفت: «رییس‌جمهوری احساس می‌کرد اظهارات وی نامناسب بود. او نمی‌خواست در روند جایگزینی ژنرال کلی اختلالی ایجاد شود. رییس‌جمهوری به کلی قدرت کامل داده و همه کارکنان کاخ سفید به او گزارش می‌دهند.»

 واکنش‌ جناح‌های راست و چپ

اگرچه انتصاب جان اف. کلی به‌عنوان رییس کارکنان کاخ سفید از سوی بسیاری نشانه شدیدتر شدن بحران انتصاب‌ها در دولت بود، اما به نظر می‌رسد که این ژنرال بازنشسته توانایی ساماندهی شرایط را خواهد داشت. نیویورک تایمز در انتشار واکنش‌های جناح‌های راست و چپ به برکناری اسکاراموچی به این مساله اشاره کرد که برکناری اسکاراموچی توسط کلی نشان می‌دهد که رییس دفتر جدید کاخ سفید توانایی نظم بخشیدن به امور را دارد.

دیوید هارسنی نویسنده محافظه‌کار امریکایی، در «فدرالیست» نوشت: «اگر از طرفداران ترامپ باشید و نکات مثبت همه این اتفاق‌ها را درنظر بگیرید، می‌توانید اطمینان حاصل کنید که کلی نگذاشت مشکل تثبیت شود.» وی با خوش‌بینی به این مساله اشاره کرد که انتصاب کلی قدمی در مسیر درست بوده و به بحران پایان می‌دهد. اما الیوتای. کوهن در «آتلانتیک» نوشت که حضور این همه ژنرال در موقعیت‌های سیاست‌گذاری مناسب نیست. برخی دیگر از نویسندگان سیاسی جناح راست هم هستند که در مورد قطع ارتباط رییس‌جمهوری با حزب جمهوری‌خواه نگرانند و بر این عقیده‌اند که در این زمینه کاری از کلی بر نمی‌آید.

در میان دموکرات‌ها، برخی برکناری اسکاراموچی را نشانه قدرتمندی کلی در مقام رییس کارکنان

کاخ سفید می‌دانند. اریک ومبل نیز در واشنگتن‌پست بهانه‌های کاخ سفید در مورد برکناری‌ها و انتصاب‌ها را به سخره گرفت؛ در بیانیه برکناری اسکاراموچی و کناره‌گیری اسپایسر گفته شد که این اقدامات برای فراهم آوردن امکان شروعی جدید برای دولت صورت گرفته است.

در میان فعالان میانه‌رو باور عمومی این است که ترامپ برای حفظ قدرت و برای اینکه حرف اول را بزند، این اندازه تغییر در دولت ایجاد کرده است. تیموتی ال. ابرایان در بلومبرگ نوشت: «جابه‌جایی مشاوران به این معناست که لحن، روند و دستور کار دولت را همواره ترامپ تعیین می‌کند.» در 6 ماهه گذشته فعالیت ترامپ در کاخ سفید هیچ‌ چیزی عادی نبوده است و دلیل هر چه که هست، به نظر می‌رسد امریکایی‌ها از تغییر و تحولات در دولت خلاصی ندارند.

 

 

ارسال نظر