تکذیب قطر از درخواست بین‌المللی کردن حج

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۸۱

گروه جهان   وزیر خارجه قطر ادعاهای مطرح شده از سوی وزیران خارجه کشورهای محاصره‌کننده مبنی بر اینکه کشورش قصد دارد مساله حج را بین‌المللی کند، تکذیب کرد. به گزارش ایسنا، این اظهارات محمد عبدالرحمان آل ثانی، وزیر خارجه قطر چند ساعت بعد از اتهام عادل الجبیر، وزیر خارجه عربستان به دوحه مطرح شد که گفته بود، دوحه در تلاش برای سیاسی کردن حج است و می‌خواهد احساسات مقدس را بین‌المللی کند و این به مثابه اعلام جنگ است.

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه قطر گفته است: «هیچ مسوول قطری درباره بین‌المللی کردن حج حرفی نزده و هیچ اقدامی از سوی قطر در جهت بین‌المللی کردن بحث حج صورت نگرفته است. قطر حج را سیاسی نکرده بلکه متاسفانه این عربستان است که آن را سیاسی کرده است.» این مقام قطری همچنین نشست یک‌شنبه منامه را اضافه تناقضاتی بر تناقضات قبلی کشورهای محاصره‌کننده خوانده است. کشورهای تحریم‌کننده قطر در بیانیه‌یی مشترک اعلام کردند که طبق شروط 13گانه آماده مذاکره با قطر هستند.

وزیر خارجه عربستان سعودی پیش‌تر اعلام کرده بود که درخواست قطر برای بین‌المللی کردن مکان‌های مقدس در عربستان اعلان جنگ علیه حکومت این کشور است. عادل جبیر به شبکه العربیه گفته بود: «ما حق پاسخگویی به کسانی که خواستار بین‌المللی کردن اماکن مقدس هستند را برای خود محفوظ می‌داریم.»

گفته شده، قطر یک‌شنبه به گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور آزادی مذاهب اعتراض و عربستان را متهم کرده که از حج استفاده سیاسی می‌کند. قطر می‌گوید، عربستان با ایجاد مانع در راه اعزام حجاج قطر به دنبال مقاصد سیاسی خود است. بحران سیاسی و دیپلماتیک میان قطر و کشورهای عربی خلیج فارس هنوز فروکش نکرده است.  در اوایل ماه گذشته میلادی(ژوئن) این 4 کشور عرب با متهم کردن قطر به حمایت از تروریسم و دنبال کردن یک سیاست خارجی مغایر منافع کشورهای عرب روابط سیاسی خود با این امیرنشین را قطع کردند و یک رشته تحریم اقتصادی را علیه این امیرنشین به اجرا گذاشتند. چند کشور دیگر عرب نیز روابط خود را با قطر قطع کردند یا سطح آن را کاهش دادند. این 4 کشور ٢٢ژوئن 13شرط را برای از سرگیری رابطه با قطر مطرح کردند ازجمله قطع ارسال کمک مالی به برخی گروه‌های منطقه، تعطیلی شبکه خبری الجزیره، کاهش روابط با ایران، توقف اعطای شهروندی به اتباع این 4 کشور و تعطیلی یک پایگاه نظامی ترکیه. آنها ۱۰روز به قطر فرصت دادند تا این خواسته‌ها را اجرا کند اما قطر نپذیرفت.  پس از آن در ۱۹جولای دیپلمات‌های ارشد عربستان سعودی، امارات متحده عربی، بحرین و مصر در یک نشست خبری در دفتر نمایندگی دایم امارات در سازمان ملل متحد گفتند که دیگر بر اجرای دقیق خواسته‌های 13گانه خود از سوی قطر برای پایان دادن به تحریم سیاسی و اقتصادی آن کشور اصرار نمی‌کنند و ضرب‌الاجل تعیین‌ شده قبلی نیز دیگر مورد نظر آنان نیست.

 

ارسال نظر