«پنس» برای جانشینی‌ «ترامپ» آماده می‌شود؟

۱۳۹۶/۰۵/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۷۷
«پنس» برای جانشینی‌ «ترامپ» آماده می‌شود؟

گروه جهان    

«مایک پنس درحال آماده کردن خود برای آغاز به کار به عنوان رییس‌جمهور است.» این ادعای یک مقام حزب دموکرات امریکاست. نشریه ایندیپندنت به نقل از ماکسین واترز نوشته که معاون رییس‌جمهور امریکا خود را برای استیضاح احتمالی دونالد ترامپ و جانشینی او آماده می‌کند.

گمانه‌زنی درباره استیضاح ترامپ در شرایطی بالا گرفته که برخی ناظران نیز از تشدید اختلافات رییس‌جمهوری و حزب حاکم جمهوری‌خواه خبر داده‌اند. در یک نمونه روزنامه واشنگتن‌پست می‌نویسد:«ترامپ که در یک سال گذشته سخت به‌ دنبال لغو اوباماکر بود با شکست در مجلس سنا، راه توهین به سناتورهای جمهوری‌خواه را در پیش گرفت و در شبکه‌های اجتماعی(توییتر) آنها را احمق خواند. او جمهوری‌خواهان را متهم کرد که اجازه می‌دهند 8 نماینده دموکرات کشور را اداره کنند. توهین‌های ترامپ به جمهوری‌خواهان از صبح جمعه و اندکی پس از آن آغاز شد که 3سناتور جمهوری‌خواه همسو با دموکرات‌ها به لغو اوباماکر رای نداند و این لایحه با 51 رای در برابر 49رای بسته شد.» اما اختلافات رییس‌جمهوری امریکا و حزب متبوعش به همین جا ختم نمی‎شود. نشریه فایننشال تایمز می‌نویسد: اختلافات ترامپ و جمهوری‌خواهان یک‌شنبه به اوج خود رسید، زمانی که آقای رییس‌جمهور با یکی از مقام‌های ارشد این حزب در کنگره بر سر آشوبی که در کاخ سفید وجود دارد و اولویت‌های حزبی درگیری لفظی پیدا کرد.  در شرایطی که ترامپ آماده می‌شود تا جان کلی را به عنوان رییس کارکنان کاخ سفید منصوب کرده و نظم از دست رفته این نهاد را احیا کند، پل رایان رییس مجلس نمایندگان از جمهوری‌خواهان خواسته تا روی طرح اصلاح قانون مالیات کار کنند که به گفته وی بسیار حیاتی است. این درحالی است که ترامپ چند ساعت قبل از جمهوری‌خواهان خواسته بود تا دوباره به لایحه خدمات درمانی بازگردند. ترامپ در توییتر خود در این باره نوشته بود:«سناتورهای جمهوری‌خواه عقب‌نشینی نکنید. جهان نظاره‌گر ماست پس اوباماکر را لغو کنید و ترامپ‌کر را جایگزین کنید.»

ترامپ در هفته‌های گذشته درگیر چالش‌های بسیاری بود از جایگزینی رینس پریباس، رییس کارکنان کاخ سفید گرفته تا مخالفت سناتورهای امریکایی با لغو اوباماکر. به‌ نظر می‎رسد همانطوری که روزگاری استیون منوچین، وزیر خزانه‌داری امریکا پیش‌بینی کرده بود و حالا به حقیقت پیوسته، اولویت‌های رییس‌جمهوری امریکا به طرز غریبی با آنچه که جمهوری‌خواهان در پی آن هستند، تفاوت دارد.

درحال حاضر روند بررسی لایحه اصلاح مالیات بسیار کندتر از آنچه جمهوری‌خواهان امیدوار بودند پیش می‌رود. پل رایان در این باره به فاکس نیوز گفته است:«این لایحه برای ما مهم‌تر از هر اصلاحات دیگری است که ما تاکنون در دستور کار داشته‌ایم چراکه فکر می‌کنیم برای رشد اقتصادی قوی به سرانجام رسیدن این طرح بسیاری ضروری است. فکر نمی‌کنم که ما بدون اصلاح مالیاتی موفق شویم که به رشد 3درصدی برسیم.» اما در هفته گذشته این فقط جمهوری‌خواهان نبودند که به خشم رییس‌جمهوری امریکا گرفتار آمدند؛ ترامپ پس از آزمایش موشک بالستیک کره شمالی که حالا گفته می‌شود، بردش به اندازه‌یی است که می‌تواند شهرهای ایالات متحده را هم هدف قرار دهد به سختی از چین و بی‌مسوولیتی پکن در رابطه با برنامه هسته‌یی موشکی و هسته‌یی پیونگ‌یانگ انتقاد کرد و در توییتر خود نوشت که به سختی از چین ناامید شده است. واقعیت این است که رییس‌جمهوری امریکا چند روز گذشته را یا درحال لابی کردن برای لغو اوباماکر یا توهین و تحقیر به نمایندگان جمهوری‌خواهان یا تهدید چین گذرانده است.

با توجه به اینکه محبوبیت وی در افکارعمومی امریکا اکنون به 36درصد سقوط کرده و جمهوری‌خواهان کنگره بیشتر از هر زمانی دیگری دچار تفرقه و انشقاق هستند، کلی که قرار است دوشنبه به عنوان رییس دفتر کاخ سفید سوگند یاد کند روزهای دشواری در پیش خواهد داشت.

جک پیتنی، استاد علوم سیاسی دانشکده کارلمونت کالیفرنیا در این باره می‌گوید:«آمدن کلی به کاخ سفید شاید کمی از آشوب فعلی بکاهد اما تا زمانی که ترامپ در رفتار خود تغییری ایجاد نکند و به توییت‌های پراکنده سیاسی خود سر و سامان ندهد کاخ سفید همچنان خانه وحشت باقی خواهد ماند.»

گرچه ترامپ دوست دارد که خود را به عنوان یک برنده معرفی کند اما پس از 6 ماه از آغاز ریاست‌جمهوری‌اش هنوز قادر نیست که حتی یک پیروزی قانونی را به‌عنوان دستاورد مهم خود در این دوران نام ببرد. این درحالی است که جورج دابیلو بوش در همین مدت یک لایحه 10ساله 1.4هزار میلیارد دلاری کاهش مالیاتی را به سرانجام رسانده بود؛ و باراک اوباما هم موفق شده بود که بسته محرک اقتصادی 800 میلیارد دلاری را به جریان بیندازد.

پیتنی با اشاره به اینکه رویکرد غیرمعمول ترامپ در دنیای سیاست کمکی به بهتر شدن شرایط نخواهد کرد، می‌گوید:«ترامپ درباره لایحه خدمات درمانی وعده داد که با هزینه اندک خدمات درمانی را برای بخش زیادی از مردم امریکا حفظ می‌کند، وعده‌یی که تحقق آن تقریبا غیرممکن بود. درباره لایحه اصلاح مالیاتی نیز چالش بر سر پرداخت نرخ‌های پایین‌تر با حذف ترجیحات مالیاتی است که برای وجود هر یک از آنها گردانی از لابی‌گرها به سختی جنگیده‌اند.» در این میان اصرار ترامپ برای لغو کردن اوباماکر باعث شد تا لایحه اصلاح مالیاتی که در صدر اولویت‌های محافظه‌کاران و برنامه انتخاباتی حزب جمهوری‌خواه در سال 2018 است ماه‌ها به تعویق بیفتد. اما این فقط لایحه اصلاح نظامی مالیاتی نیست که نیمه‌کاره باقی مانده است. پیشنهاد ترامپ برای مدرنیزه کردن جاده‌ها و پل‌ها هم به جایی نرسیده است. کنگره هم به زودی وارد مذاکرات نفس‌گیر برای بودجه 2018 خواهد شد و باید تا اواسط اکتبر سقف بدهی ملی را به رقم 19.8هزارمیلیارد دلار افزایش دهد.

راس بیکر، استاد علوم سیاسی دانشگاه روتجرز می‌گوید:«در این شرایط تا زمانی که ترامپ به ترامپ بودنش ادامه دهد، بی‌نظمی هم ادامه خواهد داشت. اگر کاپیتان یک کشتی را به سمت صخره هدایت کند، واقعیت این است که هیچ خدمه‌یی نمی‌تواند کشتی را نجات دهد.»

 

 

ارسال نظر