پرواز دو بمب افکن امریکایی بر فراز شبه جزیره کره

۱۳۹۶/۰۵/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۰۱۳

گروه جهان| نیروی هوایی ایالات متحده امریکا یک‌شنبه در یک اطلاعیه از پرواز دو بمب‌افکن بر فراز شبه جزیره کره خبر داد. به گفته پنتاگون پرواز این دو بمب‌افکن پاسخی مستقیم به فعالیت‎های موشکی این کشور بوده است. پیونگ یانگ جمعه یک موشک قاره‌پیما را آزمایش کرد. کره شمالی پس از این آزمایش اعلام کرد با موشک‌های قاره‌پیمایش می‌تواند هر نقطه‌یی از خاک امریکا را هدف قرار دهد.

رییس‌جمهوری امریکا در تازه‌ترین واکنش در حساب توییتری خود از خنثی بودن چین در برابر فعالیت‌های موشکی کره شمالی ابراز ناخرسندی کرده و گفته است:«چینی‌ها هیچ کاری برای ما در مورد مساله کره شمالی نمی‌کنند. آنها تنها حرف می‌زنند. ما دیگر اجازه ادامه یافتن چنین وضعیتی را نمی‌دهیم.» دونالد ترامپ یک روز پس از تازه‌ترین آزمایش موشک قاره‌پیما از سوی کره شمالی در پست‌هایی توییتری از دولت چین انتقاد کرده است. ترامپ در حساب کاربری خود در توییتر نه فقط از دولت پکن در مورد کره شمالی بلکه از دولت‌های پیشین امریکا نیز به‌ خاطر راه‌ و روش تجارت با چین انتقاد کرده است. او دولت‌های پیشین امریکا را به نابخردی متهم کرده و گفته به پکن اجازه داده‌اند، سالانه میلیاردها دلار به دست آورد.

تراز تجاری سالانه امریکا و چین در ۲۰۱۶ بالغ بر ۳۰۹میلیارد دلار بود. رییس‌جمهوری امریکا و شماری دیگر از رهبران غرب، بارها از پکن خواسته‌اند برای جلوگیری از اقدامات نظامی و اتمی پیونگ‌یانگ اقدامات بیشتری انجام دهد. سازمان ملل متحد، آزمایش موشک‌های بالستیک و آزمایش‌های اتمی با هدف نظامی از سوی کره شمالی را منع کرده است. چین که خود از اعضای دایمی شورای امنیت است، پرتاب آزمایشی موشک تازه را محکوم کرده و در عین حال از درخواست‌های مکرر امریکا برای اعمال فشار بیشتر بر کره شمالی انتقاد کرده و از واشنگتن خواسته است تا به آنچه فرضیه مسوولیت چین در قبال کره شمالی توصیف کرده، خاتمه دهد. چین در عین حال شدیدا به برپایی سامانه دفاعی تاد در کره جنوبی اعتراض کرده و آن را تهدیدی علیه منافع خود و ثبات منطقه می‌نامد. این درحالی‌ است که ایالات متحده و هم‌پیمانان آن در آسیا می‌گویند هدف از سامانه‌های دفاعی و رزمایش‌های مشترک آنها آمادگی در قبال تهدیدهای کره شمالی است. در پی آزمایش موشکی تازه در کره شمالی، گزارش شد کره جنوبی درخواستی برای برپایی 4 سامانه اضافی دیگر از پدافند تاد را ارائه کرده است. ترامپ پیش‌تر نظرات مختلفی را در مورد چین و نیز رویکرد در قبال کره شمالی مطرح کرده بود. در جریان کارزار انتخاباتی سال گذشته نیز از پکن به‌ خاطر روابط تجاری غیرمنصفانه با امریکا انتقاد کرده بود. در عین حال در مواردی نیز این انتقادها را مطرح کرده بود که چین در قبال کره شمالی کار خاصی انجام نمی‌دهد اما پس از پیروزی در انتخابات و گفت‌وگوهایش با شی جین‌ پینگ از رییس‌جمهوری چین ستایش کرده و گفته بود: «فکر می‌کنم روابطی که بین ما به وجود آمده، ممتاز است.»

 

ارسال نظر