جنگ داخلی در کاخ سفید

۱۳۹۶/۰۵/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۷۰۵
جنگ داخلی در کاخ سفید

گروه جهان|

 یک روز پس از انتشار گزارش‎هایی درباره احتمال کناره‌گیری رکس تیلرسون، وزیر خارجه ایالات متحده به دلیل اختلافاتش با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری این کشور، رویترز در گزارشی به نقل از مقام‌های امریکایی از اختلافات بیشتری در دولت امریکا خبر داده و نوشته که بسیاری از مهره‌های کلیدی کاخ سفید به ‌دلیل شکست سیاست‌های دولت در چند ماه گذشته و همچنین نداشتن استقلال لازم برای انجام وظایف‌شان به‌شدت گله‌مند بوده و نسبت به ادامه کار خود دچار شک و تردید شده‌اند.

به گفته مقام‌های امریکایی، کشمکش میان دیپلمات‌های جهانی‌گرا که معتقدند ایالات متحده باید نقش رهبری سنتی خود را در جامعه جهانی حفظ کند از یک سو و حامیان رویکرد «اول امریکا» به ‌شدت بالا گرفته و باعث شده که دیپلماسی سیاست خارجی کاخ سفید و عملکرد تخصصی نهادهای مرتبط در این باره دستخوش سردرگمی شود.

یکی از نزدیکان وزیر خارجه ایالات متحده اعلام کرده رکس تیلرسون به نزدیکانش گفته خوش‌شانس خواهد بود، اگر که سال جاری میلادی را در پست وزارت خارجه به پایان برساند. در همین حال دو مقام امریکایی نیز گفته‌اند که ژنرال هربرت ریموند مک‌مستر، مشاور امنیت ملی ترامپ از بی‌نظمی و ناسازگاری موجود میان مهره‌های کلیدی کاخ سفید عمیقا ناراحت و ناامید شده است.

 نارضایتی‌های داخلی

یک منبع آگاه به رویترز گفته رکس تیلرسون به دلیل نداشتن استقلال و کنترل امور در وزارت خارجه بسیار ناامید شده است. وزیر خارجه امریکا توانایی تصمیم‌گیری و انجام اموری که به‌طور سنتی بر عهده وزارت خارجه است را هم ندارد. این منبع مطلع گفته که تاکنون خبری درباره احتمال جدایی رکس تیلرسون از دولت دونالد ترامپ نشنیده اما به نظر نمی‌رسد که شرایط بهتر شود، چرا که درگیری‌‌های داخلی و جنگ‌های لفظی رودررو روزبه‌روز بیشتر می‌شود.

با این‌حال آر. سی هاموند، سخنگوی وزیر خارجه امریکا احتمال جدایی و کناره‌گیری رکس تیلرسون را تکذیب و گفته دلایل زیادی برای ادامه کار وزیر خارجه وجود دارد که همگی آنها برای امریکا مهم هستند. رویترز نوشته اینکه دولت ترامپ هفته گذشته مجبور شد تا پایبندی ایران به تعهدات خود در برجام را تایید کند یک پیروزی برای رکس تیلرسون بود. اما یکی از مقام‌های امریکایی که نمی‌خواست، نامش فاش شود به این خبرگزاری گفته که تیلرسون به‌دلیل انتقادهای تند پشت پرده ترامپ و مشاوران او از جمله استیو بانون و سباستین گورکا از این تصمیم (اعلام پایبندی ایران به برجام) عمیقا سرخورده شده است. این مقام امریکایی می‌گوید: «وزیر خارجه فکر می‌کند که مشاوران ترامپ نباید در موقعیتی باشند که بتوانند اعضای کابینه را توبیخ کنند.»  

پس از اینکه عربستان و متحدانش (امارات، بحرین و مصر) روابط خود را با قطر به اتهام تامین مالی گروه‌های تروریستی و حمایت از تروریسم قطع کردند، رکس تیلرسون آشکارا از این کشورها خواست تا به محاصره قطر پایان داده و این بحران را خاتمه دهند. اما کمتر از 90دقیقه پس از انتشار سخنان وزیر خارجه امریکا، دونالد ترامپ قطر را به حمایت گسترده از تروریسم متهم کرده و گفت که در اجرای طرح منزوی کردن دوحه به کشورهای عربی کمک کرده است.

مقام‌های ارشد امنیتی دولت امریکا می‌گویند که علاوه بر وزیر خارجه امریکا، مک‌مستر، مشاور ارشد امنیت ملی ترامپ نیز از اطلاعات افشا شده درباره ارتباط تیم انتخاباتی ترامپ با روسیه، موضع‌گیری دولت امریکا در قبال مسکو و نادیده گرفته شدن پیشنهاداتش درباره مواضع امریکا در برابر روسیه ناامید شده است.

گفته شده مک‌مستر، ژنرال سه ستاره امریکایی که روزگاری یکی از ستایشگران ترامپ بود حالا علاوه بر نارضایتی از بی‌نظمی موجود در کاخ سفید بر سر ارسال نیروهای امریکایی بیشتر به افغانستان با رییس‌جمهور و نزدیکانش مشکل دارد.

 تهدید به اخراج از سشنز تا پرایس

روزنامه واشنگتن‌پست نیز در گزارشی از بالا گرفتن اختلافات دونالد ترامپ و جف سشنز، دادستان کل امریکا خبر داده و نوشته که رییس‌جمهور دنبال این است تا گزینه‌هایی چون تد کروز سناتور جمهوری‌خواه ایالت تگزاس یا رودی جولیانی شهردار سابق نیویورک را جایگزین وی کند. ترامپ که بارها از کناره‌گیری سشنز از تیم تحقیقات درباره دخالت روسیه در انتخابات امریکا انتقاد کرده بود اخیرا در توییتر خود وی را فردی عاجز و ناتوان توصیف کرده است. او همچنین در جمع نزدیکانش این پرسش را مطرح کرده که «چه خواهد شد اگر سشنز را اخراج کنم؟»

رییس‌جمهوری امریکا وزیر بهداشت خود را تهدید به اخراج کرده است. روزنامه دی‌ولت آلمان نوشته، ترامپ در ایالت ویرجینیا در جمع 40هزار نوجوانان پیشاهنگ، خطاب به تام پرایس، وزیر بهداشت این کشور گفته «چنانچه طرح اصلاحیه قانون بهداشت اوباماکر در مجلس سنا شکست بخورد، وی را عزل خواهد کرد.»

قانون خدمات درمانی موسوم به اوباماکر به ابتکار باراک اوباما، رییس‌جمهوری سابق امریکا در مارس سال ٢٠١٠ در کنگره امریکا تصویب و به قانون تبدیل شد. براساس این قانون، پوشش خدمات درمانی تعمیم یافته و برخی محدودیت‌های موجود در راه دسترسی به این خدمات از میان رفته است. شماری از جمهوری‌خواهان این طرح را به دلیل افزایش مداخله و هزینه دولت در بخش خدمات درمانی مورد انتقاد قرار داده و یکی از محورهای تبلیغاتی ترامپ در جریان مبارزات انتخاباتی لغو این قانون بود.

 آمادگی برای جنگ سیاسی و حقوقی

با بالا گرفتن گمانه‌زنی‌ها درباره تغییر و تحولات کابینه، آسوشیتدپرس سه‌‌شنبه گزارش داده که دولت ترامپ خود را برای یک جنگ تمام‌عیار سیاسی و حقوقی آماده می‌کند.

آسوشیتدپرس با اشاره به انتصاب آنتونی اسکاراموچی به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید می‌نویسد: «رییس‌جمهور کابینه را برای یک جنگ سیاسی و حقوقی آماده می‌کند، چرا که در نظر دارد به‌زودی رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیق درباره دخالت احتمالی روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا در ۲۰۱۶ را برکنار کند بنابراین به گروهی قدرتمند برای مبارزه نیاز دارد.» به گفته منابع مطلع، واشنگتن در هفته‌ها و ماه‌های آینده شاهد توفانی سهمگین سیاسی خواهد بود.

 

 

ارسال نظر