رابرت مولر، کابوس کاخ سفید

۱۳۹۶/۰۵/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۶۳۰
رابرت مولر، کابوس کاخ سفید

گروه جهان  

جرد کوشنر، داماد دونالد ترامپ که به ارتباط با روسیه در جریان کارزار انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا متهم است، سرانجام سکوت خود را شکست و هرگونه تباتی با دولت خارجی را رد کرد. کوشنر قرار است در روزهای دوشنبه و سه‌‌شنبه (امروز) برای ادای شهادت در نشست محرمانه کمیته‌های اطلاعاتی دو مجلس نمایندگان و سنای امریکا حاضر شود.  به گزارش سی‌ان‌ان، جرد کوشنر دوشنبه پیش از حضور در جلسه شهادت کمیته سنا با انتشار بیانیه‌یی 11صفحه‌یی اعلام کرده که با هیچ دولت خارجی تبانی نکرده است. در بخشی از این بیانیه آمده است: «نه من و نه هیچ فردی دیگری که در ستاد انتخاباتی می‌شناختم با هیچ دولت خارجی تبانی نکرده است، هیچ تماس نابجایی نداشته‌ام. من برای فعالیت‌های تجاری خود در بخش خصوصی متکی به سرمایه روس‌ها نبودم و سعی کرده‌ام در پر کردن پرسشنامه مناصب امنیت ملی بیش از آنچه خواسته شده عمل کنم. من هیچ چیزی برای پنهان کردن ندارم.»

جرد کوشنر، همسر ایوانکا ترامپ دختر رییس‌جمهوری امریکا قرار است این هفته در جلسه‌یی غیرعلنی در برابر هیات‌های تحقیق کمیته‌های اطلاعاتی مجلس نمایندگان و سنا حاضر شود. این هیات‌ها در مورد دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ امریکا و ارتباط احتمالی این دخالت‌ها با ستاد انتخاباتی دونالد ترامپ تحقیق می‌کنند. ترامپ در سه روز گذشته در پیام‌های توییتری از خود در برابر این اتهامات دفاع کرده و تحقیقات در این زمینه را مورد انتقاد قرار داده است.

پیش‌تر در خبرها آمده بود که داماد ترامپ در جلسه‌یی پشت درهای بسته و محرمانه در جلسه استماع کمیته امور اطلاعاتی سنا درباره تماس‌هایش با روسیه توضیح خواهد داد. به گزارش آسوشیتدپرس، کوشنر در این بیانیه اعلام کرده فقط ۴ بار با روس‌ها تماس داشته اما هر گونه اتهام تبانی با روسیه را رد کرده است.

رسانه‌ها پیش از این گزارش داده بودند که کوشنر دسامبر گذشته در دیدار با سرگئی کیسلیاک، سفیر روسیه در امریکا خواستار تعیین یک رابط دیپلماتیک برای برقراری ارتباط مخفیانه بین مسکو و واشنگتن شده بود. روزنامه واشنگتن‌پست در همین خصوص مدعی است که نهادهای امنیتی امریکا از طریق شنود مکالمات کیسلیاک با مقام‌های مافوقش در روسیه از این دیدار مخفیانه مطلع شده‌اند.

 ارتباط کوشنر با پولشویی بزرگ

جرد کوشنر در شرایطی هرگونه تبانی با روس‌ها را رد کرده که روزنامه گاردین دوشنبه در گزارش اختصاصی نوشته که داماد ترامپ یک قرارداد چند میلیون دلاری املاک و مستغلات را با همکاری یک الیگارش متولد روس حفظ کرده است، کسی که از قضا نامش در پرونده پولشویی بزرگی که اکنون کنگره در حال تحقیق درباره آن است، ذکر شده است. گاردین نوشته که درباره دخالت حلقه نزدیکان دونالد ترامپ با پرونده پولشویی در معاملات املاک و مستغلات نیویورک تحقیق کرده و مستنداتی دال بر دخالت جرد کوشنر در این پرونده یافته است. بنا بر این گزارش، از جمله معاملات انجام شده در پرونده پولشویی خرید بخشی از ساختمان قدیمی روزنامه نیویورک‌تایمز در منهتن است که جرد کوشنر و لو لویف، میلیاردر روس در آن دخالت داشته‌اند.

روابط میان معاملات بنگاه املاک و مستغلات خانواده ترامپ و طرف‌های روسی یکی از مواردی است که تیم رابرت مولر، دادستان ویژه تحقیق در رابطه با دخالت مسکو در انتخابات ریاست‌جمهوری امریکا روی آن تمرکز کرده است.

 هراس کاخ سفید از رابرت مولر

گفته شده، فعالیت بی‌سر و صدای رابرت مولر، رییس‌جمهوری امریکا و اطرافیان او را در کاخ سفید سخت نگران کرده است. در این فعالیت بیش از 10 کارشناس زبردست مولر را همراهی می‌کنند.  رادیو فرانسه نوشته، از ماه گذشته همکاران رابرت مولر سرگرم بازجویی از شاهدان و جمع‎آوری اسناد هستند تا بتوانند به این پرسش پاسخ دهند که آیا میان دخالت احتمالی روسیه در کارزار انتخاباتی امریکا و نزدیکان دونالد ترامپ و احتمالا خود ترامپ پیوندی وجود دارد. هفته گذشته ترامپ، رابرت مولر را به دلیل تحقیقاتش و وزیر دادگستری، جف سشنز را به دلیل انفعالش مورد انتقاد قرار داد.

تحقیق در مورد ارتباط تیم رییس‌جمهوری امریکا با روسیه معمولا با فشارها و مقاومت‌های بسیاری روبه‌روست. اما به گفته ناظران تنها کسی که می‌تواند در مقابل این فشارها ایستادگی کند خود رابرت مولر، دادستان ٧۲ ساله و رییس پیشین پلیس فدرال امریکاست که تجارب بسیاری در انجام این تحقیقات دارد.

مولر یک هفته پیش از حملات تروریستی 11سپتامبر ریاست پلیس فدرال امریکا را در دست گرفت و این نهاد را به ابزار قدرتمندی در جهت مبارزه با تروریسم تبدیل کرد. وی و جیمز کومی، رییس پیشین پلیس فدرال امریکا که توسط ترامپ برکنار شد در سال ۲۰۰۴ رییس‌جمهوری وقت امریکا، جورج بوش پسر را به دلیل شنود غیرقانونی و مخفیانه هدف حمله قرار دادند. تحقیقات رابرت مولر در مورد بیل کلینتون در سال‌های ۱٩٩٠ رییس‌جمهوری وقت امریکا را تا مرز برکناری سوق داد.  به‌گفته رسانه‌های امریکایی، مولر در تحقیقاتش روی فعالیت‌های اقتصادی ترامپ در زمینه املاک، اظهارنامه‌های مالیاتی و پولشویی‌های احتمالی مشاورانش و تلاش‌های احتمالی او برای جلوگیری از فعالیت مستقل دستگاه قضایی امریکا تمرکز کرده است. تحقیقات مولر شامل دونالد ترامپ جونیور، پسر ارشد رییس‌جمهوری امریکا و جرد کوشنر نیز می‌شود.

گفته شده، کاخ سفید به دلیل نگرانی از تحقیقات مولر گروهی از حقوقدانان و کارشناسان امور ارتباطات را استخدام کرده تا به موقع حملاتی را علیه او به اجرا بگذارند. برخی تحلیلگران بعید نمی‌دانند که رییس‌جمهوری امریکا با استفاده از اختیاراتش رابرت مولر را پیش از پایان تحقیقات برکنار کند.

 

احتمال استعفای تیلرسون به ‌دلیل اختلاف با ترامپ

شبکه خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع آگاه گزارش داده که رکس تیلرسون، وزیر خارجه امریکا گزینه استعفا را از این سمت حتی پیش از پایان سال جاری میلادی بررسی می‌کند. گفته شده، اختلاف‌ تیلرسون با دونالد ترامپ، رییس‌جمهوری امریکا به وی‍ژه در مورد ایران در هفته‌های گذشته به‌شدت بالا گرفته است. به نظر می‌رسد، تغییرات جدید در کاخ سفید هم در این رابطه بی‌تاثیر نبوده است.  ترامپ اخیرا برخلاف خواست مشاورانش آنتونی اسکاراموچی، یک فعال اقتصادی را به عنوان مدیر روابط‌عمومی کاخ سفید منصوب کرد؛ اقدامی که استعفای شان‌اسپایسر سخنگوی دولت را به همراه داشت.  تیلرسون تنها وزیر دولت ترامپ نیست که با او اختلاف جدی پیدا کرده است. رییس‌جمهوری امریکا هفته گذشته هم با لحنی تند از جف سشنز، وزیر دادگستری خود انتقاد کرده و گفته بود که اگر می‌دانست سشنز خود را از تحقیقات در خصوص پرونده دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری کنار می‌کشد، هیچ‌گاه او را برای این سمت انتخاب نمی‌کرد. 

 

 

ارسال نظر