از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۵۵۸

 اردوغان برای میانجیگری راهی خلیج‌فارس شد

رجب طیب اردوغان رییس‌جمهور ترکیه، یک‌شنبه سفر دو روزه خود را به چند کشور در خلیج‌فارس، آغاز کرد. هدف از این دیدار تلاش برای میانجیگری درخصوص قطع رابطه تعدادی از کشورهای عربی با قطر است. اردوغان، سفر خود را از عربستان آغاز می‌کند و سپس به کویت می‌رود. کویت در این منازعه نقش میانجی را ایفا کرده است. رییس‌جمهور ترکیه سپس به قطر می‌رود. وی پیش‌تر برخورد ریاض و متحدانش با قطر را محکوم کرده و آن را غیرانسانی و خلاف ارزش‌های اسلامی خوانده است. به اعتقاد ناظران، از آنجا که ترکیه در این بحران از موضع قطر حمایت کرده، اردوغان برای انجام نقش میانجیگری محدودیت‌هایی دارد.

 اصابت موشک به پالایشگاه نفت عربستان‌سعودی

نیروهای یمنی، پالایشگاه نفت ینبع عربستان در کرانه دریای سرخ را با موشک برکان هدف قرار دادند. به گزارش شبکه تلویزیونی المسیره، یگان موشکی نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن یک موشک بالستیک دوربرد از نوع برکان به سوی پالایشگاه‌های نفتی عربستان در استان ینبع این کشور شلیک کرد. یک منبع نظامی در یگان موشکی نیروهای یمنی تاکید کرد که موشک برکان شلیک شده از سوی نیروهای یمنی با دقت تمام به یک پالایشگاه نفت عربستان در استان ینبع اصابت کرده است. مسوول سیاست خارجه اتحادیه اروپا نیز در راستای تلاش‌های دیپلماتیکش برای حل بحران قطر یک‌شنبه به کویت رفته است.

 پاکستان به ۷۰۰ هزار افغان مدرک مهاجرت می‌دهد

دولت پاکستان پذیرفته که بین حدود ۷۰۰هزار افغان بدون مدرک در آن کشور کارت مهاجرت توزیع کند که با دریافت آن، اقامت‌شان قانونی خواهد شد. روند ثبت‌نام این مهاجران ماه آینده آغاز می‌شود. به گزارش بی‌بی‌سی، در حال حاضر نزدیک به دو میلیون مهاجر افغان در پاکستان زندگی می‌کنند. به باور برخی کارشناسان، اسلام‌آباد همواره از مهاجران افغان به‌عنوان ابزار فشار سیاسی علیه کابل استفاده کرده است.  

 ملک سلمان فعلا قصد کناره‌گیری ندارد

رویترز به نقل از آنچه یک منبع آگاه سعودی خوانده اخبار مربوط به آمادگی سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان، برای کناره‌گیری از قدرت به نفع پسرش در ماه سپتامبر را تکذیب کرد. این‌درحالی است که منابع متعدد خبری از کناره‌گیری قریب‌الوقوع ملک سلمان خبر می‌دهند. این منبع همچنین مدعی شده محمد بن نایف ولیعهد سابق عربستان‌سعودی، قربانی کودتای خانوادگی پادشاهی عربستان‌سعودی توسط محمد بن سلمان ولیعهد کنونی و پسر پادشاه این کشور نبوده و اعتیاد او به کوکایین و مرفین عامل اصلی کنار گذاشتن او بوده است.

 

ارسال نظر