از منطقه

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۷۵

توقف کمک‌های نظامی پنتاگون به پاکستان

بازپرداخت نظامی 300 میلیون دلاری امریکا به پاکستان برای سال مالی ۲۰۱۶ متوقف شد. به گزارش یورونیوز، دولت پاکستان که تاکنون کمک‌های مالی زیادی از امریکا در ارتباط با برنامه‌های مبارزه با تروریسم دریافت می‌کرد دیگر نمی‌تواند روی این کمک‌ها حساب کند زیرا از آنجا که پاکستان تلاش لازم برای مقابله با طالبان و شبکه حقانی به کار نبرده، نمی‌تواند از پنتاگون پاسخ مثبتی بگیرد. رابطه امریکا با پاکستان در دهه اخیر رو به افت بوده و مقاومت رو به رشدی بین اعضای کنگره امریکا در مورد تخصیص کمک مالی به پاکستان وجود دارد. مخالفان در کنگره، از برنامه هسته‎یی و رابطه دولت پاکستان با افراط‌گرایان و نقش آنها در روند صلح افغانستان نگران هستند. از سال ۲۰۰۲ تاکنون پاکستان حدود ۱۴میلیارد دلار از بودجه اختصاص داده شده برای تقویت نیروهای ائتلافی در مبارزه با تروریسم دریافت کرده است.

اذعان امریکا به حمله هوایی اشتباه در افغانستان

ایالات‌متحده اذعان کرده که بر اثر حمله هوایی اشتباه این کشور در افغانستان تعدادی جان خود را از دست داده‌اند. به گزارش یورونیوز، در پی حمله هوایی ارتش امریکا در ولایت هلمند افغانستان دست‌کم ۱۲ نیروی امنیتی این کشور کشته شدند. یک مقام ارتش امریکا با تاسفبار خواندن این اتفاق و تسلیت به خانواده قربانیان و ابراز همدردی با آنها گفته درباره این حادثه تصادفی تحقیق خواهد شد. حمله در جریان عملیات پشتیبانی و هنگامی انجام شد که تعدادی از نیروهای افغان در منطقه گرشک تجمع کرده بودند.

پنتاگون: البغدادی زنده است

جیمز متیس وزیر دفاع امریکا، با اعلام اینکه ابوبکر البغدادی رهبر داعش، به احتمال زیاد هنوز زنده است، گفته که امریکا در جست‌وجوی البغدادی است. این درحالی است که در ماه‌های اخیر روسیه و دیده‌بان سوری حقوق بشر مرگ البغدادی را تایید کرده بودند. به گزارش رویترز، نخستین‌بار روسیه در ۲۲ژوئن و سپس دیده‌بان سوری حقوق بشر در ابتدای ماه میلادی جاری و تنها یک روز پس از اعلام آزادی شهر موصل عراق از احتمال قوی کشته شدن رهبر داعش خبر داده بودند. همزمان رییس مرکز ضدتروریسم امریکا نیز گفته که هیچ شواهدی مبنی بر مرگ ابوبکر البغدادی در دست نیست.

دیدار روسای جمهوری آذربایجان و روسیه

الهام علی اف و ولادیمیر پوتین روسای جمهوری آذربایجان و روسیه روز جمعه در شهر سوچی روسیه دیدار کردند. به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین ابراز امیدواری کرد این دیدار به یافتن راه‌حل برخی مشکلات منطقه‌یی موجود کمک کند. وی افزود: مسکو و باکو برنامه‌های مشترک زیادی برای آینده دارند. الهام علی اف رییس‌جمهوری آذربایجان نیز با اشاره به توسعه موفقیت‌آمیز روابط دو کشور گفت: «ما از سطح بالای روابط فی‌مابین خشنود هستیم.» رییس‌جمهوری آذربایجان با تاکید بر اینکه باکو و مسکو در حوزه‌های سیاسی، بازرگانی و اقتصادی همکاری فعال دارند، وجود ظرفیت‌های خوب برای همکاری در حوزه‌های حمل و نقل و انرژی را تایید کرد.

 

ارسال نظر