جنگ لفظی آلمان و ترکیه بالا گرفت

۱۳۹۶/۰۵/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۷۲

گروه جهان|

در واکنش به اظهارات وزیر خارجه آلمان در مورد کاهش روابط گردشگری و سرمایه‌گذاری با ترکیه، رجب طیب اردوغان گفت که چنین تهدیدهایی وی را نمی‌ترساند. رییس‌جمهوری ترکیه در پاسخ به هشدار آلمان درباره امنیت سرمایه‌گذاری در ترکیه گفت که «تهدیدهای آلمان» این کشور را نمی‌ترساند. وی در ادامه دولت آلمان را متهم کرد که به «تروریست‌ها» پناه می‌دهد.

این درحالی است که زیگمار گابریل، وزیر خارجه آلمان به گردشگران و سرمایه‌گذاران آلمانی هشدار داده بود که خطر بازداشت خودسرانه، آنها را در ترکیه تهدید می‌کند. گابریل گفت ترکیه از «ارزش‌های اروپایی» دور می‌شود. ولفگانگ شویبله، وزیر دارایی آلمان هم گفت که ترکیه او را به یاد کشورهای بلوک شرق سابق می‌اندازد. سخنگوی آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نیز از مواضع وزرای خارجه و دارایی حمایت کرد.

در این حال به نظر می‌رسد، دولت ترکیه می‌کوشد از عواقب بازنگری سیاسی و اقتصادی دولت آلمان در مناسبات با ترکیه بکاهد. نیهات زیبکچی اعلام کرد که بحران میان ترکیه و آلمان موقتی است و رفع می‌شود. وزیر اقتصاد ترکیه در گفت‌وگو با رویترز افزود:«امنیت سرمایه‌های آلمان در ترکیه ۱۰۰درصد تامین می‌شود و دولت ترکیه و قوانین این کشور این امنیت را تضمین می‌کنند.» بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر ترکیه نیز خویشتن‌داری دو کشور برای حل بحران موجود را خواستار شد و در این باره گفت: «آلمان و ترکیه هیچ نفعی از بحرانی شدن روابط میان دو کشور نمی‌برند.» نخست‌وزیر ترکیه در ادامه گفت، کشورش هنوز هم به آلمان به چشم متحدی استراتژیک در اروپا می‌نگرد. او به روابط دوستانه آلمان با امپراتوری عثمانی در سال‌های بسیار دور در جریان جنگ جهانی اول اشاره کرد.

نیهات زیبکچی، وزیر اقتصاد ترکیه و بینالی ییلدیریم، نخست‌وزیر این کشور به‌شدت انکار می‌کنند که ترکیه فهرستی از شرکت‌ها و بعضی افراد را که «حامی تروریسم» هستند به دولت آلمان داده است. وزیر اقتصاد ترکیه در این باره گفت:«اینها اخباری جعلی هستند.»

 

ارسال نظر