نزدیکان ترامپ در کنگره شهادت می‌دهند

۱۳۹۶/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۴۰۱

گروه جهان| شماری از نزدیکان دونالد ترامپ برای شهادت درمورد ارتباط کمپین انتخاباتی رییس‌جمهوری با روسیه در کنگره حاضر خواهند شد. کمیته قضایی سنا اعلام کرد که دونالد جونیور ترامپ، پسر رییس‌جمهوری و پل مانافورت عضو ستاد انتخاباتی وی، همین دوشنبه ٢٤ جولای برای «ادای توضیحاتی» در برابر این کمیته حاضر خواهند شد. جرد کوشنر داماد ترامپ نیز دوشنبه آینده برای ادای شهادت در برابر کمیته اطلاعات سنای امریکا حاضر می‌شود. این جلسه پشت درهای بسته برگزار خواهد شد.

خبر احضار نزدیکان ترامپ به کنگره در حالی منتشر شد که کنگره در حال تحقیق در مورد ارتباط برخی اعضای خانواده و ستاد انتخاباتی وی با روسیه است. در همین حال، برخی منابع آگاه اعلام کرده‌اند که ترامپ درنظر دارد افراد مرتبط با ماجرای ارتباط مبارزات انتخاباتی خود با روسیه را مشمول عفو قرار دهد و سوال اینجاست که آیا تحقیقات رابرت مولر درمورد ارتباط رییس‌جمهوری و افراد نزدیک به او با روسیه نیز متوقف خواهد شد یا خیر؟!

به نوشته واشنگتن‌پست، ترامپ از مشاوران حقوقی خود خواسته اختیارات قانونی رییس‌جمهوری را در زمینه عفو افراد درگیر در ماجرای ارتباط مقامات دولت با روسیه بررسی کنند؛ حق رییس‌جمهوری امریکا برای عفو مجرمان در قانون اساسی این کشور و تفاسیر قضایی به رسمیت شناخته شده و هدف مشاوران حقوقی ترامپ این است که دریابند در صورت صدور فرمان عفو توسط رییس‌جمهوری، پیگیری و تحقیقات در مورد ماجرای ارتباط با روسیه توسط رابرت مولر مامور ویژه تحقیق، هم متوقف می‌شود یا نه. مولر می‌تواند در صورت یافتن اسنادی دال بر ارتباط نزدیکان رییس‌جمهوری همچون پسر و داماد او، مشاوران وی و دیگر مقامات کاخ سفید، آنها را تحت پیگرد قانونی قرار دهد و تنها رییس‌جمهوری تا پایان فعالیتش در دولت از مصونیت قضایی برخوردار است. اکنون به نظر می‌رسد که مشاوران حقوقی ترامپ در تلاش هستند با یافتن ایرادات قانونی، مانع از ادامه کار مولر شوند. یکی از مواردی که مشاوران ترامپ سعی در اثبات آن دارند، مساله تداخل و تضاد منافع است. سناتور مارک وارنر رهبر دموکرات‌های سنا، در واکنش به انتشار این گزارش نگرانی خود را از احتمال صدور فرمان عفو رییس‌جمهوری ابراز داشت و در بیانیه‌یی نوشت که دخالت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ٢٠١٦، «حمله علیه دموکراسی» بود.

کاخ سفید تاکنون در مورد گزارش واشنگتن‌پست اظهارنظر نکرده است، اما ترامپ روز چهارشنبه هشدار داد که در تحقیقات مولر، بخشی از فعالیت‌های مالی اعضای خانواده او باید از بررسی مصون بماند. رسانه‌ها و منابع اطلاعاتی امریکا معتقدند که دولت روسیه در انتخابات ریاست‌جمهوری ٢٠١٦ امریکا مداخله کرده و هدف احتمالا جلوگیری از پیروزی هیلاری کلینتون بوده است. روسیه این اتهام را به‌شدت تکذیب کرده، اما کنگره، پلیس فدرال و وزارت دادگستری امریکا همچنان مشغول تحقیقات در این زمینه هستند.

 

ارسال نظر