از منطقه

۱۳۹۶/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۳۲۱

افزایش بی‌سابقه تلفات غیرنظامیان در افغانستان

تلفات غیرنظامیان در نیمه نخست ۲۰۱۷ و در جریان درگیری‌های نظامی در افغانستان به‌طور بی‌سابقه‌یی افزایش یافته است. به گزارش سازمان ملل متحد در 6ماهه نخست سال جاری میلادی در جریان درگیری‌های نظامی در داخل افغانستان به‌ویژه در کابل، پایتخت ۱۶۶۲ غیرنظامی کشته و ۳۵۸۱ نفر نیز زخمی شده‌اند. براین اساس حدود ۴۰درصد این تلفات ناشی از حملات و انفجار مین‌ها و بمب‌های کنار جاده‌یی بوده‌اند. این گزارش می‌افزاید که عامل ۶۷درصد از این تلفات شورشیان مخالف دولت هستند. به گزارش دفتر نمایندگی سازمان ملل در افغانستان (یوناما) ۲۰درصد تلفات غیرنظامیان مربوط به کابل هستند و بیشترشان در پی انفجار یک بمب در ماه مه جانشان را از دست دادند. انفجار بمب جاسازی شده در یک تانکر آب که مرگبارترین این حملات گزارش شده جان دست‌کم ۱۵۰ غیرنظامی را گرفت و ۵۰۰ زخمی دیگر برجای گذاشت.

وضعیت اضطراری در ترکیه تمدید شد

یک سال پس از کودتای نافرجام ترکیه دولت این کشور وضعیت اضطراری را در سراسر کشور به مدت سه ماه تمدید کرد. به گزارش یورونیوز، درخواست دولت رجب طیب اردوغان رییس‌جمهوری ترکیه برای تمدید وضعیت اضطراری در پارلمان این کشور با اکثریت آرا تصویب شد. اکثریت کرسی‌های پارلمان ترکیه در اختیار حزب عدالت و توسعه، حزب اردوغان قرار دارد. وضعیت اضطراری از سوی دولت ترکیه برای نخستین‌بار بیستم جولای ۲۰۱۶ اعلام شد. در پاکسازی‌های پس از کودتای نافرجام، دست‌کم ۵۰هزار نفر دستگیر و بیش از ۱۵۰هزار نفر از کارمندان، معلم‌ها، نظامیان و خبرنگاران ترکیه به اتهام همکاری با فتح‌الله گولن، روحانی مخالف اردوغان از کار معلق و اخراج شدند. معاون نخست‌وزیر ترکیه در پارلمان گفته تمدید وضعیت اضطراری به دولت برای پاکسازی شبکه فتح‌الله گولن کمک می‌کند. با اعلام خبر تمدید وضعیت اضطراری در ترکیه اعتراضاتی در مخالفت با این تصمیم دولت و مجلس ترکیه برپا شد که به درگیری معترضان با پلیس انجامید.

خط و نشان پاکستان و هند برای یکدیگر

به دنبال کشته شدن چهار نفر از سربازان ارتش پاکستان در هفته جاری در نزدیکی خط کنترل مرزی کشمیر که اسلام‌آباد مدعی شد براثر تیراندازی نیروهای هندی رخ داده، ارتش پاکستان به همسایه شرقی‌اش هشداری شدیداللحن داد. در مقابل هند نیز سه‌شنبه نسبت به نقض آتش‌بس در منطقه مرزی به پاکستان هشدار داده است. به گزارش ایرنا، روابط عمومی ارتش پاکستان اعلام کرده که مدیر بخش عملیات نظامی ارتش پاکستان در تماس تلفنی با همتای هندی خود مراتب اعتراض شدید اسلام‌آباد را نسبت به تیراندازی نیروهای هندی به سمت خودرو حامل نیروهای ارتش پاکستان اعلام کرده است. فرمانده عملیاتی ارتش هند نیز در این تماس تلفنی به همتای پاکستانی خود هشدار داده که ادامه حمایت ارتش پاکستان از شبه نظامیان و کمک به نفوذ آنها به خاک هند تاثیر منفی بر روند برقراری صلح در خط واقعی کنترل می‌گذارد. در هفته‌های اخیر، نیروهای دو کشور تقریبا به صورت روزانه مواضع یکدیگر را در راستای خط واقعی کنترل در کشمیر مورد هدف قرار داده‌اند.

 

ارسال نظر